Relatie bereikbaarheid en parkeren

woensdag 25 januari 2012
timer 5 min
 Wat kan parkeren doen voor de bereikbaarheid? Waarom staan verschillende garages in stedelijke centra leeg en zorgen andere garages voor opstoppingen? En: wordt er bij de bouw van nieuwe garages überhaupt in het beginstadium contact gelegd met stedenbouwkundigen, planologen en verkeerskundigen om het bereikbaarheidsaspect mee te nemen?

Relatie bereikbaarheid en parkeren

 

Veelbesproken stad


Zwolle is een veelbesproken stad als het om parkeren en bereikbaarheid gaat. “De belangrijkste switch die we in het Zwolse parkeerbeleid hebben gemaakt, is dat we niet alleen auto’s een goede parkeerplek willen bieden, maar vooral een gastvrije stad willen zijn”, aldus wethouder René de Heer, onder meer verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van Zwolle en de economische ontwikkeling van de binnenstad. Om dit te bewerkstelligen zet de stad tal van pilots in om snel stappen te kunnen maken. Zo wordt er met de pilot ‘stop & shop’ gekeken of parkeerplaatsen in het centrum dubbel gebruikt kunnen worden; deels door binnenstadbewoners en deels door kort parkerende winkelklanten. Doel hiervan is de behoefte te monitoren. Op basis van de uitkomsten kan uiteindelijk definitief beleid worden opgesteld.

Actief sturen verbetert doorstroming


Daniël Uenk is als adviseur binnen het expertisecentrum van de gemeente Zwolle betrokken bij mobiliteitsvraagstukken en onder meer verantwoordelijk voor de pilots omtrent bereikbaarheid en parkeren bij het Maagjesbolwerk. De parkeergarage die hier is gesitueerd is een veelbesproken onderwerp binnen de gemeente Zwolle. “Het is een populaire locatie om te parkeren, maar daarmee ook de plek die de meeste problemen veroorzaakt”, aldus Uenk. “Door verkeersregelaars en dynamisch verkeersmanagement systemen in te zetten, kunnen we mensen attenderen op de actuele verkeerssituatie. Daarnaast proberen we het gebruik van andere parkeervoorzieningen, die in feite even ver van het centrum zijn verwijderd als de garage aan het Maagjesbolwerk, ook te stimuleren.” De eerste resultaten van de proef zijn positief: de blokkades zijn op de drukke momenten (zaterdagen) zeker verminderd, zo ook de terugslag op de andere wegen. Wegens het succes wordt de pilot dan ook verlengd tot december. De Heer: “maar we kunnen natuurlijk niet tot in lengte van dagen verkeersregelaars in blijven zetten. We moeten toewerken naar het beste scenario.”

Populariteit


De populariteit van de parkeergarage aan het Maagjesbolwerk is eenvoudig te verklaren. Bezoekers rijden op de Peperbus af, het boegbeeld van Zwolle, en komen dan praktisch langs de garage. Bovendien is de voorziening onder de Media Markt gesitueerd. Volgens De Heer heeft het vooral met de vindbaarheid en de beleving van bezoekers te maken dat de andere garages het onderspit delven. Parkeerverwijzing kan hier zeker een positieve bijdrage aan leveren. Bovendien wordt er gewerkt aan meer aantrekkelijke looproutes. “Daarbij worden de garages meer ingericht als centrumgarage, met reclameborden, een goede lik verf en betere verlichting”, aldus Uenk. Hiermee probeert de gemeente Zwolle vooral de keuzeparkeerder te beïnvloeden. “Het is daarnaast vooral zaak parkeren in de grote ‘buffergarages’ aantrekkelijk te maken voor bezoekers. We gaan bijvoorbeeld koeriers inzetten die grote aankopen van mensen naar hun auto te brengen. Waarschijnlijk gaan we hier vlak na de intocht van Sinterklaas al mee beginnen”, aldus De Heer. “In eerste instantie gaan we hier één parkeergarage voor aanwijzen. Ondernemers kunnen hier een soort strippenkaart voor aanschaffen, en van consumenten wordt ook een kleine bijdrage gevraagd. Denk aan een euro per ritje.”

Openbaar vervoer


Ook het openbaar vervoer speelt een grote rol in de bereikbaarheid van de Zwolse binnenstad. “Ons uitgangspunt is dat iedereen zelf de keuze moet kunnen maken welke vervoersmogelijkheid er wordt gebruikt. We willen hierin verleiden; de bus aantrekkelijk maken door snelle verbindingen en comfort”, aldus De Heer. “We geven de bus ruim baan, maar zorgen er wel voor dat dit niet ten koste gaat van de automobilist. Dat betekent ook dat we niet direct groots inzetten op vrije busbanen, omdat deze in de praktijk alleen op eerder genoemde piekmomenten worden gebruikt; slechts dertig uur per week, hooguit. We faciliteren meer in flexibele oplossingen, bijvoorbeeld door bussen prioriteit te geven op specifieke momenten en plekken in de stad waar dit nodig is. De uitrit bij het busstation is hiervan een goed voorbeeld.”

Geleerde lessen


Maar niet alleen de drukte zorgt voor problemen bij het Maagjesbolwerk. De Heer: “Dit is deels te wijten aan het feit dat de plannen voor de garage redelijk gedateerd zijn. Destijds was het een prima garage die aansluit bij de verkeersintensiteit, maar nu voldoet dat beeld niet meer.” Daarom heeft Zwolle nu plannen een garage met circa duizend parkeerplaatsen te realiseren in de buurt van het Maagjesbolwerk. De Heer: “De problematiek omtrent het Maagjesbolwerk zijn voor ons geleerde lessen. Om een helder totaalbeeld te schetsen heb je visionairs nodig; verkeerskundigen en planologen. Mensen kiezen voor een locatie en gemak, daar moet je vanaf het begin goed op inspelen.”

Lees het complete artikel in PARKEER24 #3 2011.