Yield management in parkeren, ook een oplossing voor binnensteden?

donderdag 15 maart 2018
timer 5 min
Schiphol en verschillende andere vliegvelden hebben inmiddels een aantal jaren ervaring met dynamische parkeerprijzen. Per plek en per tijdstip kan een parkeerplek verschillen. Ervaringen met yield management bij binnenstadsparkeren zijn er eigenlijk nog nauwelijks. Is het een optie om parkeren in binnensteden beter te sturen? Of moeten we de consument daar niet mee lastig vallen? Het Parkeerpanel over yield management.

 

Dolf Kloosterziel, secretaris Lokale Belangenbehartiging Platform Detailhandel Nederland 

We denken dat het effect van yield management bij parkeren in binnensteden zeer beperkt is. Alleen bij topwinkelgebieden in combinatie met toerisme, zoals je in Amsterdam of Rotterdam ziet, zou het een oplossing kunnen zijn.

  

Een reis en dus het parkeren bij een vliegveld plan je toch wat verder van tevoren, in tegenstelling tot een binnenstadbezoek. Dat doe je vaak vrij spontaan. Ook vallen momenten met spits en parkeerdruk niet vaak samen, waardoor het effect van yield management ook niet groot is.   


Uiteindelijk hebben parkeertarieven maar één functie en dat is het reguleren van parkeerdruk.  

 

Vincent Raaphorst, marketing & sales manager Interparking 

“Yield management wordt voor ons met name in onze binnenstedelijke parkeervoorzieningen steeds belangrijker. Met behulp van ons online reserveringsplatform kunnen wij prijsdifferentiatie toepassen en trekken wij op dalmomenten juist extra parkeerders aan. Op piekmomenten stellen wij het aantal te reserveren plaatsen en het tarief bij, om daarmee de bezetting zo efficiënt mogelijk te optimaliseren.”  


“Een goed voorbeeld hiervan is Dinner Parking bij parkeergarage Markthal in Rotterdam. Overdag is de Marktvloer voor iedereen toegankelijk en ’s avonds sluiten de deuren. Door online plaatsen aan te bieden tegen een aantrekkelijk tarief in de avonduren optimaliseer je de bezetting in de daluren en wordt parkeergarage Markthal een aantrekkelijke plek om te parkeren voor bezoekers van de vele omliggende restaurants. Wanneer je online reserveren combineert met online promotie bereik je vervolgens een nieuwe doelgroep parkeerders.”  


“De opkomende digitalisering binnen de parkeerwereld biedt steeds meer kansen voor yield management. Denk bijvoorbeeld productdifferentiatie bij de betaalautomaten of een app, waarbij er een onderscheid in prijs wordt gemaakt op welke verdieping of type plaats je geparkeerd staat. Onze continue aandacht voor digitalisering resulteert de komende jaren in een groter aanbod van maatwerkproducten voor onze klanten.”  


Chris Hottentot, belangenbehartiger leden ANWB 

“Voor de ANWB is het spelen met prijselasticiteit nog niet zo’n issue als bijvoorbeeld eerlijke parkeertarieven. In aanloop naar de gemeenteraadverkiezingen zijn we toch vooral daarmee bezig: het betalen per half uur of uur, terwijl je er maar een paar minuten staat, is voor veel van onze leden een doorn in het oog.” 


 “Yield management in binnensteden is vooral een bedreiging. Onze leden doen toch vooral boodschappen in het weekend. Dan wordt de parkeerdruk dus hoger en de prijs ook? Dat is geen goed nieuws. Binnensteden hebben te maken met piekmomenten, in tegenstelling tot Schiphol: dat draait 24 uur per dag door. De druk daar is continu.” 


“Parkeerplekken per moment en plaats anders beprijzen levert ook gedoe op. Uit ledenonderzoek blijkt dat veel bezoekers zich toch al nauwelijks voorbereiden op parkeerprijzen als ze een binnenstad bezoeken. Onlangs kregen we nog een klacht van een lid dat hij parkeerde in parkeergarage Stadionplein Zuid in Amsterdam. Op het eerste gezicht een gewone, openbare parkeergarage. Maar na bezoek bleek hij 9 euro per uur te moeten betalen, omdat hij geen bezoeker van het stadion of het restaurant erboven was. Wat dat betreft willen wij vooral duidelijkheid. Daar draagt yield management niet aan bij.” 

 

Giuliano Mingardo, senior onderzoeker Parkeerbeleid, Erasmus Universiteit Rotterdam 

“In theorie klinkt yield management heel mooi, maar iedereen moet er wel klaar voor zijn. Er moet politieke wil en maatschappelijk draagvlak zijn, maar vooral de systemen moeten er klaar voor zijn. Denk bijvoorbeeld aan de software.”  


“Bij veel andere producten is yield management al doodnormaal. Denk aan vliegreizen, hotels, maar ook treinkaartjes. Dit kan net zo goed voor parkeren geldden. Yield management is simpelweg een verbetering van je prijsmechanisme. Je krijgt een hogere bezettingsgraad, minder zoekverkeer in je stad en hogere opbrengsten. Het is dus een win-win-winsituatie.” 


 “In San Francisco onderzocht Donald Shoup de effecten van yield management bij parkeren in de stad, maar de variabelen zijn nog erg beperkt: de prijzen veranderen eens per zes weken met 25 cent per uur en dat bij slechts acht straatblokken. Bij Rotterdam The Hague Airport kijken we nu ook naar de effecten van yield management. Vroeg of laat komt dit ook naar de binnensteden. De vraag is alleen wie de eerste stap zet. Het gemakkelijkste is te zeggen dat de gemeentes die stap moeten zetten, maar kijk ook eens naar de private uitbaters van parkeergarages.” 


Ook een bijdrage leveren? Discussieer mee op onze LinkedIn-groep.