E-Laad stopt met nieuwe aanvragen publieke oplaadpalen

vrijdag 14 september 2012
timer 2 min
De enorme opmars van elektrisch rijden en het enthousiasme van de gemeenten en berijders van elektrische auto's, leidde tot een enorme groei van het aantal aanvragen voor publieke oplaadpunten in 2012. Zelfs zo veel dat het resterende budget van E-laad op is en er geen ruimte is voor nieuwe aanvragen. Stichting e-laad is daarom gedwongen te stoppen met het in behandeling nemen van aanvragen voor 2012.

E-Laad stopt met nieuwe aanvragen publieke oplaadpalen

2500 oplaadpunten eind 2012

Stichting e-laad is in 2009 opgericht door netbeheerders voor een periode van 3 jaar, met als doel het elektrisch rijden te stimuleren en data te verzamelen. Ook moet er ervaring opgedaan worden met wat de gevolgen voor het netwerk zijn. Om het elektrisch rijden mogelijk te maken, plaatste e-laad publieke oplaadpunten door heel Nederland, In 247 gemeenten zijn al meer dan 1.800 publieke oplaadpunten geplaatst en dat zijn er eind 2012 rond de 2500.

Teleurstellen

Elke week worden er gemiddeld veertig nieuwe aanvragen bij e-laad ingediend voor een oplaadpunt. Deze aanvragen komen van gemeenten en van particulieren die elektrisch willen gaan rijden. Veel, eigenlijk te veel, van deze aanvragen wachten nog op de besluitvorming van de gemeente en zullen daarom niet meer in 2012 gerealiseerd worden. Het budget biedt voor 2012 nog wel ruimte om een deel van de aangevraagde oplaadpunten, die al in vergevorderd stadium zijn te plaatsen. E-Laad laat betrokkenen weten of hun aanvraag wel of niet gerealiseerd wordt. Nieuwe aanvragen worden niet meer in behandeling genomen. Stichting e-laad betreurt natuurlijk dat hierdoor mensen die elektrisch rijden en gemeenten teleurgesteld moeten worden.

Doorgaan in 2012 en 2014

Samen met andere partijen wordt gezocht naar oplossingen om gebruikers van elektrische voertuigen in 2013 te helpen met een nieuwe publieke laadinfrastructuur. Met de resultaten van dit onder zoek komt e-laad medio oktober naar buiten.
Het is de intentie dat stichting e-laad ook in 2013 en 2014 nog de zorg heeft voor het onderhoud en beheer van de geplaatste publieke oplaadpunten, zodat deze operationeel kunnen blijven. Voor de netbeheerders zal stichting e-laad als kennis en expertisecentrum blijven bestaan. De netbeheerders willen nauw betrokken blijven bij elektrisch vervoer gezien hun verantwoordelijkheid voor de energie voorziening.