Slim en Gezond Groningen

maandag 17 september 2018
timer 3 min
Groningen is een van de pilotsteden van het programma Slimme en Gezonde Stad (SGS). In Groningen staan in het kader van dit programma dit jaar de thema's Groningen Fietsstad en de Binnenstadsvisie centraal.

Groningen is een van de pilotsteden van het programma Slimme en Gezonde Stad (SGS). Met het programma SGS zoekt het Ministerie van IenM - samen met partijen zoals steden, bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties - naar slimme oplossingen voor een gezonde, duurzame en leefbare stad. Het programma Slimme en Gezonde stad heeft tot doel te verkennen hoe een permanente verbetering van de leefbaarheid en gezondheid in de stad gerealiseerd kan worden zonder hierbij nieuwe normen op te leggen. De focus ligt daarbij op luchtkwaliteit en geluid, twee thema’s die uit oogpunt van milieu in hoge mate bepalend zijn voor de kwaliteit van de leefomgeving en de gezondheid van bewoners.

In Groningen staan in het kader van dit programma de thema’s Groningen Fietsstad en de Binnenstadsvisie (vooral in relatie tot slimme stadslogistiek) centraal. Dus: inzetten van haar fietsbeleid, een schone stadslogistiek, en daardoor een gezonder verblijfsklimaat in de binnenstad.

Fietsbeleid?

Vanuit fietsbeleid heeft Groningen vorig jaar een aantal projecten gedraaid:

  • Alle Fietsers Tegelijk Groen-regeling: een campagne over alle richtingen groen bij kruispunten. Groningen startte hiermee 25 jaar geleden en telt inmiddels 28 van zulke kruispunten.
  • Slimme Route Zernike. Een campagne, gericht op gedrag, over een slimme fietsroute naar Zernike (de studentenroute, één van de drukste routes in de stad, zo niet in Nederland).
  • Een pilot over?urban flow?(verkeerstellingen met sensor in de binnenstad).

Binnenstad/slimme stadslogistiek

Voor de projecten rondom de binnenstad/slimme stadslogistiek is vooral ingezet op hubs en zero-emissie stadslogistiek. Het uiteindelijke doel is om een locatie aan de rand van de (binnen)stad te realiseren waar de logistieke goederen die de binnenstad in moeten verzameld worden. Vanaf die locatie wordt het met zero-emissie vervoer verder de stad ingebracht. Dus: pakketbezorging, horeca, verse producten, stadsreiniging, afvalinzameling, storingsdiensten, lokale winkeliers, winkelketens, bouwlogistiek, klusbussen, de warenmarkt en de versmarkt – allemaal zonder uitstoot de binnenstad in. Groningen organiseert drie pilots in 2018:

1. Voor de Oude Kijk in ’t Jatstraat (drukke straat in de binnenstad) vervangt Groningen voor bepaalde logistieke stromen de (vracht)auto’s door fietslogistiek. Hiermee wil Groningen de leefbaarheid in de straat vergroten. Doordat de ondernemers collectief georganiseerd zijn is er voor elke stroom maar één partij nodig in de hele straat.??

2. Groningen creëert voor de Westerhaven (druk winkelgebied, net buiten de binnenstad) een concept waarbij winkelstraatondernemers zelf zorgen voor de ‘last-meter-delivery’ van goederen. In de straat bevindt zich een hubje waar de goederen worden afgeleverd door de logistieke partijen. De winkelstraatondernemers brengen de goederen zelf van de hub naar hun eigen winkel. Doel van deze pilot is om de hoeveelheid verkeer in het gebied? te verminderen door het laden en lossen van grote en zware voertuigen plaats te laten vinden aan de rand van het gebied.

3. Klusbike: Het doel van deze (kleinschalige) pilot is om een concept te ontwikkelen waarmee het voor bouw- en klusbedrijven aantrekkelijk wordt om te kiezen voor fietslogistiek in plaats van de klusbus.

Interessante materie? Meld u aan!

Wilt u weten wat Groningen de afgelopen drie jaar allemaal gedaan heeft? Kom dan naar het gratis symposium woensdagmiddag 26 september in Groningen. De gemeente Groningen en het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat nodigen u hiervoor van harte uit.


Aanmelden kan via deze link.


Dit artikel verschijnt in Parkeer24, 5 oktober 2018. 

Fotobron: Henk Tammens