“Lekker geparkeerd vandaag”

maandag 7 mei 2012
timer 2 min
Als het aan Q-Park directeur Ward Vleugels ligt, wordt dit een gevleugelde uitspraak onder Europeanen die, bij voorkeur bij Q-Park, met veel plezier hun auto geparkeerd hebben. Het staat ver af van het 'auto parkeren en wegwezen' zoals dat momenteel nog te vaak ervaren wordt. Is het daarmee een haalbare ambitie of luchtfietserij?

 “Lekker geparkeerd vandaag”

Veiligheid en comfort

Om invulling te geven aan deze ambitie om de Coca Cola onder de parkeergarages te worden, geeft Vleugels aan dat Q-Park op het gebied van veiligheid en comfort al veel doet en deed. Om aan de behoefte aan comfort tegemoet te komen wordt ICT ingezet, op afstand parkeerhulp geboden, worden schuine vakken geïntroduceerd zodat parkeerders makkelijker in en uit kunnen steken en wordt geleidelijk ook kentekenregistratie ingevoerd.

Trend doorbreken

Maar is dat voldoende om de terugloop van parkeerinkomsten te doen keren? Of, andersom geredeneerd, is het juist noodzakelijk om die trend te doorbreken? Vleugels reageert allereerst op de tariefstijgingen die recentelijk uit de Nationale Parkeertest naar voren kwamen door te benadrukken dat exploitanten tarieven lang niet altijd meer zelf bepalen, maar dat ze onderdeel uitmaken van politieke besluitvorming. Maar zowel bij consumenten als in de zakelijke markt, ziet hij desondanks wel een terugloop als gevolg van onder meer een toename van het webwinkelen, P+R voorzieningen en een afname in het aantal bedrijfsabonnementen.

Kwaliteitsverbetering

Q-Park investeert voorlopig dus meer in kwaliteitsverbetering dan in expansie.  En probeert parkeren te positioneren als onderdeel van een hele reisketen. “We geloven in de combinatie van openbaar vervoer en parkeren”, aldus Vleugels.

Het hele artikel is te lezen op pagina 19 van De Volkskrant van maandag 7 mei 2012 of, voor abonnees, op www.volkskrant.nl.