Opdrachtgever wordt regisseur project Steenwijk

dinsdag 14 februari 2012
timer 4 min
  Hoe ontwikkel je een modern parkeerdek in een monumentale binnenstad? Dit was het lastige vraagstuk omtrent de herinrichting van het gebied rond Rams Woerthe in Steenwijk. De belangrijkste eis die aan de realisatie van het dek werd gesteld was het zichtbaarder maken van de monumentale stadswallen.  
Opdrachtgever wordt regisseur project Steenwijk

{igallery 130}

Opdrachtgever wordt regisseur project Steenwijk 

Hoe ontwikkel je een modern parkeerdek in een monumentale binnenstad? Dit was het lastige vraagstuk omtrent de herinrichting van het gebied rond Rams Woerthe in Steenwijk. De belangrijkste eis die aan de realisatie van het dek werd gesteld was het zichtbaarder maken van de monumentale stadswallen.

Stadsplan 2000


De Gasthuispoort is de laatste poort in de binnenstad die in het kader van het Stadsplan 2000 wordt heringericht, in een design & construct aanbesteding. Gert Ekkelenkamp van de gemeente Steenwijk: “Belangrijkste eis in de centrumvisie is om de poorten in de stad bij benadering terug te brengen naar de historische situatie. Daarnaast vroeg het parkeerbeleid op deze locatie om extra parkeerplaatsen. De aangrenzende Vendelweg wordt een 30 kilometer weg en de aansluiting op Rams Woerthe wordt verbeterd.”

Risicobeheersing


De eerste fase van het project betrof de ontwikkeling van het parkeerdek, passend in de ontwerpvisie van het gehele gebied. Bijzonder is dat het parkeerdek in hoog tempo is ontworpen, ontwikkeld en uitgevoerd en dat de procedures snel zijn doorlopen. Door alle belanghebbenden bij de voorbereiding en realisatie te betrekken, is veel draagvlak gecreëerd en heeft de gemeente grote risico's beheerst.

Innovatief contract


In een vroeg stadium besloot de gemeente het ontwerpen, bouwen en onderhouden van het parkeerdek in de vorm van een Design, Construct en Maintain-contract aan te besteden. Projectmanager Edwin de Wekker van adviesburau Atensus: “om de voor- en nadelen van zo'n aanbestedingsvorm in deze specifieke situatie in beeld te krijgen, heeft de gemeente adviesbureau Empaction ingeschakeld, die een marktconsultatie heeft uitgevoerd. Empaction adviseerde om de deskundigheid van de markt in een vroeg stadium in te schakelen. Dit leidt doorgaans tot een beter resultaat tegen lagere kosten, dan wanneer wordt gewerkt met een uitgewerkt ontwerp van een architect, waarbij het de vraag is of de bouwaannemer gebruik kan maken van een door hem ontwikkeld gestandaardiseerd concept.”

Ambitiedocument


In de praktijk is dit ook zo gebleken. De gemeente en haar adviseurs ontwikkelden een ambitiedocument dat de basis vormde voor de herinrichting, waarna Empaction ervoor zorgde dat de input van alle partijen - gemeente, adviseurs en klankbordgroep - op een goede manier in de aanbestedingsdocumenten en contractdocumenten werd verwerkt.
 

Bijzonder concept


Aan de Stegge won uiteindelijk de aanbesteding. Niet alleen door de beste prijs-kwaliteitverhouding, maar ook door het bijzonder ontwikkelde concept. Het uitgangspunt was het verdiepte parkeerdek in een open ontgraving te realiseren. Hierdoor was het slaan van stalen damwanden niet nodig en werd een natuurlijk talud gecreëerd; een ranke, transparante constructie. Projectmanager Jeroen Drenth van Continental Car Parks, onderdeel van Aan de Stegge: “Dit was niet alleen economisch heel voordelig, maar de natuurlijke ventilatie zorgt er tevens voor dat er volop daglicht naar binnen komt, wat de sociale veiligheid vergroot. Ook levert het minder gevaar op door de beperking van dode hoeken.” Een constructie in deze vorm is nog niet eerder in Nederland toegepast. Edwin de Wekker: “Doordat de juiste expertise is samengebracht hebben we het proces voor de gemeente inzichtelijk gehouden.”

Risico-inventarisatie cruciaal


Een goede risico-inventarisatie is cruciaal bij dergelijke herinrichtingprojecten. Hoe houd je alle partijen, waaronder omwonenden en de politiek, betrokken bij een design en construct aanbesteding? En in hoeverre bepaalt de keuze van de aanbestedingswijze het daaropvolgende proces? Zijn bestuurders bij design en construct niet bang de grip op de situatie te verliezen? Gert Ekkelenkamp: “We hebben in het voortraject alle plussen en minnen van onze aanpak geïnventariseerd en vervolgens met zowel een klankbordgroep, waarin  alle geledingen van de samenleving waren vertegenwoordigd, als de Raad besproken. Beide partijen waren overtuigd van de opzet en uitwerking en hebben hun  vertrouwen uitgesproken, waarna we daadwerkelijk aan de slag konden. En omdat we het hele project door een daarin gespecialiseerd bureau hebben laten doorrekenen, konden we de angst voor financiële risico's wegnemen.”

In november 2011 is het parkeerdek opgeleverd en in het voorjaar is de herinrichting van het gehele gebied een feit.

Terug naar overzicht projecten >>>