Detailhandel Nederland niet tegen plaatsen van laadpalen

dinsdag 31 juli 2018
timer 2 min
Detailhandel Nederland is niet tegen het plaatsen van laadpalen. Wel vinden ze dat dat het beste aan de markt kan worden overgelaten. Het is een reactie op het besluit van het Europees Parlement en de lidstaten van de EU om nieuwe bedrijfspanden en panden die ingrijpend gerenoveerd worden met meer dan 10 parkeerplekken vanaf 2020 te verplichten een laadpaal te hebben. Ook geldt dat een parkeerplaats met meer dan 20 plekken vanaf 2025 over minimaal 1 laadpaal dient te beschikken. Het EP wil daarmee het elektrisch rijden nog verder stimuleren.

Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland, wijst erop dat de detailhandel inclusief het MKB, vaak al zelf het initiatief voor een laadpaal neemt. Zo zijn bijvoorbeeld alle IKEA’s er standaard mee uitgerust. Het laat zien dat de detailhandel daarin goed naar zijn klanten luistert. “Wanneer wij merken dat er vraag naar is, zouden we in onze eigen voet schieten wanneer we daaraan niet tegemoetkomen.” Waar Da Silva Rosa moeite mee heeft, is de one size fits all aanpak in het Europese besluit over de laadpalen, dat onderdeel vormt van het grotere besluit ‘Schonere energie voor alle Europeanen’. Een winkelcentrum in een yuppenbuurt  met veel Tesla’s is niet te vergelijken met een winkelcentrum in een buurt met sociale woningbouw waar je amper elektrische auto’s ziet. Toch worden ze op door deze Europese regelgeving één hoop gegooid.

 

Da Silva Rosa vreest dat Nederland mogelijk het braafste jongetje in Europese klas wil zijn en dus verder zal gaan als wat nu is aangenomen. “Dat is echter nergens voor nodig, de markt kan dit prima zelf regelen.” Hij benadrukt dat Detailhandel Nederland niet tegen laadpalen an sich is en stoort zich aan de berichtgeving waarin die suggestie wordt gewekt.

Lees verder

ZF versnelt elektrificatie met centraalmotor CeTrax

26 jul om 12:36 uur
In de elektrificatie van het busvervoer kiezen steeds meer busfabrikanten voor een elektrische aandrijflijn. ZF…
Lees verder »

Veelbelovend onderzoek en concrete handvatten rond inzet deelmobiliteit en hubs

20 jul om 14:06 uur
Hoe verleid je mensen om afscheid te nemen van hun auto? In hoeverre kan deelmobiliteit daarin een rol spelen? En…
Lees verder »

Subsidie elektrische bedrijfsauto's aangepast vanwege chiptekort

13 jul om 12:36 uur
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) is aangepast vanwege het aanhoudende chiptekort. Het…
Lees verder »

Startup werkt aan betere banden voor elektrische voertuigen

23 jun om 12:29 uur
De Britse EV-bandenproducent ENSO is geselecteerd voor de 2021-editie van Mobility Lab. ENSO’s missie is om betere…
Lees verder »

25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021

8 jun om 09:56 uur
Uit 65 aanmeldingen zijn 25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021. Zij gaan de komende maanden aan de slag…
Lees verder »

ACM: Duidelijke verbetering inzicht in kosten elektrisch rijden

1 jun om 12:24 uur
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op aanbieders van laadpassen voor elektrische voertuigen. De…
Lees verder »

Consortium gaat voor schaalsprong elektrisch rijden

1 jun om 09:21 uur
Een eMobility-consortium, bestaande uit negen bedrijven en kennisinstellingen, wil elektrisch rijden snel naar een…
Lees verder »

Nieuwe elektrische deelauto's voor Amsterdam

25 mei om 09:28 uur
Autodeeldienst SHARE NOW gaat de vloot in Amsterdam vernieuwen. De huidige vloot Smart Fortwo's wordt geleidelijk…
Lees verder »