Nationaal Fietscongres maakt stabiele start

donderdag 21 november 2013
timer 2 min
Dr.Ir. Arend Schwab van de TU Delft opende op intrigerende wijze het Nationaal Fietscongres in de Traverse in Helmond, waar hij dieper inging op de dynamica van de fiets en de fietser. Zijn belangrijkste boodschap? “Het aantal enkelvoudige ongevallen blijft toenemen, vooral onder ouderen. De fiets zelf speelt daar ook een rol in. 

Nationaal Fietscongres maakt stabiele start

Proven principal


Dus wat kunnen we met de fiets doen om ouderen beter rechtop te houden? Actieve stabilisatie toevoegen door te sturen in de richting van het vallen kan een goed hulpmiddel zijn.” Het enige wat hiervoor nodig is zijn in principe een stuurmotor, een sensor, een batterijpack en een computer. Schwab: “Het is een proven principal. We zijn in contact met de grote fietsfabrikanten, maar het is in feite nog een prototype. We hopen de komende tijd dichter bij elkaar te komen.” Om tot deze conclusie te komen werd vanzelfsprekend veelvuldig onderzoek verricht op de TU Delft en het bewegingscentrum van de VU. Een doorbraak in dit onderzoek was de ontdekking dat fietsen zelf stabiel kunnen zijn zonder gyroscoop en aanloop. En als je balanceert op de fiets, stuur je in de richting van het vallen. Ook wordt de fiets alleen bestuurd met sturen, niet met balanceren. 

Fietsen als levenswerk


Schwab vertelt: “Fietsen is iets wat je moet leren; het gaat niet vanzelf. Als de fiets stilstaat valt hij direct om, maar bij een beetje snelheid is hij eenvoudig overeind te houden. Hoe komt dat nu? Dit onderwerp heeft de afgelopen 140 jaar velen bezig gehouden, ofwel voor een proefschrift of als hobby, en soms ook als een compleet levenswerk. Helaas komen weinig resultaten overeen en is er ook nog weinig bekend over de essentiële ingrediënten die een fiets stabiel maken. Ook weten we eigenlijk niet waarom de ene fiets nou zo veel makkelijker is te besturen dan de andere.”Schwab benadrukt verder dat we nog te weinig weten van wat de mens doet op de fiets. Het aspect van voelen hoe een fiets rijdt is niet gedefinieerd. Dit wil de TU Delft graag verder onderzoeken. 

Meer weten? Kijk op

www.bicycle.tudelft.nl