Combinatie PRIS In-car heeft toekomst

woensdag 25 januari 2012
timer 5 min
Er is ongetwijfeld een relatie tussen de bereikbaarheid van de binnenstad en parkeren. Speelt het Parkeer Route Informatie Systeem daar een rol in? En zo ja, hoe moet PRIS worden ingezet om het maximale resultaat te bereiken of zijn er andere oplossingen? Een zoektocht van de redactie langs leveranciers, adviesbureaus, exploitanten en gemeenten.  

Combinatie PRIS In-car heeft toekomst

 

Zwart-wit


De allereerst vraag die de redactie de diverse partijen stelde was: Weet u welke gevolgen de introductie van het parkeerroute verwijssysteem met zich mee heeft gebracht? Want laten we eerlijk zijn. Als u bekend bent in een stad, kijkt u dan op de PRIS-borden langs de kant van de weg? Waarschijnlijk niet, u rijdt rechtstreeks naar de garage waar u altijd parkeert. In veel gevallen wordt een wachttijd geaccepteerd. En bezoekers? Mensen met een navigatiesysteem rijden door naar de straat waar ze moeten zijn en kijken dan pas of ze ook ergens kunnen parkeren. Is PRIS dan alleen voor die bezoekers die hun navigatie niet vertrouwen of er niet een bezitten? Zo zwart-wit als hierboven gesteld is het niet.

Welkom


De Parkeer Route Informatie Systemen staan niet alleen in de grote steden. Ook kleinere steden plaatsen panelen. Zo is in Venray in 2009 voor drie slagboomlocaties PRIS geïmplementeerd terwijl de stad geen echte parkeerproblemen had. Maar de parkeerdruk wordt sindsdien beter verdeeld. Op zaterdagen komt het minder vaak voor dat een terrein continue vol staat. In het juryrapport bij de uitverkiezing van de Beste Binnenstad van Nederland wordt de gebruiksvriendelijke bewegwijzering in Venray aangehaald. PRIS kan dus ook worden ingezet om de bezoeker op een vriendelijke manier wegwijs te maken in de stad. Ook DTV consultants bevestigt dat een PRIS kan bijdragen aan het imago van de stad. “Met een PRIS ben je welkom en word je als bezoeker serieus genomen.”

Angst voor omzetverlies


In sommige plaatsen is het installeren van PRIS de laatste fase van een langdurig traject waarin veel met de diverse exploitanten is gesproken over het vrijgeven van de parkeerinformatie. Want niet iedere commerciële exploitant wil hieraan meewerken. Angst voor valse concurrentie en te veel inzicht geven in het exploitatiemodel liggen hieraan ten grondslag. Daar komt bij dat een exploitant met een goed lopende garage in eerste instantie geen baat lijkt te hebben bij het systeem, de klant weet hem blijkbaar toch wel te vinden. Instellen van het PRIS zou derhalve omzetverlies betekenen. De gemeente Amersfoort geeft aan dat bij iedere nieuwe locatie vooraf met de exploitant contractueel wordt vastgeld dat de benodigde informatie ten behoeve van PRIS moet worden vrij gegeven.
Er kan voor gekozen worden om de informatie ‘gereduceerd’ aan te bieden. In plaats van het noemen van exacte aantallen wordt gewerkt met VOL en VRIJ. Gemeente Venray geeft echter aan dat een aantal-indicatie wellicht nog meer houvast geeft aan de bezoekers dan alleen de vermelding vol/vrij. Ook Peek onderschrijft dit. “Hoe meer informatie je geeft, hoe beter.”

Meer informatie


In Almere zijn de displays voorzien van een dynamische pijl. Daardoor krijgt de automobilist niet alleen informatie over de bezettingsgraad maar wordt hij ook een bepaalde richting op gestuurd. Het PRIS wordt een tool om het verkeer te managen.
Idealiter begint de verwijzing al op de buitenring. Peek noemt de A10 als voorbeeld waarbij DRIP’s, VRI’s en PRIS op elkaar zijn aangesloten. De reistijden die genoemd worden, beïnvloeden dan wellicht ook de keuze van de automobilist die op de PRISborden alleen niets uitdoet. Als bekend is dat ‘rechtsaf’ meer dan 10 minuten vertraging oplevert, ligt de keuze om een andere route te kiezen meer voor de hand. Om de benodigde informatie te ontsluiten moeten meerdere wegbeheerders en parkeerexploitanten samenwerken. Ook Empaction geeft aan dat de tijd voorbij is om miljoenen te investeren in PRIS. Als PRIS geïntegreerd wordt met andere systemen, PVS en DRIP’s, zodat ook de verkeersstromen gestuurd kunnen worden, kan het zeker interessant zijn.

Toekomst


Amersfoort heeft het PRISsysteem ongeveer 10 jaar in gebruik. Of het systeem, dat bijna aan vervanging toe is, opnieuw wordt aangeschaft wordt betwijfeld. “Met de opkomst van alle in-car systemen is het zinvol om na te gaan of een nieuwe investering wel rendeert.” Als het aan P1 ligt, investeert geen enkele gemeente nog in dynamische PRIS. “Zonde geld!”. Een gemeente wordt geadviseerd nog wel statische bebording te plaatsen en verder te investeren in het ontsluiten van de beschikbare parkeerinformatie voor online providers. In de toekomst wordt de informatie die gegeven wordt via de in-car telematica en de handhelds (smartphones, ipads en dergelijke) steeds belangrijker. Ook Vialis onderschrijft deze toekomstvisie. “Over tien jaar is er een en/en situatie. Mensen zullen zowel informatie via hun navigatiesysteem of telefoon ontvangen als via de bebording langs de wegen.” DTV geeft echter aan dat ondanks de gaande ontwikkelingen PRIS nog steeds een goede investering is. PRIS draagt bij aan het imago van de stad en wordt –ook door bekende bezoekers- gebruikt om te kiezen tussen de voorkeurslocatie en een alternatieve parkeervoorziening.

Apps


Diverse exploitanten zoals Q-park en P1 ontsluiten momenteel hun eigen parkeerinformatie via te downloaden apps aan hun klanten. Bezoekers aantallen van 600.000 zijn daarbij niet vreemd. Idealiter komt al die parkeerinformatie in één databank terecht zodat de verschillende providers producten kunnen ontwikkelen voor de doelgroep en consistente informatie gegeven zou kunnen worden. Overleg over dit onderwerp is gaande tussen de betrokken partijen.