Strafbaarstelling verhoogt verkeersveiligheid rondom scholen

woensdag 17 mei 2017
timer 3 min
Gevaarlijk rijden en parkeren tijdens schooluren is een doorn in het oog voor het stadsdistrictbestuur van de wijk Havering in Londen. Dit gevaarlijke en roekeloze rijgedrag van automobilisten wordt voornamelijk door de ouders van de kinderen begaan. Daarom is nu een project gestart waarin Public Space Protection Orders (PSPOs) worden uitgedeeld tijdens schooltijden. Daarmee wordt gevaarlijk rijden en parkeren rondom scholen een strafbaar feit.

Om de nieuwe regeling af te dwingen is een verkeershandhavings- en managementsysteem geïnstalleerd, dat op Videalert CCTV-camera’s is gebaseerd. Dit is een eerste pilot-opdracht die is gegund aan OpenView Security Solutions. Voordat het project startte, is wel overleg gevoerd met ouders van naar schoolgaande kinderen en buurtbewoners. De PSPO-maatregel werd door 77% van de van hen goedgekeurd. Het project is daarom bij wijze van proef uitgerold op vier scholen in de borough.


Volgens stadsdeelbestuurder Osman Dervish, verantwoordelijk voor de veiligheid in Havering, draagt alleen al de mogelijkheid om een strafrechtelijke procedure te starten bij aan de verkeersveiligheid. Dat heeft namelijk een afschrikwekkende werking op agressief rijdende automobiliste.  “Het onverantwoordelijk gedrag van een minderheid van de ouders, heeft een gevaarlijke situatie gecreëerd voor de meerderheid van ouders en kinderen. Er is op veel manieren geprobeerd om een gedragsverandering te bewerkstelligen, maar dat mocht niet baten”, aldus Dervish.

Cameracontrole

Als onderdeel van de pilot zijn 33 camera’s op straat geïnstalleerd door OpenView Security Solutions in de omgeving van deze vier deelnemende scholen. De camera’s monitoren de gehele omgeving. Met de verkeershandhavingssystemen van Videalert kunnen overtredende voertuigen binnen de PSPO-zones meteen worden opgemerkt.


Bovendien maakt Videalert het mogelijk om meerdere camera’s op één ‘processor op een paal’ te richten. Dit vermindert de kosten en de mate van straatmeubilair die moet worden geïnstalleerd en ondersteund. Videobewijs maakt automatische toetsing van een al dan niet zijnde verkeersovertreding mogelijk. Door de kwalitatief hoogstaande videobeelden is 100% van het ‘bewijsmateriaal’ correct.

Resultaten

Tot nu toe heeft de pilot al zichtbaar effect: gedurende de ophaal- en wegbrengtijden bij scholen is 90% minder verkeer gesignaleerd. Tim Daniëls, directeur Sales en Marketing bij Videalert, is erg tevreden: “Het is nog te vroeg om te zeggen of het op grote schaal ook werkt, maar dit unieke initiatief krijgt veel aandacht van de lokale autoriteiten in het hele land, die de resultaten in de gaten houden. Een dergelijke regeling toont duidelijk het raffinement en de flexibiliteit van onze oplossing voor het aanpakken van complexe verkeer- en parkeerscenario's, terwijl het infrastructurele en operationele kosten minimaliseert."


Ook stadsdeelbestuurder Jason Frost toont zich in zijn nopjes over de effectiviteit van de PSPO-regeling. “Ik zou blij zijn als er geen boetes uitgegeven hoeven te worden en niemand in de rechtbank eindigt, als dat betekent dat kinderen veiliger van en naar deze school kunnen reizen”. Volgens Frost gaan de opbrengsten van de boetes naar het landsbestuur en niet naar de raad van Havering. Het is volgens hem belangrijk dat ouders en bewoners zich ervan bewust zijn dat de lokale raad er dus geen voordeel heeft aan verkeersovertredingen.

Dit artikel afkomstig uit Verkeer in Beeld 2/2017.

Welkomstbord in de Londense stadswijk Havering.