Fietscongres hield gemoederen bezig

woensdag 28 november 2012
timer 3 min
Verkeersveiligheid, fietsparkeren, kosten en baten: zomaar een greep uit de besproken onderwerpen tijdens het Nationaal Fietscongres. De Marienhof in Amersfoort bood het perfecte decor: het voormalige klooster gonsde van de enthousiaste deelnemers en men Twitterde er op los. Kers op de taart was de ondertekening van de Green Deal Fiets.

Fietscongres hield gemoederen bezig

Opening met Belgische touch


Eddy Klynen van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde had al snel de lachers op zijn hand met zijn droge humor. Op originele wijze vergeleek hij ons fietsland met België, waar fietsen wordt beloond met het zelf kopen van een regenponcho… “Maar we zijn bezig met een inhaalslag en dromen van meer.” Hij vroeg aan de zaal welke dromers zich bij hem willen aansluiten om dit werkelijkheid te laten worden, en met succes: veel handen wezen naar het plafond.

Parallelsessies


De parallelsessies boden het decor voor levendige discussies en nieuwe inzichten. Onderwerpen als de fietsparkeerproblematiek waar gemeenten mee worstelen, de maatschappelijke kosten en baten van de fiets en het modellenboek van het ministerie van IenM en VNG om gemeenten te inspireren de eenzijdige ongevallencijfers te doen dalen passeerden de revue.  Ook werden de deelnemers uitgedaagd na te denken over de stelling ‘het wordt te druk op het fietspad’ en over de vraag hoe je in een historische binnenstad fietsparkeren goed geordend krijgt, met als levendig voorbeeld de Breestraat in Leiden.

Lees hier alle presentaties >>


Ondertekening Green Deal Fiets


Tijdens de plenaire afsluiting van het Nationaal Fiets Congres ondertekende het ministerie van IenM samen met RAI vereniging, BOVAG, ANWB, Fietsersbond en Natuur & Milieu de Green Deal Fiets, omdat het aandeel van de fiets in het woon-werkverkeer in tien jaar van 25 naar 30 procent moet. Met rinkelende bellen traden ze de zaal binnen, om vervolgens met veel enthousiasme de deal te ondertekenen. Deze Green Deal Fiets bevat zeven acties die het fietsgebruik in het woon-werkverkeer stimuleren als duurzaam alternatief voor de auto. Bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en de overheid streven naar een groei van het woon-werkverkeer op de fiets met 20 procent in de komende tien jaar. Om deze groei te stimuleren, wordt onder meer ingezet op de uitbreiding van snelfietsroutes, stimulering van Park en Bike, ondersteuning van bedrijven die het fietsen naar het werk willen introduceren (bijvoorbeeld in leasecontracten) en pilots gebaseerd op bewonersinitiatieven.

Beetje bijna heilig


Vaste columniste van Verkeer in Beeld Elise Fikse sloot de dag op geheel eigen wijze af met een humoristische, scherpe blik op alles wat ze hoorde en zag op het Nationaal Fiets Congres.

Lees hier de column >>


Twitter


Weten wat de gemoederen tijdens het fietscongres bezig hield? Zoek dan op #fietscongres!