Truckstop Frans op den Bult zet wanbetalende truckers voor het blok

woensdag 22 augustus 2018
timer 2 min
Niet-betalende truckers, met name uit het voormalig Oostblok, zijn een probleem voor veel truckstops. Bij de truckstop Frans op den Bult in Deurningen hebben ze al jaren een afdoende oplossing: betonblokken voor en achter de truck.

Het echtpaar Irma en Wim Hellegers is de zesde generatie die zich bezighoudt met de locatie Frans Op Den Bult.In 1979 begonnen ze zich meer op het transport te richten. Sinds 1993 is er een truckstop met 250 tot 300 plaatsen.


De problemen met wanbetalers begonnen zo’n 15 jaar geleden, toen de truckchauffeurs uit het voormalig Oostblok hun intrede deden. Zij maakten gebruik van de truckstop, waar parkeren 10 euro per dag kost en in het weekeind - vrijdag tot en met maandagochtend - 25 euro. Regelmatig gingen ze er echter van door zonder te betalen.

 

Om daar een eind aan te maken, besloten Irma en Wim zodra de grenzen open gingen met een eigen heftruck zware betonblokken voor en achter de truck te plaatsen. De chauffeurs konden daardoor niet weg zonder te betalen. Ook het wegduwen was geen optie. De betonblokken staan op een palet die lager is dan de bumper, waardoor het betonblok klem onder de wagen komt te zitten wanneer de chauffeur probeert het weg te duwen.

 

Jaarlijks komt het drie tot vier keer voor dat Irma en Wim hun toevlucht moeten nemen tot de drastische maatregel. Tot nu toe met succes. Irma: “De chauffeurs hebben altijd betaald.” De maatregel kan bij andere chauffeurs op veel instemming rekenen.

 

Hoewel er in Nederland meerdere truckstops zijn, die met hetzelfde probleem kampen, hebben ze zich volgens Irma nog niet in Deurningen gemeld.

 

Foto: Frans Op den Bult