Elektrische fiets discussie Mobiliteitsdebat

donderdag 14 juni 2012
timer 4 min
Snelfietsroutes In het tweede Mobiliteitsdebat van 2012 in Nijmegen zoomde een dertigtal deskundigen in op het thema snelfietsroute. Vooral de elektrische fiets was hierin een discutabel onderwerp, met name in hoeverre deze als stimulans kan dienen in intensiever gebruik van snelfietsroutes.
Elektrische fiets discussie Mobiliteitsdebat

Aanschafstimulering


Er werd tijdens het debat gesteld dat de elektrische fiets het gebruik van snelfietsroutes kan stimuleren. De marktinschatting is dat er momenteel rond de 800.000 in Nederland zijn, ten opzichte van zo'n 18 miljoen 'gewone' fietsen. Arnold Helfrich, projectmanager Offensief Bereikbaarheid in de stadsregio, lichtte het aanschafstimulering pakket toe; een van de vele initiatieven op dit gebied. Bij aanschaf wordt 30 procent vergoed met een maximum van € 600,-. Een goede zaak als je bedenkt dat de gemiddelde nieuwprijs € 1918,- bedraagt. Binnen zes weken zijn driehonderd elektrische fietsen verkocht. Een goede start. Maar is het geen druppel op de gloeiende plaat? Zeker als TNO recentelijk beweert dat de fiets niet zal bijdragen aan vermindering van filekilometers. In rap tempo passeren feiten en meningen de revue, rond veiligheid (al is het idee dat ouderen veel ongelukken veroorzaken op elektrische fietsen nog nooit aangetoond), het problematische scooteraanbod in Amsterdam en de ongewenste scooter op het RijnWaalpad en de vraag of snelheid in plaats van voertuigtype in de toekomst niet bepalend zou moeten worden bij de rijbaankeuze. En is het niet raar dat juist de autogebruiker ondanks zijn 'foute' gedrag nu beloond wordt bij de aanschaf van een elektrische fiets? De huidige fietser mag immers niet meedoen met de regeling. Net als bij alle (tijdelijke) mobiliteitsmaatregelen overigens? En bij de vergoeding voor het woon-werkverkeer die werkgevers bij autokilometers wel en bij fietskilometers vaak niet betalen, terwijl de werkkostenregeling die mogelijkheid wel degelijk biedt?

Juiste stimulering laat forens e-fietsen


Een deelnemer aan het Mobiliteitsdebat stelt: “Het is een positieve stimulering om de forens uit zijn auto te lokken. Toch is er maar budget voor 700 fietsen waarvan er al 250 vergeven zijn in 2 maanden. Aan de ene kant is het nu al een groot succes te noemen, maar om nu te beweren dat hiermee 10 procent minder spitsdruk is behaald, gaat me wat te ver. Belangrijker lijkt mij dat de gemotoriseerde forens kennelijk met de juiste stimulering wel degelijk bereid is zijn heilig koe te verlaten. Dat is heel goed nieuws.” Hij vindt het echter jammer dat de discussie 'weer verzandt in de snelheid van de elektrische fiets': “Moet je harder willen? Is dat veiliger? Ben je dan ook echt sneller op je plaats van bestemming? Wel of niet een bezwete rug op je werk of bij een afspraak. Hoe erg is dat nu eigenlijk? Het onderlinge snelheidsverschil is gevaarlijk, meerdere rijstroken... Wat een geneuzel! Welke prioriteiten stelt men? Zijn het argumenten of drogredenen? Dat moet iedereen voor zichzelf dan maar uitmaken. Ik zeg: het kan anders. Maar je moet wel willen, je ervoor openstellen en de algemeen geldende gedachtegang over fietsen laten varen. Toen ik thuis kwam kreeg ik een mooie tweet van Helga van Leur: 'Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid'.”

Wie fietst?


Om het gebruik van de snelfietsroutes, naast het inzetten op elektrische fiets stimuleringspakketten, gericht te kunnen stimuleren, heeft Sjors van Duren (Adviseur Mobiliteit van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen) het profiel van de huidige snelfietsrouterijder in de regio in kaart laten brengen. Hij lichtte tijdens het debat kort de belangrijkste cijfers toe:
•    De meeste fietsers fietsen dagelijks;
•    De meest voorkomende fietsafstand is tussen de 6 en 10 kilometer (langer dan gedacht …);
•    Ongeveer 70 procent accepteert dat reizen met de fiets langer duurt dan met alternatieve vervoersmiddelen;
•    De eventuele beschikbaarheid van een auto heeft geen negatieve invloed op de gebruiksfrequentie van de fiets;
•    Bij 20 procent van de mensen is de fiets sneller dan de auto en bij 60 procent is de fiets sneller dan OV;
•    Van de huidige fietsers zegt 50 procent nog meer te gaan fietsen na aanleg van de snelfietsroute (sociaal gewenst?);
•    Voor 80 procent is gezondheid een belangrijke reden om te gaan fietsen;
•    De meeste fietsers zijn boven de 40 jaar en HBO+.

Uitgebreid verslag


Vervolgens rees de vraag in hoeverre specifieke doelgroep benadering een positieve bijdrage kan leveren aan het gebruik van snelfietsroutes. Nieuwsgierig naar de commentaren en verdere discussie omtrent de invloed van infrastructurele maatregelen en marketing?

Lees hier het uitgebreide verslag

.

 

Terug naar overzicht nieuws >>>