ScanGenius scanauto en scanscooter, intelligente bronnen van informatie

woensdag 16 november 2016
timer 3 min
Bij parkeerbeheer worden zowel ScanGenius scanauto's als scanscooters ingezet. Beide middelen hebben voor- en nadelen. En hoewel de manier waarop en de kwaliteit verschilt, hebben beide middelen als doel het leveren van intelligente data aan de backoffice. Daarvoor is het nodig om te weten welke informatiestromen er uit een scanauto en een scanscooter komen en wat daarmee gedaan kan worden. Daarbij zijn ook mogelijkheden buiten parkeerbeheer mogelijk.

Volgens Mattias Rouw van Arvoo leveren zowel de ScanGenius scanauto en scanscooter dezelfde type informatie: GPS-informatie en beeldinformatie via panoramafoto’s c.q. -films over zowel kenteken als de omgeving. Toch kunnen ze naast elkaar worden gebruikt. “Het hangt af van de omgeving en de effectiviteit van de handhaving. De scanauto is beperkt wendbaar en daardoor bijvoorbeeld niet geschikt voor smalle straatjes. Bovendien kan het scannen van kleine parkeergebieden met een auto soms te tijdrovend zijn. Een scooter is dan een prima alternatief met meerwaarde. Waarbij je je als gemeente wel moet realiseren dat een scooter minder data kan verwerken dan een auto.”

 

Bij het ScanGenius scannen kijkt de camera allereerst of de auto in een parkeervak staat. Het contextbeeld met informatie over de omgeving is vervolgens van belang bij de vraag of er gehandhaafd moet worden. “Neem het voorbeeld van een bord dat is verwijderd of van een automobilist die aan het laden en lossen is. Uiteindelijk gaat het erom dat je aan de backoffice van parkeerbeheer beelden aanlevert die opvolging door handhaving mogelijk maken en die bij het opleggen van een boete voldoende bewijslast leveren om dat te rechtvaardigen. De handhaver wordt kortom effectiever ingezet, omdat het aantal valse opvolgingen daalt.” 

 

Rouw is van mening dat de ScanGenius scanauto en de scanscooter en de data die ze verzamelen ook gebruikt kunnen worden voor andere doelen dan parkeerbeheer: “Panoramabeelden kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor het detecteren van vandalisme bij straatmeubilair en vuilnis op straat.” Die aanpak heeft verschillende voordelen: “De auto rijdt toch al en zou bijvoorbeeld kunnen worden uitgerust met extra sensoren voor andere doeleinden op het gebied van veiligheid en milieu, zoals het meten van de luchtkwaliteit.” Die aanpak heeft ook een kostenvoordeel: “De scanauto en scanscooter komen nu volledig ten laste van de afdeling parkeerbeheer. Wanneer ze echter ook voor andere doeleinden worden ingezet kunnen die kosten worden gedeeld. En wordt de businesscase dus interessanter.”

Lees verder

Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

25 nov om 13:43 uur
Weinig landen kennen zoveel fietsen per inwoner als dat van ons, we bezitten er gemiddeld zo’n twee per persoon.…
Lees verder »

Informatiegestuurd handhaven: scannen van openbare ruimte

24 nov om 14:56 uur
Tijdens het Parkeerbeheer Congres gaf Mattias Rouw van ARVOO een lezing over informatiegestuurd handhaven. Heb je…
Lees verder »

Wie geschoren wordt, moet stil zitten…

24 nov om 09:24 uur
In deze blog willen we een gevoelig onderwerp benoemen: verborgen leed van parkeerexploitanten in coronatijd. Zij…
Lees verder »

Waar parkeren we de fiets?

19 nov om 10:27 uur
Er wordt steeds vaker gekozen voor duurzame vervoersmiddelen om van A naar B te komen. De fiets draagt, onder…
Lees verder »

Met data inzicht in de stad

10 nov om 11:39 uur
“Wij zijn gespecialiseerd in het faciliteren van digitale parkeerhandhaving, in Nederland en daarbuiten”, vertelt…
Lees verder »

Vloeren parkeergarage Hengelo weer tot in detail beschermd

3 nov om 09:10 uur
In bovengrondse parkeergarage De Beurs, nabij Schouwburg Hengelo, ontstond lekkage in de vloer doordat de…
Lees verder »

Flexibiliteit in de toekomst - hoe laat je straks je werknemers parkeren?

28 okt om 14:38 uur
Zagen we net voorzichtig weer wat mensen richting kantoor gaan, is nu thuiswerken weer de norm geworden. Hoe lang…
Lees verder »

De kracht van periodieke mobiliteitsenquêtes

26 okt om 10:58 uur
Het periodiek houden van een uitgebreide mobiliteitsenquête blijkt in het Amsterdamse Zuidas-gebied een waardevol…
Lees verder »