‘Door parkeergarages worden dure vierkante meters beter benut’

dinsdag 20 juli 2021

Parkeergarages die gebouwd worden nabij en zelfs op bedrijfs- en productiehallen worden steeds meer een trend. Dat stelt Harm Schraven van EZ Park. “Steeds meer bedrijven denken na over hoe ze dure vierkante meters beter kunnen benutten”, aldus Schraven.
 

Door Jan Willem Kerssies

Een goed voorbeeld is de parkeergarage bij Van Rooi Meat in Helmond. EZ Park heeft de bovengrondse parkeervoorziening ontworpen en gerealiseerd. De parkeergarage bestaat uit vier verdiepingen en het maaiveld wordt gebruikt als doorgang voor vrachtwagens en om de voertuigen te stallen. “In totaal kunnen er 18 vrachtwagens worden geparkeerd op maaiveldniveau”, begint Schraven te vertellen. “Bij Van Rooi is goed nagedacht over hoe de ruimte van het terrein het beste kan worden benut. Het is een bedrijf waar het aantal werknemers snel stijgt. Er moest nagedacht worden over uitbreiding van de parkeervoorziening. Voor uitbreiding op maaiveldniveau was geen ruimte en extra grond aankopen is vaak de duurste oplossing.”

Van Rooi koos er uiteindelijk voor om een deel van een oude productiehal af te breken. “Zo werden dure vierkante meters vrijgespeeld. De vrijgekomen ruimte en de bestaande parkeerplaats werden vervolgens gebruikt voor de bouw van de parkeergarage”, aldus Schraven. Voor de parkeervoorziening zijn alleen staal en betonnen vloerdelen gebruikt. “Op de begane grond hebben we gebruik gemaakt van de materialen die al aanwezig waren op het terrein. In principe gebruiken we voor al onze garages altijd dezelfde materialen; staal, beton, groen en hout”, aldus Schraven.

Uitbreiden

Net als alle andere parkeervoorzieningen van EZ Park is ook de garage bij Van Rooi eenvoudig uit te breiden. “We kunnen zowel in de lengte, breedte en hoogte de garage uitbreiden, mocht dit in de toekomst noodzakelijk zijn”, vertelt Schraven. De garage heeft daarnaast verschillende laadpunten voor elektrische auto’s. “Met het oog op de brandveiligheid hebben we op de bovenste verdieping laadpunten aangebracht. Twee jaar geleden toen we de garage gebouwd hebben, was de vraag naar laadmogelijkheden er nog niet. Inmiddels zijn de nodige oplaadpunten aangebracht en het aantal kan eenvoudig worden uitgebreid.”

Schraven weet wel waarom Van Rooi Meat uiteindelijk bij EZ Park terechtkwam. “Ze hebben zich goed verdiept in verschillende parkeeroplossingen en het bleek al snel dat een garage de beste optie was. Onze kracht is dat we werken vanuit een vast bouwteam. Wij kunnen snel een garage ontwerpen en leveren. Omdat we alles in eigen beheer doen, zijn wij niet afhankelijk van derden. Dat zorgt ervoor dat het bouwproces wordt versneld. Daarnaast vinden opdrachtgevers het fijn dat ze altijd met één partij aan tafel zitten.”

‘Parkeren op het dak’

De trend dat industriële bedrijven nadenken over parkeeroplossingen zet zich nu door, merkt Schraven. “Van Rooi is een beetje een trendsetter geweest om dure vierkante meters beter te benutten.” Ook parkeren op het dak wordt steeds vaker een trend. “De parkeergarage bij Vanderlande in Veghel is inmiddels drie keer uitgebreid. Bij de laatste uitbreiding is de begane grond ingericht als productiefaciliteit. Dan parkeer je dus in feite op het dak. We hebben inmiddels meerdere garages op deze manier gebouwd”, zo besluit Schraven.
 

 

-