In Amstelveen moet je betalen voor laadplekken

maandag 9 december 2019
timer 2 min
Parkeren op laadplekken voor elektrische auto's in gebieden waar betaald parkeren geldt, is vanaf 1 januari 2020 niet meer gratis in Amstelveen. Automobilisten van schone voertuigen gaan op deze laadplekken hetzelfde parkeertarief betalen als andere automobilisten.

“We doen dit omdat het eerlijker is, om misbruik van het gratis parkeren te voorkomen en beter gebruik van de laadpalen mogelijk te maken”, zegt wethouder Floor Gordon. Sinds de eerste laadpalen in Amstelveen verschenen was parkeren op die plekken gratis. “Dat was vooral om elektrisch rijden te stimuleren. Gelukkig komen er steeds meer elektrische auto’s. Daarmee groeit ook de vraag naar laadplekken, een vraag waar we als gemeente graag aan tegemoet komen vanwege duurzaamheid en schone mobiliteit”, aldus Gordon.

Nieuwe situatie

Maar de situatie is nu veranderd, zo vindt de wethouder. “We hebben inmiddels meer dan tweehonderd openbare laadplekken in Amstelveen en hebben dus te maken met een nieuwe situatie. We vinden het onwenselijk dat we een tweedeling krijgen in Amstelveen, waar e-rijders gratis kunnen blijven parkeren op laadplekken en rijders van een benzine- of dieselauto moeten betalen.” Bovendien is gebleken dat elektrische auto’s langer op laadplekken geparkeerd staan dan nodig is voor het opladen. Het instellen van een parkeertarief op laadplekken maakt het gebruik van openbare laadpalen efficiënter. De aanpassing gaat ook gelden voor laadplekken in blauwe zones. E-rijders parkeren daar vanaf 1 januari volgens de geldende parkeerduur.

Wennen

E-rijders worden geïnformeerd door stickers op de laadpalen. Zoals iedere wijziging in het parkeerbeleid hanteert de gemeente een wenperiode van twee weken. Overtreders krijgen tot half januari eerst een waarschuwing. “We voeren op steeds meer plekken betaald parkeren in voor de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid van onze wijken. De nieuwe realiteit vraagt om een aanpassing van het verouderde beleid”, zo besluit Gordon.

 

Lees verder

Individueel verblikken of collectief verschonen?

7 jul om 12:37 uur
Individuele keuzes in verplaatsingsgedrag schaden op termijn mogelijk het collectieve belang, denken…
Lees verder »

Nieuwe eHubs in Nijmegen en Arnhem

17 jun om 11:26 uur
In Nijmegen en Arnhem zijn in totaal 13 nieuwe eHubs geopend, 10 in Nijmegen en 3 in Arnhem. Op de eHubs kunnen…
Lees verder »

Elektrische wegtreinen voor stadslogistiek

8 jun om 10:39 uur
In Enschede onthulde burgemeester Van Veldhuizen vrijdag 5 juni de eerste elektrisch aangedreven wegtreinen van…
Lees verder »

Watertaxi Rotterdam gaat vervoer over water emissievrij verzorgen

18 mei om 15:05 uur
Het personenvervoer in Rotterdam en Schiedam is per 1 januari 2022 gegund aan Watertaxi Rotterdam. Onderdeel van…
Lees verder »

Het is belangrijk dat we anders gaan denken

13 mei om 09:57 uurtimer10 min
“Het huidige systeem loopt vast”, zegt professor Toekomsten van Stedelijke Mobiliteit aan de Universiteit van…
Lees verder »

Zo maak je woon-werkverkeer in de 1.5-metersamenleving makkelijker

24 apr om 10:57 uur
Sinds premier Rutte begin maart opriep om zoveel mogelijk thuis te werken, is de verkeersdrukte met ruim zestig…
Lees verder »

Thuiswerken: collega's worden gemist, de files niet

3 apr om 09:27 uurtimer5 min
De Verkeersonderneming heeft met een enquête onder het Mobiliteitspanel onderzocht hoe medewerkers het massale en…
Lees verder »

Helft e-rijders ongerust over tekort aan laadpunten

19 feb om 01:00 uurtimer2 min
45 procent van de bestuurders van elektrische voertuigen maakt zich zorgen over een toekomstig gebrek aan…
Lees verder »