Helft e-rijders ongerust over tekort aan laadpunten

woensdag 19 februari 2020
timer 2 min
45 procent van de bestuurders van elektrische voertuigen maakt zich zorgen over een toekomstig gebrek aan beschikbare laadpunten. Dat blijkt uit de NewMotion EV Drivers Survey 2020.

Het gebruik van een enkele laadpas moet ook verbeterd worden, zo zegt 41 procent van de respondenten. Opvallend is dat 77 procent van de respondenten thuis een laadpunt heeft, terwijl meer dan de helft (55 procent) een laadpunt op het werk ter beschikking heeft. Uit het onderzoek blijkt dat 61 procent van de mensen zonder laadpunt thuis een standaard stopcontact gebruikt om hun elektrische auto op te laden, wat kan leiden tot veiligheidsproblemen zoals overbelasting van stopcontacten en kabels.

Volgende stap 

“Elektrisch rijden is de toekomst van mobiliteit. De industrie bevindt zich momenteel op het kruispunt van een mobiliteits- en energietransitie. Dit komt mede dankzij de populariteit van elektrisch rijden. De volgende fase gaat vooral over opschaling. Wij zijn klaar om EV-laden met slimme oplossingen naar een volgend niveau te tillen en zo een groter publiek te bedienen”, zegt Sytse Zuidema, CEO bij NewMotion. "Bij NewMotion willen we de drempels voor elektrisch rijden verlagen. Om e-mobiliteit toegankelijker te maken moet de gehele industrie zich ontwikkelen naar een hoger niveau. Samenwerkingen tussen alle partijen in de energietransitie moeten verbeteren, specifiek die tussen autofabrikant en bedrijven die laadoplossingen voor e-auto's maken." 

Een portemonnee vol laadpassen

Gemiddeld gebruikt een bestuurder van een e-auto 2,5 laadpassen en 15 procent heeft zelfs vijf of meer passen. Gebruikers in Frankrijk bezitten de meeste laadpassen (gemiddeld 3,48 stuks), gevolgd door Duitsland (3,37) en het Verenigd Koninkrijk (3,19). Duidelijkheid over de prijzen voor het laden is een belangrijk onderwerp, zo zeggen de respondenten. Twee op de vijf respondenten zeggen tenminste één situatie te hebben meegemaakt waarbij de uiteindelijke prijs van een laadsessie anders bleek te zijn dan de prijs die vooraf werd aangegeven door het laadpunt. 

Lees verder

Watertaxi Rotterdam gaat vervoer over water emissievrij verzorgen

18 mei om 15:05 uur
Het personenvervoer in Rotterdam en Schiedam is per 1 januari 2022 gegund aan Watertaxi Rotterdam. Onderdeel van…
Lees verder »

Het is belangrijk dat we anders gaan denken

13 mei om 09:57 uurtimer10 min
“Het huidige systeem loopt vast”, zegt professor Toekomsten van Stedelijke Mobiliteit aan de Universiteit van…
Lees verder »

Zo maak je woon-werkverkeer in de 1.5-metersamenleving makkelijker

24 apr om 10:57 uur
Sinds premier Rutte begin maart opriep om zoveel mogelijk thuis te werken, is de verkeersdrukte met ruim zestig…
Lees verder »

Thuiswerken: collega's worden gemist, de files niet

3 apr om 09:27 uurtimer5 min
De Verkeersonderneming heeft met een enquête onder het Mobiliteitspanel onderzocht hoe medewerkers het massale en…
Lees verder »

Grootste solar carport ter wereld op parkeerterrein Lowlands

29 jan om 01:00 uurtimer2 min
Solarfields en MOJO starten in november van dit jaar met de realisatie van 's werelds grootste solar carport. Het…
Lees verder »

Netbeheerders wensen uniforme aansluiting laadpaal

20 jan om 01:00 uurtimer2 min
Kennisplatform ElaadNL en de regionale netbeheerders hebben een aanbesteding in de markt gezet voor een uniforme…
Lees verder »

Den Haag gaat het aantal laadpalen verdubbelen

16 jan om 01:00 uurtimer2 min
Gemeente Den Haag gaat het aantal laadpalen de komende vier jaar verdubbelen. Dat heeft wethouder Van Tongeren (…
Lees verder »

In Amstelveen moet je betalen voor laadplekken

9 dec 2019 timer2 min
Parkeren op laadplekken voor elektrische auto's in gebieden waar betaald parkeren geldt, is vanaf 1 januari 2020…
Lees verder »