Flexibel vastgoed vraagt om flexibele parkeeroplossingen

donderdag 31 mei 2018
timer 3 min
Met de aantrekkende vastgoedmarkt stijgt ook weer de vraag naar parkeeroplossingen. Maar er zijn verschillen met de vorige economische hoogtijdagen, ziet Frenky Prins, commercieel manager bij Ballast Nedam Parking. Flexibiliteit is het toverwoord.

Snel schakelen, snel bouwen. Daar draait het tegenwoordig om bij parkeergarages op vastgoedlocaties. "Iedereen is als een malle aan het bouwen", ziet Frenky Prins. "Maar anders dan voor de crisis. Toen werden grote kantoorpanden voor één bedrijf gebouwd, denk aan het grote KPMG-pand in Amstelveen. Nu zien we dat panden steeds meer worden gesplitst of weer samengevoegd", legt hij uit. Niet zo verwonderlijk dat Prins de vraag naar tijdelijke modulaire systemen ziet toenemen. "Die systemen zijn net als de permanente garages gemaakt op basis van een staalconstructie. Ze zijn weer te demonteren als een klant na een jaar of vijf een andere parkeerbehoefte heeft. Maar ze kunnen net zo goed vijftig jaar blijven staan." Sinds 2010 biedt Ballast Nedam het ModuPark-systeem aan en is daarmee een ervaren partij op de markt.

Toppen

Naast vastgoedpartijen is er ook vraag naar tijdelijke modulaire systemen bij partijen als ziekenhuizen, gemeenten en vliegvelden. Zo breidt Ballast Nedam nu de P3-parkeergarage op Schiphol uit tot 5100 plaatsen. De bestaande parkeergarage wordt via rijbruggen verbonden met een extra unit, waar 20.000 vierkante meter zonnepanelen op het dak komen. Vanwege het verdwijnen van P2 (zie ook Parkeer24, nummer 1 2018) werd P1 met enkele honderden plekken uitgebreid. "Als de behoefte daar is, kunnen we die parkeergarage ook nog toppen, waardoor we nog meer plekken kunnen realiseren", aldus Prins.

Leaseconstructie

Door het toepassen van de leanmethodiek in combinatie met supply chain management met vaste partners kan Ballast Nedam als het moet al in een half jaar een nieuwe garage neerzetten. Maar daar houdt het niet op. "Onze klanten vragen meer en meer om innovatieve financieringsmethoden", zegt Prins. Ballast Nedam Parking biedt daarom een koop-terugkoopconstructie aan met een gegarandeerd bedrag na afloop van de periode. En het bedrijf werkt samen met een externe financier aan een leaseconstructie waarbij klanten een parkeergarage voor een vast bedrag per maand kunnen afnemen. "De klanten van onze klanten werken met tijdelijke contracten, dus vragen onze klanten die ook aan ons."

Green Label

Dat modulaire systemen niet alleen maar functioneel hoeven te ogen, blijkt bijvoorbeeld uit een project bij het Meander Medisch Centrum in Amersfoort of uit het P+R Transferium Deutersestraat in 's-Hertogenbosch. Die laatste garage biedt plaats voor 1100 auto's en 260 fietsen en werd uitgerust met een groene gevelbekleding en kreeg bovendien 1500 zonnepanelen om onder meer elektrische auto's op te laden. Prins: "Daarmee waren we de eerste parkeergarage met een Green Label." Het groene aspect komt onder meer terug in het feit dat de parkeergarages zijn te hergebruiken.

 

Parkeergarage van Aegon in Den Haag.

Flexibiliteit

"Vastgoedexploitanten hebben vaak te maken met klanten die pas een bepaald aantal vierkante meters afnemen als ze daar ook een gegarandeerd aantal parkeerplekken bij kunnen afnemen", zegt Prins. "En ook gemeenten stellen parkeereisen als een gebied wordt herontwikkeld en panden worden gesplitst. Dat zagen we bijvoorbeeld bij een klant in Hoofddorp. Dan is het realiseren van een tijdelijk modulair systeem ideaal."


De markt is enorm veranderd, concludeert Prins. "Steeds meer vastgoedpartijen willen zelf voor parkeervoorzieningen zorgen en vragen daarbij op allerlei vlakken om flexibiliteit. De tijd van alleen maar wachten totdat een gemeente met een aanbesteding voor een parkeergarage komt, ligt echt achter ons."

Dit artikel is verschenen in Parkeer24 02/2018.

Parkeergarage Meander Medisch Centrum in Amersfoort.