Vloeibare kunststoffen als bouw- en ontwerpmateriaal

woensdag 10 juni 2020

Eigenlijk is het zonde. Als we bij Triflex eenmaal het eindresultaat hebben bereikt, is niet meer zichtbaar wat de afdichting allemaal behelst. De hoogste tijd om eens stil te staan bij de opbouw van het systeem en de inspanningen voorafgaand aan een goede waterdichting op basis van vloeibare kunststoffen.

Waar begint het? Het hoofdkantoor van Triflex staat in het Duitse Minden. Daar vindt de productie plaats. Triflex produceert een breed scala aan kunststofharsen. Van epoxy, polyurethaan, polyurea tot polymethylmethacrylaat. In Duitsland worden de innovaties gerealiseerd op basis van vragen uit de markt en vanuit de verschillende dochterondernemingen. Zo heeft Triflex de afgelopen jaren onder meer Triflex Creative Design, luminicerende markeringen en diverse verspuitbare varianten van afdichtingsystemen geïntroduceerd.

Innovaties in de buurt

Innovaties vinden op kleinere schaal ook plaats in Nederland. Hier beschikt Triflex over een afdeling techniek. De teamleden adviseren opdrachtgevers en collega’s over de technische mogelijkheden en onmogelijkheden. Ze ondersteunen met CAD tekeningen en bestekteksten. Ook zorgt de technische afdeling voor de opleiding en begeleiding van applicateurs en waakt ze over de kwaliteit van de projecten.

De mensen in het team hebben allen ruime ervaring in de bouw, kennis van normeringen en bovenal uitgebreide product- en materiaalkennis. Ze weten als geen ander dat elk materiaal zijn eigen gedragingen heeft en kennen de eigenschappen van alle Triflex systemen door en door. Zo weten ze de beste combinatie te vinden. Vanuit die kennis zijn ze bovendien in staat klantspecifieke oplossingen te ontwikkelen.

Rivierzand

De afdeling techniek van Triflex komt dus ook in actie bij vragen van partners en klanten over een oplossing op maat. Bijvoorbeeld voor de architect die vroeg om een zandkleurige afwerking. Onze technisch adviseurs zijn op zoek gegaan naar geschikt gekleurd kwartszand. Uit diverse proefstukken viel uiteindelijk de keuze op zand dat afkomstig is uit een rivier. Dat had de beach look die de opdrachtgever voor ogen had. Dankzij de juiste finish behoudt het ook die uitstraling. 

Lichtdoorlatende coating

Hulp bij het bereiken van de juiste uitstraling kan een uitdaging zijn. Dat was het geval bij de ontwikkeling van een coating die wit licht moest doorlaten en bovendien de ondergrond langdurig bescherming biedt. Een standaard witte coating geeft bij belichting een bruine uitstraling door het aanwezige pigment. Een standaard transparante coating volstaat niet, omdat deze onvoldoende wit is. Dankzij de hoge productkennis van onze ontwikkelaars zijn ze erin geslaagd een product naar wens te realiseren. 

Laag voor laag

Wat niet zichtbaar is in het eindresultaat is dat een afdichting van Triflex meerdere lagen heeft. 
Dat bepaalt de kwaliteit en de levensduur van het oppervlak. Een beschrijving van de meest 
uitgebreide afdichting:

Primer

Allereerst wordt een primerlaag aangebracht. Deze dringt goed door in de poriën van de ondergrond. De primer zorgt voor de verbinding tussen de ondergrond en de afwerklaag of membraanhars. Bij een minder poreuze, dus harde, gladde ondergrond, is deze hechting extra belangrijk om de vloercoating houvast te geven. De primer ‘verzegelt’ de ondergrond, waardoor de vloercoating niet te veel wegzakt. Anders gezegd: de absorptie door de ondergrond neemt af en de coating hecht zich aan de primer.

Hars-vlies-hars

Triflex Speciaalvlies wordt toegepast als versterkende laag. Het heeft een scheuroverbruggende werking, zodat bij eventuele werking of scheurvorming in de ondergrond, de waterdichting toch gegarandeerd is. Bovendien waarborgt het de beheersing van de laagdikte in de verschillende Triflex afdichtingsystemen. De verwerking van het speciaalvlies vindt plaats in onze harsen. Het vlies wordt ‘nat-in-nat’ volledig verzadigd, zodat er een compacte laag ontstaat. 

Slijtlaag

De slijtlaag zorgt ervoor dat het membraan wordt genivelleerd en voorkomt beschadiging van 
de scheuroverbruggende laag. 

Finish

Ter verhoging van de chemische en mechanische bescherming dient een finish te worden toegevoegd.

Instrooimateriaal

Er is een ruime keuze aan antislip instrooimateriaal, indien gewenst decoratief. De zandkorrels, chips, of andere materialen worden in een natte laag ingestrooid, waarna het eventueel wordt geseald voor behoud van de instrooiing.

De verwerking

Onze productie, het product en de applicatie; het wordt allemaal afzonderlijk aan kwaliteitscontroles gekoppeld. Te denken valt aan ISO voor productie, CE-keurmerk voor de producten en externe controles op applicatie. Triflex staat voor kwaliteit en wil dit te allen tijde kunnen garanderen. Mede daarom werken wij uitsluitend met erkende applicateurs. Deze bedrijven zijn opgeleid om met Triflex producten te werken. Zij hebben eraan bijgedragen dat in de afgelopen veertig jaar de duurzaamheid van onze producten is bewezen.

Informatie

Weten wat Triflex voor u kan betekenen? Neem dan contact met ons op via +31 38 460 2050 of mail naar info@triflex.nl. We helpen u graag verder.

 

 

Lees verder

Parkeerdek boven supermarkt in Valkenburg voorzien van fraaie en kwalitatieve uitstraling

17 jun om 13:24 uur
Het parkeerdek van de Jan Linders supermarkt in Valkenburg was voorzien van een verouderd gietasfalt. De…
Lees verder »

Senior Consultant Parkeren en Stedelijke Mobiliteit

9 jun om 11:19 uur
Ecorys is een van de grootste advies- en onderzoeksorganisaties in Europa, gespecialiseerd in economische, sociale…
Lees verder »

Handreiking Parkeernormen helpt Gelderland bij realiseren woningbouw

9 jun om 11:16 uur
Passende parkeernormen dragen bij aan uiteenlopende beleidsambities, mits ze met voldoende maatwerk worden…
Lees verder »

Gemeente Helmond zet in op ondergronds parkeren

7 jun om 16:36 uur
De gemeente Helmond wil de binnenstad autoluw maken. Daarvoor worden diverse bovengrondse parkeerplaatsen…
Lees verder »

Bovengrondse parkeergarage in Arnhem weer veilig berijd- en beloopbaar

7 jun om 14:19 uur
Door hevige slijtage en externe (weers)invloeden, was na verloop van tijd de bovengrondse parkeergarage van het…
Lees verder »

Ondergrondse fietsenstalling biedt ruimte aan Leidseplein

28 mei om 10:57 uur
In het verleden struikelden bezoekers van het Leidseplein in Amsterdam soms over de fietsen en brommers. Dat is…
Lees verder »

StreetPlug: oplaadstation zonder vervuiling van het straatbeeld!

17 mei om 12:20 uur
StreetPlug levert een ondergronds laadstation. “Geen ondergrondse laadpaal, want een paal is boven de grond”, zegt…
Lees verder »

Vernieuwde fietsenstalling met eigen identiteit

12 mei om 10:44 uur
De oude vloerafwerking van de ondergrondse fietsenstalling op station Haarlem, was beschadigd en versleten en…
Lees verder »