Parkeerbeleid voor een vitale binnenstad

dinsdag 27 september 2016
timer 3 min
Op 20 juni 2016 organiseerde de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en Parkeer24 het seminar Retail en Parkeren. Centraal stonden de ingrijpende veranderingen die momenteel plaatsvinden in de Nederlandse binnenstad, en wat zij betekenen voor het gemeentelijk parkeerbeleid. Parkeerexpert Giuliano Mingardo en retailexpert Cor Molenaar, beiden werkzaam bij de EUR, gaven de keynote presentaties. Hun belangrijkste boodschap: meten is weten.

Met nieuwe databronnen kunnen we hardnekkige mythes over parkeerbeleid ontkrachten, en leren wat wel werkt om de binnenstad levendig en economisch sterk te houden. De parkeer- en de retailexpert streven beiden een gezonde binnenstad na, en zoeken samen naar oplossingen.

 

Wie een hart heeft voor de binnenstad zal het niet ontgaan zijn: Nederlandse binnensteden, vooral in middelgrote en kleinere gemeenten, staan onder druk. Winkelstraten worden stiller, zelfs op de koopavond, veel ondernemers zien hun omzet en marges dalen, en de leegstand neemt toe. Zelfs aantrekkelijke, historische binnensteden moeten steeds harder vechten voor hun bestaan. Wat is er aan de hand met onze binnensteden, waarom komen de klanten niet meer


De veranderende klant

Achter de symptomen van teruglopende bezoekersaantallen en toenemende leegstand zitten grootschalige, langlopende trends die de retailwereld opschudden. De rode draad van deze trends bleek tijdens het seminar de veranderende klant te zijn. Shoppers worden steeds kritischer en beter geïnformeerd. Als consumenten willen we value-for-money, maar tegelijkertijd ook topservice en authentieke ervaringen. En we hebben ook steeds betere alternatieven achter de hand als binnensteden niet aan die verwachtingen kunnen voldoen. Met de sterk toegenomen mobiliteit is de Nederlandse consument nu steeds beter in staat en ook bereid om verder te reizen naar plaatsen die zij wel aantrekkelijk vinden om te winkelen. En webwinkels hebben geleerd om door middel van een steeds betere klantervaring nieuwe doelgroepen te verleiden, niet meer alleen de early adopters maar ook steeds meer gezinnen en senioren.

Hoe kunnen we deze steeds kritischer wordende consumenten verleiden om toch (weer) naar de binnenstad te komen? Veel stakeholders binnen en buiten de retailwereld wijzen naar het parkeerbeleid. Zij zien de kosten van betaald parkeren als een factor die winkelgebieden minder aantrekkelijk maakt. Als je op internet koopt betaal je immers geen parkeergeld, en vaak niet eens bezorgkosten! En als een buurgemeente wel gratis parkeren heeft, dan ga je daar toch heen? Een verkenning van recent onderzoek tijdens het seminar liet echter zien dat er geen bewijs is dat mensen hun gedrag echt aanpassen aan het parkeerbeleid. Uit studies over de aantrekkelijkheid van winkelgebieden komt steevast naar voren dat aspecten als diversiteit van het retailaanbod, sfeer en gezelligheid, servicekwaliteit en openingstijden veel belangrijker zijn dan de prijs van parkeren. Een bezoek brengen aan een inspirerende, sfeervolle en gezellige plaats kost geld, en een van die kosten bestaat uit parkeerkosten. Maar als de bestemming aantrekkelijk genoeg is, zijn mensen best bereid om hiervoor te betalen. 

 

Dit artikel is gepubliceerd in magazine PARKEER24, editie september 2016.

Parkeerbeleid voor vitale binnenstad.