Checklist: parkeren in de anderhalvemeter-samenleving

dinsdag 19 mei 2020

COVID-19 zorgt ervoor dat ook met andere ogen gekeken moet worden naar de invulling van het parkeervraagstuk. Hoe wordt er binnen het parkeren vormgegeven aan de 1,5-metermaatschappij, welke aanpassingen zijn noodzakelijk? De oproep is nog steeds: blijf zo veel mogelijk thuis. Als we dan tóch met de auto of de fiets naar de stad of het werk willen gaan, vrijwillig of noodzakelijk, hoe kan dat dan zo veilig mogelijk? De nieuwe 1,5-metersamenleving vraagt aanpassingen van ons gedrag, maar ook van de omgeving waarin we verblijven. Dat geldt ook voor parkeerlocaties. Een parkeerlocatie is immers een tussenstation voor mensen die zich van A naar B verplaatsen. 

 


De 1,5-metersamenleving: het nieuwe ‘parkeer’ normaal? 


 

Afwegingskader

Spark heeft een checklist opgesteld, die voor beleidsmakers en beheerders van parkeerlocaties als afwegingskader kan dienen bij het nemen van korte termijn maatregelen. Aan de hand van de customer journey van de klant naar 3 verschillende tussenstations (fietsenstallingenstraatparkeren en parkeergarages), doen we suggesties voor maatregelen die je kunt nemen om de parkeerder in staat te stellen de 1,5-meterregel zo goed mogelijk toe te passen.

 


Hierbij benadrukken we drie belangrijke aspecten: informeren, doseren, beheren.


 

  • Net als met het overbrengen van de richtlijnen van het RIVM is herhaling en duidelijkheid essentieel. De parkeerder goed en helder informeren over de maatregelen blijft belangrijk om het gewenste (parkeer)gedrag te kunnen blijven toepassen.
     
  • Afhankelijk van locatie en lokale omstandigheden kan dosering bijdragen aan die veilige omgeving voor de (geparkeerde) voetganger.
     
  • Naast het toepassen van de richtlijnen van het RIVM kan het beheer op diverse manieren bijdragen aan de totstandkoming van die veilige parkeeromgeving, maar ook aan het behoud daarvan.

We kunnen de parkeerder zoveel mogelijk faciliteren, maar deze blijft wel altijd zelf verantwoordelijk.

 


Welke aanpassingen zijn noodzakelijk?


Checklist
Bekijk in de checklist met maatregelen wat dit kan betekenen voor fietsenstallingen, straatparkeren en parkeergarages. Open hieronder de betreffende checklist:

Checklist Compleet (1. Fietsenstallingen, 2. Straatparkeren auto en fiets, 3. Parkeergarages).
Checklist 1. Fietsenstallingen
Checklist 2. Straatparkeren auto en fiets
Checklist 3. Parkeergarages

 

 

 

Lees verder

Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

25 nov om 13:43 uur
Weinig landen kennen zoveel fietsen per inwoner als dat van ons, we bezitten er gemiddeld zo’n twee per persoon.…
Lees verder »

Informatiegestuurd handhaven: scannen van openbare ruimte

24 nov om 14:56 uur
Tijdens het Parkeerbeheer Congres gaf Mattias Rouw van ARVOO een lezing over informatiegestuurd handhaven. Heb je…
Lees verder »

Wie geschoren wordt, moet stil zitten…

24 nov om 09:24 uur
In deze blog willen we een gevoelig onderwerp benoemen: verborgen leed van parkeerexploitanten in coronatijd. Zij…
Lees verder »

Waar parkeren we de fiets?

19 nov om 10:27 uur
Er wordt steeds vaker gekozen voor duurzame vervoersmiddelen om van A naar B te komen. De fiets draagt, onder…
Lees verder »

Met data inzicht in de stad

10 nov om 11:39 uur
“Wij zijn gespecialiseerd in het faciliteren van digitale parkeerhandhaving, in Nederland en daarbuiten”, vertelt…
Lees verder »

Vloeren parkeergarage Hengelo weer tot in detail beschermd

3 nov om 09:10 uur
In bovengrondse parkeergarage De Beurs, nabij Schouwburg Hengelo, ontstond lekkage in de vloer doordat de…
Lees verder »

Flexibiliteit in de toekomst - hoe laat je straks je werknemers parkeren?

28 okt om 14:38 uur
Zagen we net voorzichtig weer wat mensen richting kantoor gaan, is nu thuiswerken weer de norm geworden. Hoe lang…
Lees verder »

De kracht van periodieke mobiliteitsenquêtes

26 okt om 10:58 uur
Het periodiek houden van een uitgebreide mobiliteitsenquête blijkt in het Amsterdamse Zuidas-gebied een waardevol…
Lees verder »