Dit is mijn P+R dag!

woensdag 22 maart 2017
timer 6 min
In dit panelgesprek schuiven drie gesprekspartners aan die in Zuid-Limburg gezamenlijk werk maken van het verleiden van de forens om vaker de auto te parkeren op een Park + Ride.

In gesprek met:

  • Sebastiaan Dommeck – Projectleider parkeren en overstappunten bij Maastricht Bereikbaar;
  • Katya Ivanova – programmamanager Maastricht Bereikbaar;
  • Gerard Brouwer – Directeur Operations bij Q-Park.

Met de slogan ‘Dit is mijn P+R-dag’ start Programmabureau Maastricht Bereikbaar in samenwerking met Arriva en Q-Park een nieuwe campagne om forenzen te verleiden vaker de auto te laten staan en op een Park + Ride terrein te parkeren. Van daaruit kunnen zij te voet naar hun eindbestemming of met de trein, bus of fiets.

 

“Het stimuleren van het gebruik van P+R sluit aan bij de behoefte van reizigers om flexibel met hun woon-werkverkeer om te gaan”, vertelt Sebastiaan Dommeck, projectleider bij Maastricht Bereikbaar. Om allerlei redenen is het voor reizigers niet elke dag handig om te kiezen voor een autoloze rit naar het werk. P+R biedt voor hen een aantrekkelijk alternatief. Dommeck: “Het probeeraanbod kan hen het duwtje in de rug geven om wat vaker de auto te laten staan.”

Ervaarmaand

Katya Ivanova, programmamanager Maastricht Bereikbaar, vult aan: “We bieden forenzen van aangesloten werkgevers aan dat ze gratis een maand lang op een P+R terrein in Zuid-Limburg kunnen parkeren om van daaruit hun bestemming per trein, bus, fiets of wandelend te bereiken. Dat natransport faciliteren wij gratis.” 


De programmamanager legt uit dat door de ‘last mile’ te faciliteren met een ander vervoermiddel de forenzen zien dat ze wel degelijk een keuze hebben dan enkel de volledige rit met de auto af te leggen. “Op deze manier hopen we dat reizigers de voordelen van een P+R terrein ontdekken en dat ze inzien dat ze het laatste stuk van hun reis ook met een ander vervoersmiddel kunnen afleggen, zonder dat ze daarvoor met auto in de spits in een druk stadscentrum hoeven te zijn. Hiermee ontlasten zij het verkeer en dus de drukte in de stad, maar tegelijkertijd komen ze zelf meer ontspannen aan. En het is ook nog eens beter voor het milieu.”


Zowel het parkeren als natransport is mogelijk gemaakt in samenwerking tussen Maastricht Bereikbaar, Arriva en Q-Park. In deze samenwerking biedt Q-Park het gratis ervaaraanbod aan op de P+R terreinen van Sittard, Valkenburg en Heerlen. Na die maand wordt aan de reizigers een aanbod voorgelegd in de vorm van een abonnement dat aansluit op het reisgedrag, zowel voor het openbaar vervoer als voor het parkeren.

 

Gerard Brouwer, Directeur Operations bij Q-Park vertelt over de rol van het parkeerbedrijf: “Q-Park werkt in een privaat-publieke samenwerking met de gemeente Maastricht. Beide partijen hebben een gemeenschappelijk doel in het bereikbaar houden van Maastricht. Vanuit deze invalshoek is het niet meer dan logisch dat we ook samenwerken in het Maastricht Bereikbaar-traject. Doelstelling van de samenwerking is om de bereikbaarheid van de stad Maastricht te verbeteren door automobilisten een slimme mobiliteitskeuze en een diversiteit aan parkeermogelijkheden aan te bieden.”

Gedragsverandering

De campagne baseert zich op een door Maastricht Bereikbaar ontwikkeld stappenplan voor duurzame gedragsverandering. Deze aanpak is bijzonder omdat de reiziger stap voor stap wordt begeleid naar de overstap van auto naar fiets, e-bike of openbaar vervoer.

 

De uiteindelijke gedragsverandering is – na het gratis probeeraanbod – gericht op de intrinsieke motivatie van de reiziger zelf. In totaal zijn er 10 stappen, waarbij 5 stappen gericht zijn op het begeleiden van de reiziger: het bepalen en bereiken van de doelgroep, het aanbieden van gratis probeer- en vervolgaanbod en het adviseren naar aanschaf van een fiets, e-bike of OV-chipkaart. Deze aanpak wordt met 42 werkgevers in de regio vorm gegeven en is zeer succesvol. “Deelnemers die alle stappen doorlopen verminderen hun autoritten voor woon-werkverkeer structureel met 75%”, vertelt Ivanova enthousiast.

 

“Een grote barrière bij het verleiden van reizigers naar P+R locaties is het gebrek aan kennis over de mogelijkheden van natransport vanaf deze locaties”, licht Dommeck toe. “Informatie over bezettingsgraden, frequentie van bussen en treinen en kosten waren niet beschikbaar. Op www.maastrichtbereikbaar.nl/p-r zijn daarom niet alleen alle locaties aangeduid, maar ook de ligging, bereikbaarheid en faciliteiten per locatie. Op deze manier kan iedereen de mogelijkheden bekijken en beoordelen of parkeren op afstand van de eindbestemming een aantrekkelijk alternatief is ten opzichte van in de file belanden of onnodig zoeken naar een parkeerplaats.


Brouwer haakt hier op in: “Q-Park wil graag nut en doel van de P+R locaties toelichten en onder de aandacht brengen. P+R locaties vormen een onmisbare schakel in het nieuwe denken over het reizen van deur tot deur. Zeker wanneer de reiziger niet iedere dag dezelfde keuze maakt.  We willen de reiziger motiveren om een andere keuze te maken, zodat hij niet in de file komt en gemak, tijdwinst, flexibiliteit, efficiëntie ervaart.”

Testimonials

Nieuw is dat in de regio niet alleen ingestoken wordt op de aanleg van P+R voorzieningen maar ook sterk wordt ingestoken op het stimuleren van het gebruik. Dommeck: “Hiermee zorgen we in eerste instantie voor een extrinsieke motivatie, namelijk kosteloos een ervaaraanbod aanbieden, waardoor reizigers met deze ervaring groeien naar een intrinsieke motivatie. Deze intrinsieke motivatie wordt versterkt door testimonia aan te bieden waarin reizigers zich kunnen herkennen.” Denk bijvoorbeeld aan een vader die zijn kind moet wegbrengen naar de opvang een daardoor niet het OV vanaf thuis kan gebruiken, maar wel parkeert op P+R Noord om de last mile met het OV te reizen. Dit om parkeerdrukte en file in de stad te vermijden. “Onder het motto ‘als hij/zij het kan, dan kan ik het ook’ zijn forenzen sneller geneigd het goede voorbeeldgedrag van hun collega te volgen”, vult Ivanova aan.

Werkgeversaanpak

“Maastricht Bereikbaar kent een uitgebreide werkgeversaanpak waarmee samen met de 42 werkgevers de campagnes van Maastricht Bereikbaar worden uitgerold”, vertelt Dommeck enthousiast. “Werkgevers geven op voorhand aan welke campagnes zij aanbieden aan hun medewerkers. Wij weten dus ook waar onze P+R campagne wordt uitgezet”, zegt Ivanova. “Jaarlijks meten wij op basis van een effectmeting (een grootschalige enquête die wordt ingevuld door de medewerkers van aangesloten werkgevers) de effecten van onze producten en acties.”