IenW rolt 45 slimme laadpleinen uit in Nederland

maandag 15 juni 2020

Op 45 plekken in Nederland worden slimme laadpleinen ingericht, die ook stroom kunnen terugleveren aan het net. Op maandag 15 juni opende staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) het eerste in Culemborg.

De slimme laadpleinen bestaan uit laadpalen die een variabel vermogen kunnen leveren, afhankelijk van het moment van de dag. Zo kan de auto laden als er een overschot aan groene stroom is en juist terugleveren aan het net als er veel vraag naar stroom is.

Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s kunnen laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

App

Culemborg heeft de primeur, waar staatssecretaris haar elektrische dienstauto op een laadplein zal opladen met stroom die uit een andere auto afkomstig is. Via een app kan zij aangeven hoe lang ze wil laden, hoe vol de accu moet zijn bij vertrek. De slimme laadpaal berekent zelf wanneer de accu sneller of juist langzamer opgeladen moet worden.

De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein. Gebruikers die een auto hebben die daarvoor geschikt is, kunnen bij een slimme laadpaal laden als er veel aanbod van stroom is, en terugleveren aan het stroomnet als er veel vraag is. Zo ontlasten zij het elektriciteitsnet en verdienen zij geld zonder er iets voor te doen.

Kennisontwikkeling

Voor de ontwikkeling van deze 45 pleinen trok het ministerie van IenW eerder 5 miljoen euro uit. Samen met de netbeheerders en brancheorganisaties werd de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld, als bijlage van het Klimaatakkoord. Aanvullend kunnen particuliere automobilisten vanaf 1 juli een subsidieaanvraag indienen bij aanschaf of lease van een elektrische auto.

De 45 slimme laadpleinen worden ook gezien als leerprojecten, om de techniek van slim laden en terugleveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur houden ervaringen bij en delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen.

 

Lees verder

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

De Parkeermeneer: Data in tijden van Corona

3 jul om 09:44 uur
Het zijn rare tijden. Tenzij op korte termijn een vaccin wordt gevonden gaan die nog wel even duren. Het virus…
Lees verder »

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »