Keurmerk voor veilig parkeren bij vliegvelden

dinsdag 14 januari 2020
timer 2 min
Keurmerk Kwaliteitszorg Parkeren (KZP) is een nieuw keurmerk voor veilig parkeren bij vliegvelden. Het is een initiatief van de ANWB, de politie, de Koninklijke Marechaussee, verzekeraars en de leasemaatschappijen.

Ook met andere belanghebbende partijen, zoals de betreffende gemeenten, is de stichting reeds in gesprek. Reizigers doen er verstandig aan om gebruik te maken van bedrijven met het nieuwe certificaat Kwaliteitszorg Parkeren, zo klinkt het vanuit de ANWB. Annemieke Zerdoun, juridisch expert bij de ANWB, zegt erover: “Veel vakantiegangers en zakenreizigers maken gebruik van een shuttle-parking in de nabijheid van de luchthaven of geven de auto af bij de vertrekhal aan een valet parkeerservice. Dat men de auto graag in goede handen wil geven spreekt voor zich. Dat dit nog niet zo eenvoudig is, wordt wel bewezen door alle negatieve ervaringen die ieder jaar weer in de media verschijnen”.

Om het keurmerk te krijgen moet aan verschillende zaken worden voldaan, zowel op gebied van kwaliteit, als op betrouwbaarheid. De audits worden uitgevoerd door gespecialiseerde en onafhankelijke auditbureaus. De stichting beheert vervolgens de toekenning van de certificaten. Bedrijven die aan de kwaliteitseisen voldoen vermelden dit op hun websites. Op de website van de stichting Kwaliteitszorg Parkeren is een actueel overzicht te vinden van alle gecertificeerde aanbieders.

Geschillencommissie

Mocht het toch misgaan dan is er een geschillencommissie, zegt Angélica Gravendijk van stichting Kwaliteitszorg Parkeren. “Ondanks de strenge kwaliteitscontrole kan het altijd voorkomen dat de klant een klacht heeft. In eerste aanleg moet men de klacht neerleggen bij het betreffende bedrijf. Maar, komt men er niet uit, dan kan de klacht neergelegd worden bij de geschillencommissie van de stichting Kwaliteitszorg Parkeren. De geschillencommissie doet dan een bindende uitspraak.”