Normering kunststofvloeren zal kwaliteit verbeteren

donderdag 22 maart 2012
timer 4 min
Normering voor vloeren. Is dat nodig? Ja, zo blijkt uit de reactie van diverse vloerspecialisten. De voordelen zijn legio: de architect kan een goed systeem specificeren, de aannemer kan preciezer calculeren, de opdrachtgever krijgt een duurzame vloer, de leverancier levert een goed systeem en de concurrentie  blijft bestaan.  

Niet krijgen wat je verwacht

Op dit moment is er in de bouwwereld geen enkele norm waar je op terug kunt vallen als het gaat om een goed onderbouwde keuze voor een kunststofvloer in parkeergarages. Het gevolg is dat opdrachtgevers een andere vloer krijgen dan ze gewenst of bedoeld hebben, dat onderhoud eerder plaats moet vinden dan gepland en dat er vloeren worden gelegd die eigenlijk niet passen bij de specificaties van de parkeergarage. Een onwenselijke situatie, maar wel de realiteit van alle dag. 


Verschillende oorzaken

Aan boven geschetste situatie liggen verschillende oorzaken ten grondslag. Zo is de kennis van wat gewenst zou zijn niet bij iedereen paraat. Hierdoor kan het voorkomen dat door middel van creatief knip- en plakwerk eisen aan een vloer worden gesteld die niet passen bij de situatie van de nieuwe parkeergarage.  Want iedere situatie is anders: welke kleur cq esthetica heeft de voorkeur, hoe stroef en slijtvast moet de vloer zijn, aan welke brandklasse moet hij voldoen, hoe veilig moet de vloer zijn, wat is de ligging van de garage, wat is het aantal rijbewegingen, wat is de gewenste duurzaamheid, wat is de ondergrond waar de kunststof op wordt aangebracht, wat is de gewenste duurzaamheid, is de garage openbaar, binnen of buiten, boven- of ondergronds?
Al  deze factoren spelen een rol bij de keuze. Want niet iedere vloer is geschikt voor blootstelling aan zonlicht , de slijtvastheid moet bij een intensief te gebruiken parkeergarage groter zijn dan bij een niet openbare bewonersstalling, scheurvorming moet opgevangen kunnen worden en welk onderhoud is nodig voor de toekomst?


Budget speelt grote rol

Daarnaast speelt het beschikbare budget een grote rol. De keuze voor de goedkoopste oplossing wordt regelmatig gemaakt. Een korte termijn gedachte, vinden de specialisten. Het mag dan nu wel goedkoper zijn, maar het onderhoud dient zich dan ook eerder aan. De kosten en inkomstenderving die hiermee gepaard gaan wegen vaak niet op tegen de aanschaf  van een duurdere parkeervloer tijdens de bouw. Maar ja, andere potjes en andere beslissers maken dit traject vaak onoverzichtelijk en niet efficiënt.  Zonder normering blijven de grote prijs- en kwaliteitsverschillen nog lang bestaan. 


Normering

Om te komen tot een product dat voor iedereen aanvaardbaar is, zou normering uitkomst kunnen bieden, geven de specialisten aan.  Middels een ‘beslisboom’ kan bekeken worden welk getest systeem het beste past bij de huidige omstandigheden. (Dus ‘binnen of buiten’, aantal rijbewegingen en dergelijke worden meegenomen in de beslissing, red.) 


Concurrentie

Als bekend is welk systeem het beste past bij de parkeergarage, kunnen de diverse leveranciers hun systemen aanbieden. Er blijft dus altijd sprake van concurrentie. Maar het vergelijken van appels met peren is voorbij en dat is winst voor alle partijen. Als voorbeeld kunnen de OS normen uit Duitsland dienen. Deze zijn zelfs grotendeels een-op-een over te nemen. De OS (Oberfläche Schutz) systemen geven aan welke systeem voor welke toepassing het meest geschikt is. Dus hoeveel lagen, dikte van de lagen, ruwheid enzovoorts.


URL en BRL

Daarnaast zijn ook URL’s en BRL’s van belang. Want een goed product dat slecht wordt aangebracht biedt nog steeds geen soelaas. Dus ook de uitvoeringsrichtlijnen (URL) en de beoordelingsrichtlijnen (BRL) moeten worden vastgesteld. Een onafhankelijk bedrijf kan dan vervolgens controleren of de kunststofvloer conform richtlijnen is aangebracht. In geval van schade of problemen kan dan ook getoetst worden of het aangebrachte systeem voldoet aan de vooraf gestelde eisen.

(Dit artikel heeft betrekking op kunststofvloeren. De monolitisch afgewerkte betonvloer wordt buiten beschouwing gelaten.) 


Met dank aan: Raymond Verhagen – Triflex, Jan Hoks en Ron Jobing – Sto, Paul Spee – Sika
 

 

 

Lees verder

Mobiliteit heeft ongekende weerbaarheid

14 apr om 16:33 uur
We zitten nog in de tweede lockdown. Het reisverbod is weer verlengd tot medio april, er is een avondklok en nog…
Lees verder »

1500 extra fietsparkeerplekken in Rotterdamse binnenstad

14 apr om 14:58 uur
In de Rotterdamse binnenstad moeten nog dit jaar 1500 tot 2000 extra fietsparkeerplekken gerealiseerd worden. Het…
Lees verder »

‘Ondanks scanauto’s zijn veldwerkers nog lang geen verleden tijd’

13 apr om 13:02 uur
“Vaak is de scanauto een doel, maar voor ons is het een middel.” Dat stelt Jacob de Vries van onderzoeksbureau…
Lees verder »

Data top 15, en dan?

12 apr om 16:20 uur
De Data top 15 is een term die momenteel veelvuldig de revue passeert bij onder andere gemeenten en andere…
Lees verder »

Arnhemse parkeergarage gaat op de schop

12 apr om 13:18 uur
De parkeergarage Rozet in Arnhem moet een ‘duurzame mobiliteitshub’ worden, met onder een zonnedak en veel ruimte…
Lees verder »

Provincie Gelderland werkt aan Handreiking Parkeernormen voor gemeenten

8 apr om 12:18 uur
De provincie Gelderland werkt samen met Ecorys aan een Handreiking Parkeernormen, in het kader van het Actieplan…
Lees verder »

Veilige routing op stations

6 apr om 10:26 uur
Bezoekers van stations en perrons dienen zo veilig mogelijk van A naar B te komen. Markeringen en veiligheid gaan…
Lees verder »

Urban Hubs als parkeervoorziening van de toekomst

6 apr om 09:25 uur
De 75 parkeergarages van parkeerbeheerder APCOA PARKING Nederland krijgen de komende jaren een tweede functie: …
Lees verder »