Helft e-rijders ongerust over tekort aan laadpunten

woensdag 19 februari 2020
timer 2 min
45 procent van de bestuurders van elektrische voertuigen maakt zich zorgen over een toekomstig gebrek aan beschikbare laadpunten. Dat blijkt uit de NewMotion EV Drivers Survey 2020.

Het gebruik van een enkele laadpas moet ook verbeterd worden, zo zegt 41 procent van de respondenten. Opvallend is dat 77 procent van de respondenten thuis een laadpunt heeft, terwijl meer dan de helft (55 procent) een laadpunt op het werk ter beschikking heeft. Uit het onderzoek blijkt dat 61 procent van de mensen zonder laadpunt thuis een standaard stopcontact gebruikt om hun elektrische auto op te laden, wat kan leiden tot veiligheidsproblemen zoals overbelasting van stopcontacten en kabels.

Volgende stap 

“Elektrisch rijden is de toekomst van mobiliteit. De industrie bevindt zich momenteel op het kruispunt van een mobiliteits- en energietransitie. Dit komt mede dankzij de populariteit van elektrisch rijden. De volgende fase gaat vooral over opschaling. Wij zijn klaar om EV-laden met slimme oplossingen naar een volgend niveau te tillen en zo een groter publiek te bedienen”, zegt Sytse Zuidema, CEO bij NewMotion. "Bij NewMotion willen we de drempels voor elektrisch rijden verlagen. Om e-mobiliteit toegankelijker te maken moet de gehele industrie zich ontwikkelen naar een hoger niveau. Samenwerkingen tussen alle partijen in de energietransitie moeten verbeteren, specifiek die tussen autofabrikant en bedrijven die laadoplossingen voor e-auto's maken." 

Een portemonnee vol laadpassen

Gemiddeld gebruikt een bestuurder van een e-auto 2,5 laadpassen en 15 procent heeft zelfs vijf of meer passen. Gebruikers in Frankrijk bezitten de meeste laadpassen (gemiddeld 3,48 stuks), gevolgd door Duitsland (3,37) en het Verenigd Koninkrijk (3,19). Duidelijkheid over de prijzen voor het laden is een belangrijk onderwerp, zo zeggen de respondenten. Twee op de vijf respondenten zeggen tenminste één situatie te hebben meegemaakt waarbij de uiteindelijke prijs van een laadsessie anders bleek te zijn dan de prijs die vooraf werd aangegeven door het laadpunt. 

Lees verder

Thuiswerken: collega's worden gemist, de files niet

3 apr om 09:27 uurtimer5 min
De Verkeersonderneming heeft met een enquête onder het Mobiliteitspanel onderzocht hoe medewerkers het massale en…
Lees verder »

Grootste solar carport ter wereld op parkeerterrein Lowlands

29 jan om 01:00 uurtimer2 min
Solarfields en MOJO starten in november van dit jaar met de realisatie van 's werelds grootste solar carport. Het…
Lees verder »

Netbeheerders wensen uniforme aansluiting laadpaal

20 jan om 01:00 uurtimer2 min
Kennisplatform ElaadNL en de regionale netbeheerders hebben een aanbesteding in de markt gezet voor een uniforme…
Lees verder »

Den Haag gaat het aantal laadpalen verdubbelen

16 jan om 01:00 uurtimer2 min
Gemeente Den Haag gaat het aantal laadpalen de komende vier jaar verdubbelen. Dat heeft wethouder Van Tongeren (…
Lees verder »

In Amstelveen moet je betalen voor laadplekken

9 dec 2019 timer2 min
Parkeren op laadplekken voor elektrische auto's in gebieden waar betaald parkeren geldt, is vanaf 1 januari 2020…
Lees verder »

Hoe kun je stroomvervuiling van laadpalen aanpakken?

2 dec 2019 timer5 min
Nederlandse bedrijven kampen met problemen doordat de kwaliteit van stroom achteruit gaat, zo melden het…
Lees verder »

Vijftig nieuwe waterstofbussen voor het openbaar vervoer

26 nov 2019 timer2 min
Minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen), gedeputeerde Floor Vermeulen (provincie Zuid-Holland) en…
Lees verder »

Bomvol programma Zero Emissie Conferentie

15 okt 2019 timer3 min
Tijdens de Zero Emissie Conferentie op 31 oktober in Den Haag komen de werelden van stadslogistiek en busvervoer…
Lees verder »