Dynamische prijzen moeten garageparkeren aantrekkelijk maken

dinsdag 15 oktober 2019
timer 3 min
Parkeergarages kampen met leegstand terwijl de straten volstaan met geparkeerde auto's. Toch blijven de parkeertarieven in garages structureel even hoog. Digitale parkeerbeheerder ParkBee is daarom gestart met dynamische prijszetting en vooraf betaalde boekingen. Dit moet zorgen voor een betere bezetting en hogere inkomsten voor alle bij ParkBee aangesloten locaties.

Eigenaren van parkeergarages hebben te maken met leegstand. Buiten de piekmomenten blijven er veel plekken onbenut. Om beter gebruik te maken van deze bestaande parkeerplekken en tegelijkertijd de parkeerdruk op straat te verlagen, stimuleert ParkBee automobilisten om vaker in een garage te parkeren.

Online boeken

Bij ParkBee kunnen consumenten vooraf een parkeerplek boeken, waardoor zij verzekerd zijn van een plek als ze aankomen. Het boekingssysteem van ParkBee kan worden geïntegreerd in elk soort website, app of platform. “Hiermee vergroten we ons bereik”, verklaart Wouter de Bruijne, Commercieel Directeur van ParkBee. “Het wordt bijvoorbeeld mogelijk om online direct je parkeerplek te reserveren als je een evenement, hotelovernachting of etentje in een restaurant boekt. Of als extra dienst gekoppeld aan navigatie of andere mobiliteitsproducten.” Omdat ParkBee alle boekingen automatisch bijhoudt, kan ook de prijszetting op basis van bezetting, dynamisch worden aangepast.

Geavanceerd datamodel

Aan de hand van een geavanceerd datamodel voorspelt het algoritme wat de verwachte bezetting is. Dit gebeurt op basis van parkeergeschiedenis, locatie, evenementen in de buurt en de weersverwachting. Vervolgens past het systeem prijsdifferentiatie toe. Het gevolg hiervan is dat op dalmomenten extra parkeerders worden aangetrokken. Op piekmomenten stelt het algoritme het parkeertarief bij, om daarmee de omzet te optimaliseren en parkeerdruk te verlagen.

Voordelen voor de consument

Na een succesvolle pilot op vijf locaties, wordt nu de dynamische prijszetting verder uitgerold. Aan de hand van de testresultaten en intensief klantonderzoek concludeerde ParkBee dat dynamische prijszetting in parkeren soms nog wennen is. “We horen vaak dat bij veel commerciële parkeergarages de prijsvoering erg onduidelijk is en het altijd weer spannend is wat je moet betalen als je aan de betaalautomaat staat”, aldus De Bruijne. “Door vooraf te boeken weet iemand waar hij aan toe is.” Ook is een parkeerplek gegarandeerd en bovendien betaalt de klant in de daluren aanzienlijk minder. Hierdoor wordt het aantrekkelijk om in ParkBee-locaties te parkeren in plaats van in de openbare ruimte. “Zo reguleren we de parkeerdruk in de stad en neemt het zoekverkeer af, omdat parkeerders een concrete bestemming hebben. Daarmee maken we garageparkeren aantrekkelijker dan straatparkeren”, besluit De Bruijne.