Steeds vaker is het voor bewoners van nieuwbouwcomplexen onvoldoende duidelijk waar de auto kan worden geparkeerd. En als blijkt dat er wel (dure) plek is in de hub, maar geen plek voor de tweede auto en dat er ook geen parkeervergunning kan worden verkregen, dan volgt al snel de verzuchting dat – als ze dat hadden geweten – ze nooit deze woning hadden gekocht.
Parkeeratelier geeft grip op verwachtingen en verplichtingen
Stel de goede vragen
Dat kan en moet beter. Op basis van kencijfers weten we wat er in theorie aan parkeren nodig is om een initiatief te begeleiden tot aan de gewenste omgevingsvergunning. En toch gaat het bij de uitwerking nog vaak mis, doordat de goede vragen niet zijn gesteld. Zoals: hoe kunnen we met elkaar bewoners eerder en beter informeren over de parkeeroplossing? En wie pakt daarin zijn rol: gemeente, ontwikkelaar, bouwer, belegger, makelaar/verhuurder?
Vooruitdenken
We moeten goed nadenken over hoe het parkeren straks gaat werken, vooral ook na ingebruikname van het pand. Veel kan met heldere contracten goed geregeld worden, maar de praktijk is helaas weerbarstiger. Door de vele schakels tussen initiatiefnemer en eindgebruiker raken oorspronkelijke afspraken over verdeling en borging van parkeerrechten (ontwikkelaar-> belegger-> makelaar/verhuurder) uit het zicht. Wanneer het dan ook nog in de omgeving betaald parkeren wordt, is het niet vreemd dat de bewoners de wethouder gaan bellen.
Parkeerateliers
Vooruitdenken vraagt om aandacht van en scherpte bij alle betrokken partijen. In diverse gemeenten werken we daartoe met zogenaamde parkeerateliers. Bijeenkomsten waarbij alle relevante actoren aanschuiven om de uitgangspunten voor het parkeren tot in detail door te spreken. Het begint met zicht op het programma: aan welke typen woningen wordt gedacht, voor welke doelgroepen met welk mobiliteitsprofiel?
Fase na ingebruikname
In deze ateliers worden cruciale gesprekken gevoerd tussen gemeentelijk specialisten (ruimtelijk projectleiders, plantoetsers, mobiliteitsadviseurs en parkeerbeheer) en vertegenwoordigers van de initiatiefnemer. We besteden met name aandacht aan de fase na ingebruikname. Hoe worden de parkeerrechten voor oplevering verdeeld, hoe informeren we de toekomstige gebruikers over het parkeerconcept en wat als de parkeerbehoefte in de praktijk anders uitpakt dan verwacht? Door dit uit te werken in scenario’s krijgen we niet alleen zicht op risico’s en hoe die te beheersen, maar vinden we ook de knoppen om de verwachtingen van potentiële kopers en huurders beter te managen.