Het nieuwe parkeren: Open en Adaptief

maandag 28 maart 2022

“Verandering is de enige constante, dat geldt ook voor parkeermanagement”, zegt Jesse Heitlager, Technology Director bij WPS Parking Solutions. “Iedere dag zijn er nieuwe innovaties die ons allemaal raken”, vult Erik Stronk, CEO bij WPS Parking Solutions aan. Samen vertellen ze over de nieuwe koers van WPS.

WPS Parking Solutions levert al dertig jaar innovatieve parkeermanagementoplossingen in binnen- en buitenland. Het bedrijf is actief in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Brazilië. In Brazilië is WPS zelfs marktleider op het gebied van parkeermanagementsystemen. “Als WPS dragen we bij aan het vormgeven van ontwikkelingen op de parkeermarkt. Zo was WPS bijvoorbeeld de eerste leverancier die de traditionele magneetstripkaarten verving door kaarten met een barcode”, zegt Stronk trots. Onlangs besloot WPS Parking Solutions dat het tijd was om een nieuwe koers in te slaan. “In plaats van onze eigen hardware en software als basis te nemen, worden de gewenste klantervaringen van onze opdrachtgevers ons nieuwe vertrekpunt. Ons ultieme doel: de perfecte beleving, op maat, voor iedere individuele klantreis”, vertelt Stronk.

Duurzaam innoveren

De afgelopen jaren hebben zich op het gebied van parkeermanagement behoorlijk wat veranderingen voorgedaan. Op technisch gebied werd steeds meer mogelijk, de wens van de consument veranderde en het parkeervraagstuk is een stuk complexer geworden. “In het verleden was het lastig om op die ontwikkelingen in te spelen. De parkeermarkt is een gesloten wereld waarin systemen nauwelijks uitwisselbaar zijn”, legt Heitlager uit. Een parkeerterminal werkt vaak op één type software, als de beheerder na verloop van tijd wil innoveren moet de volledige installatie vervangen worden, ook als de apparatuur nog naar behoren werkt. WPS Parking Solutions maakt het mogelijk om de levenscyclus van de huidige parkeer-hardware te verlengen door de software voortdurend te verfijnen. “Door om de twee weken steeds kleine updates uit te voeren is het niet meer noodzakelijk om eens in de zoveel jaar groot onderhoud uit te voeren, hiermee besparen we onze klanten behoorlijk veel tijd, ongemak en kosten”, vertelt Heitlager. “Daarnaast is deze werkwijze een stuk duurzamer”, vult Stronk aan. “Parkeren is niet langer de eindbestemming, maar een onderdeel van de individuele reis. WPS wil die reis zo soepel mogelijk laten verlopen.”

Open en adaptief

“Bij WPS voelen we de noodzaak om de klantenreizen steeds verder te optimaliseren. Dat doen we bijvoorbeeld met kentekenregistratie en slimme smartphonekoppelingen, daarmee verbeteren we de parkeerervaring van de gebruikers”, aldus Stronk. WPS ontwikkelde een nieuw platform dat bestaande en nieuwe apparatuur, van zowel WPS als derden, softwaretoepassingen en diensten door exploitanten samenbrengt tot een naadloze parkeeroplossing. Het hart van dit nieuwe platform is ParkID, dit parkeerbesturingssysteem wordt continu verbeterd zodat deze altijd past bij de behoefte van de markt. Door in een Cloudomgeving te opereren kan WPS voortdurend en eenvoudig aanpassingen uitvoeren in het softwaresysteem. “Niet alleen onze hardware-lijn Parkadvance werkt op ParkID, het besturingssysteem is ook compatibel met de hardware van andere partijen”, legt Heitlager uit.

Parkeermarktplaats

Naast het vormen van partnerships met hardwareleveranciers, gaat WPS ook de samenwerking aan met software- en servicebedrijven die oplossingen bieden voor unieke klantreizen. Al deze partnerships komen samen op de door WPS ontwikkelde Marktplaatsomgeving voor parkeeroplossingen. Op deze Marktplaats kunnen derden innovatieve parkeeroplossingen plaatsen die naadloos integreren met ParkID. “Met onze Marktplaats bieden wij onze klanten keuze uit een steeds groter wordend pakket van nicheoplossingen,” aldus Heitlager. Deze ontwikkeling is volgens Stronk typerend voor de nieuwe visie van WPS. “Ons platform ontwikkelt zich steeds verder tot een platform voor mobiliteit, individuele klantreizen en integraties met systemen van derden. Dit is onze nieuwe standaard geworden."

Een slimme oplossing

Onlangs schakelde een grote hotelketen WPS in om te kijken naar een parkeeroplossing. De parkeerruimte van het desbetreffende hotel werd namelijk veelvuldig gebruikt door dagjesmensen. De ‘starre’ parkeerinstallatie van het hotel maakte het onmogelijk om dagjesmensen van hotelgasten te onderscheiden. Voor het hotel was het geen optie om voor iedereen betaald parkeren in te voeren, hotelgasten moesten gratis gebruik kunnen blijven maken van de parkeerruimte.

WPS Parking Solutions kwam met een oplossing die illustratief is voor de nieuwe koers: De bestaande ‘starre’ parkeerinstallatie werd binnen een handomdraai omgebouwd en voorzien van de slimme adaptieve software van WPS. Uit de open Marktplaatsomgeving werd een innovatieve koppeling gekozen die het mogelijk maakt om met een speciale QR-code op het bonnetje van het restaurant kosteloos de parkeerplaats te verlaten. Op die manier werd het mogelijk om hotelgasten van dagjesmensen te onderscheiden. “Omdat we in de Cloud werken kan de parkeersoftware voortdurend worden aangepast aan de wens van het hotel, dat maakt het ook mogelijk om in de toekomst nieuwe parkeeroplossingen uit te proberen”, legt Heitlager uit.

WPS op de Intertraffic

“Waar de parkeermarkt verandert veranderen wij geruisloos mee”, aldus Stronk en Heitlager. “Tijdens Intertraffic 2022 laten we graag de nieuwe standaard van parkeren zien."

Voor meer informatie:
www.wpsparking.com/nl/

Dit is een artikel uit MobiliteitsPlatform (Nummer 1, Jaargang 3), Klik hier voor een digitale versie van het magazine.

Bron: WPS Parking Solutions