ANPR-parkeeronderzoek is de standaard geworden

dinsdag 9 april 2024

Ons parkeergedrag verandert. “Vroeger hoefde je op vrijdagmiddag eigenlijk geen parkeerdrukmeting te doen, want het was toch rustig. Nu gaat kennelijk iedereen erop uit”, vertelt Robbert Volker, eigenaar van Bureau De Groot Volker. “Dat geeft al aan dat eens in de zoveel jaar een parkeeronderzoekje doen eigenlijk niet meer voldoet. Door stelselmatig, gestandaardiseerd onderzoek te doen maken we parkeertrends zichtbaar.” 

Voor diverse doeleinden wordt parkeeronderzoek uitgevraagd. De resultaten worden meestal verwerkt in Excel-lijstjes en daarna als PDF-rapportage verstuurd. Het parkeervraagstuk is beantwoord, maar daarmee is de kous af. Is een toekomstbestendige werkwijze niet verstandiger?  

Dutch Metropolitan Innovations 

De afkorting DMI staat voor Dutch Metropolitan Innovations en is een publiek-private samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstituten, G40- en G4-gemeenten, provincies en meerdere ministeries. Vanuit dit ecosysteem worden de domeinen mobiliteit, openbare ruimte en woningbouw van nieuwe digitale instrumenten voorzien. De parkeerdata kan hiermee keer op keer worden gebruikt. Binnengehaalde data vanuit de parkeerscanauto wordt op een uniforme wijze verwerkt en in een universeel gestandaardiseerd en geanonimiseerd format opgeslagen. Deze data wordt vervolgens aangesloten op het DMI-ecosysteem. 

“De vraag naar meer data en meer inzicht gaat samen met de aansluiting op het DMI”, aldus Volker. “Dat werkt wel alleen, als je ook regelmatig onderzoek doet. Dus niet maar eens in de tien of vijf jaar, maar bijvoorbeeld vier keer per jaar. Dan zie je verschuivingen op detailniveau en kun je daar je beleid op aanpassen. Dat past ook in de huidige trend, waarbij burgers sneller resultaat verwachten en beleid meer toegespitst moet zijn op de werkelijke situatie.” 

Dat gaat nog niet altijd goed, niet elke gemeente heeft al voldoende inzicht in de feitelijke parkeersituatie op straat. Volker: “Het komt vaak voor dat de ene afdeling van de gemeente niet weet dat een andere afdeling naar aanleiding van een klacht van bewoners een parkeeronderzoek heeft laten uitvoeren. Zodoende worden er voor bouwplannen, het aanleggen van laadinfrastructuur en laadpalen, andere klachten of het aanwijzen van een gehandicaptenparkeerplaats een nieuw parkeeronderzoek uitgevraagd, voor precies diezelfde wijk. Soms worden die onderzoeken bij wel vijf verschillende bureaus aangevraagd.” 

“Elk onderzoeksbureau levert dan keurig een onderzoeksrapport aan – dat vervolgens in de bureaulade of de mailbox verdwijnt. De onderzoeken verschillen ook vaak in methodiek en wijze van rapportage, waardoor het nuttig gebruiken van de rapportage lastiger wordt. In plaats van alle ad hoc uitgevraagde onderzoeken had wellicht de hele stad in één onderzoek betrokken kunnen worden, tegen dezelfde of zelfs lagere kosten. “ 

Alle data in één omgeving 

“Het is goedkoper en handiger om alle parkeerdata in een gemeente onder te brengen in één digitale omgeving waar alle medewerkers gebruik van kunnen maken. Zo kun je direct antwoord geven op vraagstukken die op dat moment spelen, zonder elke keer een nieuw ‘parkeeronderzoekje’ uit te vragen. Dat scheelt heel veel tijd en kosten en je kunt ook nog eens van parkeerplaatsniveau tot wijkniveau inzicht geven in de parkeersituatie.“ 

“Wij zijn dus uitdrukkelijk géén voorstander van een parkeeronderzoekje met ‘de kinderen op de achterbank’. Het ontwikkelde ANPR-parkeeronderzoek met scanauto’s heeft gelukkig veel gebracht. De parkeersituatie van hele steden brengen wij tegenwoordig in beeld. De kosten zijn betaalbaar geworden. Helemaal als je de parkeerdata hierna op eenduidige wijze ontsluit. “ 

Van PDF naar digitaal 

“Als je langjarige trends kunt zien, kun je voorspellend en toekomstgericht beleid maken. Kies dan ook bij voorkeur voor gestandaardiseerde parkeerdata!. Een PDF-rapportage zal hier niet meer aan kunnen tippen, laat staan een veldwerker die de parkeerduur, -motief, en turnover per parkeervak op een regenachtige dag moet zien te achterhalen.” 

“De parkeerscanauto heeft zich inmiddels bewezen. Zo ook de nieuwe sprong naar online digitale parkeervisualisaties. Elke afdeling in het stadshuis kan gebruikmaken van dezelfde verzamelde parkeerdata. Dit voorkomt zoeken in laatjes, kasten en navragen of er nog iets in de mailbox verstopt is. Parkeerdata op één digitale plaats houdt alle parkeeronderzoeken van alle jaren overzichtelijk op één plek. De parkeeronderzoeksdata is dus klaar voor het DMI-ecosysteem. Laten we samen zorgen voor de data-gedreven stad van de toekomst.”