Minister opent ParkeerService e-loket in Alphen aan den Rijn

maandag 13 mei 2013
timer 3 min
Op maandag 6 mei 2013 opende minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) in Alphen aan den Rijn het ParkeerService e-loket. Het e-loket krijgt landelijk navolging bij die leden van de Coöperatie ParkeerService bij wie sprake is van vergunningparkeren. 

Minister opent ParkeerService e-loket in Alphen aan den Rijn

Minister Plasterk deed in maart 2013 een oproep aan gemeenten om het aanvragen van parkeervergunningen via internet mogelijk te maken en te leren van elkaars goede oplossingen. Deze oproep sluit aan op het advies van Actal (Adviescollege toetsing regeldruk) van september 2012 om de regeldruk bij het aanvragen van parkeervergunningen te beperken. De minister bood zijn hulp aan om dit mogelijk te maken. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft die hulp gevraagd en ook gekregen. Het ging daarbij om het kunnen inrichten van het E-loket van Coöperatie ParkeerService. Verantwoordelijk wethouder Van Velzen (Verkeer en Vervoer) van de gemeente Alphen aan den Rijn: “Mijn gemeente wil parkeren makkelijk maken voor haar inwoners. Met het e-loket zetten wij een grote stap in de goede richting. Het e-loket is een bewijs van  de voordelen die ontstaan door samenwerking met andere gemeenten in ParkeerService.”

ParkeerService maakt het straks ook mogelijk om een parkeerplaats te vinden via smartphone of tablet en per minuut te betalen met je telefoon (belparkeren).

Gebruik DigiD

ParkeerService is een coöperatie van meerdere gemeenten. Via ParkeerService worden onder andere parkeervergunningen uitgegeven. In samenwerking met Desyde (leverancier vergunningenpakket), Logius, ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, ParkeerService en Gemeente Alphen aan den Rijn is het mogelijk gemaakt om via het e-loket een parkeervergunning aan te vragen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van DigiD. ParkeerService heeft standaard groepsaansluitingen op DigiD, de Gemeentelijke Basisadministratie en het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Alphen aan den Rijn is het eerste lid van de coöperatie waar het e-loket in gebruik is genomen. Hierna volgen onder andere Woerden, Amersfoort en IJsselstein. Door gebruik te maken van standaard groepsaansluitingen kan de implementatie bij nieuwe gemeenten snel gaan.

 

Minder rompslomp


Tot nu toe leidt bij veel gemeenten de aanvraag of wijziging van een gemeentelijke parkeervergunning voor burgers nog tot veel onnodige handelingen. Gegevens die al zijn opgeslagen in de diverse gemeentelijke registratiesystemen of die via de Rijksdienst voor het Wegverkeer oproepbaar zijn, moeten in veel gevallen (opnieuw) worden aangeleverd. Door de samenwerking in ParkeerService maken gemeenten dit overbodig voor hun burgers. Er is minder tijd nodig voor het aanvragen van een vergunning. Er hoeven geen kopieën van identiteits- en kentekenbewijzen meer te worden opgestuurd. Parkeervergunningen worden automatisch verlengd en de betalingsmogelijkheden worden verruimd. Ook doorlooptijden worden verkort. Een vergunning kan nu zeven dagen per week, 24 uur per dag worden aangevraagd.

 

 “Het e-loket van ParkeerService is een goed voorbeeld van wat mij voor ogen staat bij het terugdringen van onnodige regelgeving. Dit is de kracht van samenwerking waar uiteindelijk zowel de burger als de gemeente voordeel van heeft”, aldus minister Plasterk.

Coöperatiemodel


Coöperatie ParkeerService is een samenwerkingsverband. Dertien leden uit twaalf gemeenten, Amersfoort telt er twee, hebben zich sinds de oprichting in 2010 bij de coöperatie aangesloten. In het coöperatiemodel behouden leden invloed op het beleid en toezicht op de uitvoering.

 

Door parkeertaken te standaardiseren, te digitaliseren of samen in te kopen worden gemeenten de zorg voor de parkeeruitvoering uit handen genomen. Efficiencywinst, inkoopvoordelen of schaalvoordelen vertalen zich terug in lagere uitvoeringskosten voor gemeenten.