Handhaving as a Service (HaaS): van Diemen tot Dubai

dinsdag 30 november 2021

Met de komst van de scanauto is het registreren van parkeerproblemen een stuk makkelijker en efficiënter geworden. Maar hoe zit dat met andere overlast? Waarom kunnen scanauto’s en -scooters hier ook niet meteen op handhaven? Met dat idee startten Qyan Tabak en Erwin Nikkels ScanGo. Het doel: efficiënter werken op het gebied van handhaving. Dat werkt, want behalve in diverse Nederlandse gemeentes is het systeem inmiddels tot in Dubai in gebruik. 

Erwin Nikkels: “We hebben een achtergrond in onder meer brede handhaving en zagen dat het handmatig scannen van parkeerproblemen en andere overlast in de openbare ruimte niet efficiënt meer was. Zo werden er veel auto’s gecontroleerd die gewoon goed geparkeerd stonden en ook netjes betaald hadden. In grote gemeentes heb je het dan al gauw over honderden mensen die zo werkten. Vandaar dat we nu ook oplossingen bieden voor het actief monitoren van de buitenruimte. Denk aan bijplaatsingen van afval, lantaarnpaal controles, enzovoort. 

Handhaving automatiseren 

“Met de komst van de scanauto kan er veel efficiënter worden gewerkt,” aldus Nikkels. “Tegelijkertijd zien we een verschuiving van taken. Politieagenten richten zich meer op georganiseerde misdaad, terwijl BOA’s steeds meer alledaagse handhavingstaken van hen overnemen. Hun functie schuift daardoor steeds meer op naar de rol van een soort wijkagent.” 

“Omdat ze meer taken krijgen is er steeds meer vraag naar BOA’s. Het is dus van belang dat zij efficiënt worden ingezet. Maar door die verschuiving van taken komt de handhaving op het gebied van overlast onder druk te staan. Met die gegevens in het achterhoofd zijn we ScanGo begonnen. Want als onze scanauto’s en -scooters toch al rondrijden, waarom kunnen we die dan niet gebruiken voor andere handhavingstaken en die automatiseren?” 

“Niet alleen meer het scannen van parkeerproblemen, maar ook defecte lantaarnpalen, het bijplaatsen van afval, graffiti, overlast door verkeerd geplaatste vuilnisbakken of fietsen en het controleren van milieuzones is een optie” 

Handhaving as a Service (HaaS) 

“Met ScanGo hebben we een efficiënte oplossing bedacht voor het scannen van de buitenruimte. Niet alleen meer het scannen van parkeerproblemen, maar ook defecte lantaarnpalen, het bijplaatsen van afval, graffiti, overlast door verkeerd geplaatste vuilnisbakken of fietsen en het controleren van milieuzones is een optie.” 

Qyan Tabak: “Die oplossing klinkt misschien ingewikkeld, maar is het niet. ScanGo kunnen we binnen twee weken activeren bij een gemeente. Gemeentes kunnen ScanGo op een laagdrempelige manier uitproberen, zonder allerlei lange voor- en implementatietrajecten.  

De oplossing is ook zeer schaalbaar en modulair. Als een gemeente één dienst wil afnemen, kan dat ook. Als zij twijfelen is het wellicht een goed idee om te starten met een nulmeting van ScanGo. Dan hebben zij binnen enkele dagen alle informatie: hoeveel en welke overtredingen zijn er in een gebied en wat betekent dat voor mijn gemeente? Aan de hand van die informatie kunnen zij een plan opstellen en verder actie ondernemen op het gebied van handhaving.” 

Van Diemen tot Dubai 

Nikkels: “Dankzij de korte implementatietijd, schaalbaarheid en gebruiksgemak verovert de ScanGo snel de nederlandse markt. Maar ook internationaal is er veel interesse: sinds begin dit jaar zijn we ook actief in de Verenigde Arabische Emiraten.” 

“In bijvoorbeeld Dubai is de ScanGo oplossing ingezet voor wereldwijd de grootste parkeerconcessie ter wereld. We zijn daar begonnen met een paar auto’s en er komen er steeds meer bij. Dat geeft wel aan hoe schaalbaar ScanGo is.” 

“Het is dus een oplossing voor zowel kleine als grote gemeentes, waarbij kan worden gekozen voor een gebruiksmodel, lease of aanschaf model. ScanGo maakt dus Handhaving as a Service nu ook toegankelijk voor de kleinere gemeentes zonder ingewikkeld aanbestedings- en implementatietraject. Tegen hen zouden we  willen zeggen: Probeer het gewoon eens uit.”