Checklist: parkeren in de anderhalvemeter-samenleving

dinsdag 19 mei 2020

COVID-19 zorgt ervoor dat ook met andere ogen gekeken moet worden naar de invulling van het parkeervraagstuk. Hoe wordt er binnen het parkeren vormgegeven aan de 1,5-metermaatschappij, welke aanpassingen zijn noodzakelijk? De oproep is nog steeds: blijf zo veel mogelijk thuis. Als we dan tóch met de auto of de fiets naar de stad of het werk willen gaan, vrijwillig of noodzakelijk, hoe kan dat dan zo veilig mogelijk? De nieuwe 1,5-metersamenleving vraagt aanpassingen van ons gedrag, maar ook van de omgeving waarin we verblijven. Dat geldt ook voor parkeerlocaties. Een parkeerlocatie is immers een tussenstation voor mensen die zich van A naar B verplaatsen. 

 


De 1,5-metersamenleving: het nieuwe ‘parkeer’ normaal? 


 

Afwegingskader

Spark heeft een checklist opgesteld, die voor beleidsmakers en beheerders van parkeerlocaties als afwegingskader kan dienen bij het nemen van korte termijn maatregelen. Aan de hand van de customer journey van de klant naar 3 verschillende tussenstations (fietsenstallingenstraatparkeren en parkeergarages), doen we suggesties voor maatregelen die je kunt nemen om de parkeerder in staat te stellen de 1,5-meterregel zo goed mogelijk toe te passen.

 


Hierbij benadrukken we drie belangrijke aspecten: informeren, doseren, beheren.


 

  • Net als met het overbrengen van de richtlijnen van het RIVM is herhaling en duidelijkheid essentieel. De parkeerder goed en helder informeren over de maatregelen blijft belangrijk om het gewenste (parkeer)gedrag te kunnen blijven toepassen.
     
  • Afhankelijk van locatie en lokale omstandigheden kan dosering bijdragen aan die veilige omgeving voor de (geparkeerde) voetganger.
     
  • Naast het toepassen van de richtlijnen van het RIVM kan het beheer op diverse manieren bijdragen aan de totstandkoming van die veilige parkeeromgeving, maar ook aan het behoud daarvan.

We kunnen de parkeerder zoveel mogelijk faciliteren, maar deze blijft wel altijd zelf verantwoordelijk.

 


Welke aanpassingen zijn noodzakelijk?


Checklist
Bekijk in de checklist met maatregelen wat dit kan betekenen voor fietsenstallingen, straatparkeren en parkeergarages. Open hieronder de betreffende checklist:

Checklist Compleet (1. Fietsenstallingen, 2. Straatparkeren auto en fiets, 3. Parkeergarages).
Checklist 1. Fietsenstallingen
Checklist 2. Straatparkeren auto en fiets
Checklist 3. Parkeergarages

 

 

 

Lees verder

Herontwikkeling historische Fenixloodsen

10 aug om 15:17 uur
Een uniek en historisch bouwwerk in Rotterdam: De Fenixloodsen. Wonen aan het water met een prachtig uitzicht, in…
Lees verder »

Utrecht verlaagt tarieven vier P+R-garages

23 jul om 10:34 uur
De gemeente Utrecht verlaagt per 1 september de tarieven van vier P+R-voorzieningen. Gebruikers kunnen hier voor 2…
Lees verder »

Rotterdamse parkeergarages krijgen 1000 slimme laadpalen

17 jul om 10:48 uur
De gemeente Rotterdam gaat de komende maanden al haar parkeergarages voorzien van in totaal 1000 slimme laadpalen…
Lees verder »

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

Parkeerdata: meer kennis door meer data

3 jul om 10:42 uur
Binnen de wereld van parkeeronderzoeken is een duidelijke trend waarneembaar. Doordat met de huidige technieken…
Lees verder »

Nooit meer verdwalen in parkeergarages

3 jul om 10:30 uur
Parkeergarages moeten niet alleen veilig zijn, maar de gebruiker moet zich er ook echt veilig voelen. Gebruikers …
Lees verder »