De Parkeermeneer: Data in tijden van Corona

vrijdag 3 juli 2020

Het zijn rare tijden. Tenzij op korte termijn een vaccin wordt gevonden gaan die nog wel even duren. Het virus heeft niet alleen gevolgen voor de gezondheid, maar ook op de manier waarop we ons verplaatsen. Niemand weet nog wat de effecten op de lange termijn zijn. Blijven we meer thuiswerken, gaan we weer met z’n allen met de auto naar het werk of kruipen we toch weer in een volle trein? Dat laatste zal ik in ieder geval niet doen. Zeker voor korte afstanden is de fiets een alternatief. Voor sommigen, waaronder de schrijver dezes, is deze situatie een goede reden om een e-bike aan te schaffen. 

De veranderende verplaatstingsbehoefte en -wijze heeft gevolgen voor de parkeervraag voor zowel auto als fiets. Niet alleen de omvang van de vraag zal in meer of mindere mate veranderen, maar mogelijk zal de parkeerbehoefte op alternatieve locaties toenemen. Denk daarbij aan plekken waar het parkeren nu nog gratis of heel goedkoop is en nu gebruikt gaan worden door de voormalige ov-reiziger zoals ik. 

Wie inzicht heeft in de veranderingen in de vraag kan snel schakelen. Is er ruimte om parkeerplaatsen op te heffen ten behoeve van meer ruimte op straat of ruimere terrassen? Kunnen we meer ruimte bieden aan fietsers? Een ruimtelijke analyse* biedt inzicht in de mogelijkheden die de ruimte biedt. 

Ook parkeerdata helpt bij een dergelijke analyse. Covid zal geen gevolgen hebben voor het aantal vergunninghouders. Waarschijnlijk wel voor het aantal bezoekers. Maar spreiden deze bezoekers zich en kunnen parkeerplaatsen tijdelijk worden ingezet voor andere doeleinden, of is er een concentratie van de vraag op een specifieke plek? Transactiedata geven een goed beeld van de drukte in een gebied waar betaald parkeren geldt. Het voordeel daarvan is dat ook de historische data beschikbaar is. Vergelijkingen met het pre-coronatijdperk is mogelijk. Voor gebieden zonder betaald parkeren is het juist nu nodig om te tellen. Krijg helder waar ruimte is en waar je op problemen kan stuiten als in september de meeste maatregelen worden opgeheven. 

Gedraag je verantwoordelijk en blijf gezond! 

Lees verder

VVD Amsterdam: maak parkeren goedoper voor EV's

7 aug om 12:02 uur
Staatssecretaris Van Veldhoven diende vorige maand een wetsvoorstel in dat het mogelijk moet maken voor lokale…
Lees verder »

Utrecht verlaagt tarieven vier P+R-garages

23 jul om 10:34 uur
De gemeente Utrecht verlaagt per 1 september de tarieven van vier P+R-voorzieningen. Gebruikers kunnen hier voor 2…
Lees verder »

Rotterdamse parkeergarages krijgen 1000 slimme laadpalen

17 jul om 10:48 uur
De gemeente Rotterdam gaat de komende maanden al haar parkeergarages voorzien van in totaal 1000 slimme laadpalen…
Lees verder »

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

Parkeerdata: meer kennis door meer data

3 jul om 10:42 uur
Binnen de wereld van parkeeronderzoeken is een duidelijke trend waarneembaar. Doordat met de huidige technieken…
Lees verder »

Nooit meer verdwalen in parkeergarages

3 jul om 10:30 uur
Parkeergarages moeten niet alleen veilig zijn, maar de gebruiker moet zich er ook echt veilig voelen. Gebruikers …
Lees verder »