IenW rolt 45 slimme laadpleinen uit in Nederland

maandag 15 juni 2020

Op 45 plekken in Nederland worden slimme laadpleinen ingericht, die ook stroom kunnen terugleveren aan het net. Op maandag 15 juni opende staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) het eerste in Culemborg.

De slimme laadpleinen bestaan uit laadpalen die een variabel vermogen kunnen leveren, afhankelijk van het moment van de dag. Zo kan de auto laden als er een overschot aan groene stroom is en juist terugleveren aan het net als er veel vraag naar stroom is.

Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s kunnen laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

App

Culemborg heeft de primeur, waar staatssecretaris haar elektrische dienstauto op een laadplein zal opladen met stroom die uit een andere auto afkomstig is. Via een app kan zij aangeven hoe lang ze wil laden, hoe vol de accu moet zijn bij vertrek. De slimme laadpaal berekent zelf wanneer de accu sneller of juist langzamer opgeladen moet worden.

De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein. Gebruikers die een auto hebben die daarvoor geschikt is, kunnen bij een slimme laadpaal laden als er veel aanbod van stroom is, en terugleveren aan het stroomnet als er veel vraag is. Zo ontlasten zij het elektriciteitsnet en verdienen zij geld zonder er iets voor te doen.

Kennisontwikkeling

Voor de ontwikkeling van deze 45 pleinen trok het ministerie van IenW eerder 5 miljoen euro uit. Samen met de netbeheerders en brancheorganisaties werd de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld, als bijlage van het Klimaatakkoord. Aanvullend kunnen particuliere automobilisten vanaf 1 juli een subsidieaanvraag indienen bij aanschaf of lease van een elektrische auto.

De 45 slimme laadpleinen worden ook gezien als leerprojecten, om de techniek van slim laden en terugleveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur houden ervaringen bij en delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen.

 

Lees verder

Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

25 nov om 13:43 uur
Weinig landen kennen zoveel fietsen per inwoner als dat van ons, we bezitten er gemiddeld zo’n twee per persoon.…
Lees verder »

Informatiegestuurd handhaven: scannen van openbare ruimte

24 nov om 14:56 uur
Tijdens het Parkeerbeheer Congres gaf Mattias Rouw van ARVOO een lezing over informatiegestuurd handhaven. Heb je…
Lees verder »

Wie geschoren wordt, moet stil zitten…

24 nov om 09:24 uur
In deze blog willen we een gevoelig onderwerp benoemen: verborgen leed van parkeerexploitanten in coronatijd. Zij…
Lees verder »

Waar parkeren we de fiets?

19 nov om 10:27 uur
Er wordt steeds vaker gekozen voor duurzame vervoersmiddelen om van A naar B te komen. De fiets draagt, onder…
Lees verder »

Met data inzicht in de stad

10 nov om 11:39 uur
“Wij zijn gespecialiseerd in het faciliteren van digitale parkeerhandhaving, in Nederland en daarbuiten”, vertelt…
Lees verder »

Vloeren parkeergarage Hengelo weer tot in detail beschermd

3 nov om 09:10 uur
In bovengrondse parkeergarage De Beurs, nabij Schouwburg Hengelo, ontstond lekkage in de vloer doordat de…
Lees verder »

Flexibiliteit in de toekomst - hoe laat je straks je werknemers parkeren?

28 okt om 14:38 uur
Zagen we net voorzichtig weer wat mensen richting kantoor gaan, is nu thuiswerken weer de norm geworden. Hoe lang…
Lees verder »

De kracht van periodieke mobiliteitsenquêtes

26 okt om 10:58 uur
Het periodiek houden van een uitgebreide mobiliteitsenquête blijkt in het Amsterdamse Zuidas-gebied een waardevol…
Lees verder »