‘We hadden geen ervaring met fietsenstallingen, maar wel een idee!’

dinsdag 4 juni 2024

Edwin Otten en Leo van Boxtel ergerden zich al een tijdje aan de dubbellaagse fietsenrekken. Door de gebruikersonvriendelijke bediening gebruiken veel mensen de 2e laag bovenin niet. Bovendien komen er steeds meer e-bikes, en die passen niet in zo’n rek. Dat moest anders, besloten ze. “We zijn geen gevestigde speler in deze markt, maar we zijn doordrukkers”, aldus Edwin. Inmiddels is hun ontwerp gepatenteerd.

“Het idee is letterlijk ontstaan vanuit onze observatie dat een ander ontwerp misschien handiger zou zijn”, vertelt Edwin. “Je kunt dingen op een computer ontwerpen, maar wij hebben een mentaliteit van ‘gewoon bouwen’.” Voor de uitvoering zochten ze contact met een gerenommeerd metaalbedrijf. “Die samenwerking is echt leuk. Leo, de uitvinder, is een echte puzzelaar. Ik ben meer degene die overzicht houdt en de vormgever, en de mannen van het metaalbedrijf zijn praktisch, de uitvoerenden”, gaat Edwin verder. “We hebben geprobeerd geen technisch ding te maken, maar echt een mensenproduct. We hebben hem de Leolift genoemd.”

Diverse concepten

Er zijn een aantal concepten uitgeprobeerd, maar uiteindelijk is het huidige ontwerp overgebleven. “We hebben de focus gelegd op bedieningsgemak. Het ontwerp heeft een rail, waar je de fiets inrijdt, met een veerklem voor het voorwiel. Die drukt zich aan en dan staat het voorwiel vast. Als je de fiets eruit wil halen, dan ontgrendel je die veerklem. Daarnaast is er een elektrische aandrijving om de fiets omhoog te krijgen. Je kunt je fiets dus gewoon in de lengterichting van het pad erin zetten, superhandig! De fiets staat heel stabiel. In een vloeiende beweging wordt de fiets 90 graden gedraaid, zodat deze in het rek wordt geplaatst.

Veiligheid

Volgens Edwin is de veiligheid ook belangrijk. “Je kunt alles gewoon aanraken, er kunnen geen vingers bekneld raken. Wanneer je de knop van de elektromotor loslaat, stopt deze ook”, gaat hij verder. “Zelfs als er een aantal jongens op zouden gaan staan en spelen, dan zou dat kunnen. Maar het is natuurlijk geen speeltuig.” Daarom is ervoor gekozen om een belastbaar gewicht aan te houden van 35 kilogram. “Een e-bike is ongeveer 25 kilogram. Dus het rek is berekend op de zwaarste e-bike met een marge, met fietstassen eraan.”

Comfort

Het rek is duurder dan de bestaande fietsenrekken. Het is bedoeld voor plekken waar meer comfort gevraagd wordt: ”Bijvoorbeeld bedrijven die daar meer budget voor hebben, ziekenhuizen, overheidsgebouwen, en nieuwbouwwoningen. We gaan niet de kiloknalconcurrentiestrijd aan, zoals de fietsenrekken op stations.” Een voordeel is ook dat er verschillende maten banden in passen. “Een fatbike zou ook kunnen, maar e-bikes en mountainbikes passen er gewoon in”, besluit Edwin.

Van Stal is partner op het Nationaal Fietscongres 2024 in Den Haag. De fietsenstalling is te bewonderen bij de ingang. Kijk voor meer informatie over het congres op: www.nationaalfietscongres.nl/