“We moeten het fietspadennetwerk verzilveren”

donderdag 12 september 2013
timer 3 min
“We moeten het fietspadennetwerk verzilveren”  In de rubriek 'Standpunt Ingenomen' van Verkeer in Beeld, wordt iedere editie een aan het thema gerelateerde stelling neergezet door een vaste columnist. In de septembereditie is het de beurt aan Ben Immers, stelt: “Geen lusten zonder lasten: we moeten het fietspadennetwerk verzilveren.”

“We moeten het fietspadennetwerk verzilveren”

Ben Immers


Hij betoogt: “De fiets wint aan populariteit. Door de elektrische fiets (vooral voor de oudere ‘zilveren’ generatie) , de economische crisis, de toenemende verstedelijking (jongeren die minder ‘autominded’ zijn) en het fietsbeleid van de overheden. Dit is een fantastische ontwikkeling, de fiets is bij uitstek een duurzaam vervoersmiddel. De groeiende populariteit van de fiets wordt echter niet door iedereen als een zegen ervaren. Maar daartegenover staat dat het straatbeeld wordt gedomineerd door slordig gestalde fietsen en stations worden onbereikbaar vanwege de links en rechts achtergelaten fietsen; de capaciteit van de enorme fietsenstallingen blijft ontoereikend. Fietsen is bovendien onveiliger geworden. Van de 650 dodelijke verkeersslachtoffers in 2012 waren er 200 fietser (en 232 automobilist). Vooral onder 65-plussers vallen veel slachtoffers. De zilveren generatie is mede dankzij de e-bike meer gaan fietsen, maar deze groep is tegelijkertijd kwetsbaar. Hier moeten we wat aan doen. Ingrepen in de snelheid en stabiliteit van de fiets liggen voor de hand, maar ook de infrastructuur kan beter, bijvoorbeeld door het fietspadennetwerk te ‘verzilveren’. Daarnaast moeten we fietsgebruik blijven stimuleren, in ieder geval niet ontmoedigen. Vooral de combinatie trein – fiets lijkt interessant. Voldoende, veilige stallingplekken bij stations vormen dan ook een belangrijk onderdeel van het fietsbeleid. In dit licht moeten de plannen van de stad Utrecht om de grootste fietsenstalling ter wereld (12.500 plaatsen) te plaatsen worden toegejuicht. Maar er is veel meer nodig. En zeg nou zelf: anders dan bij enorme investeringen in de OV- en auto-infrastructuur zit je bij de verbetering van de fietsinfrastructuur voor een dubbeltje op de eerste rij.”

Herbert Tiemens


Herbert Tiemens, senior beleidsmedewerker Fiets op de afdeling OV & Mobiliteit bij Bestuur Regio Utrecht, reageert: “De regio Utrecht pakt de uitdaging op om het fietsnetwerk te verzilveren. Niet alleen omdat fietsinvesteringen goedkoper zijn dan investeringen in het auto- en OV-netwerk, maar ook omdat fietsen leuk en heel gezond is. De regiogemeenten ruimen al obstakels uit de weg, de regionale concept-Fietsvisie biedt daarbij een breder perspectief. Het blijft niet bij paaltjes weghalen, fietspaden verbeteren en verkeerslichten fietsvriendelijker afstellen. Ook steeds meer ondernemers stimuleren hun werknemers om per fiets te forenzen - dat geeft ruimte op het wegennet voor noodzakelijk autoverkeer. En mensen gaan graag op de fiets naar het station. Voor Utrecht Centraal vraagt voldoende stallingsruimte wel om kostbare en langdurige werkzaamheden. Het regiobestuur zorgt intussen al voor ruimte en veilige stallingen bij HOV-haltes, zodat fietsers met het bestaande openbaar vervoer verder kunnen. Iedereen blij: goed voor de fietser, goed voor de kostendekkingsgraad van het OV.”

In het magazine, dat 27 september 2013 verscheen, reageert wethouder van de gemeente Utrecht Frits Lintmeijer eveneens op de stelling van Immers.