Parkeren is prijzig

donderdag 2 september 2021

Parkeren in de centra van de steden is niet gemakkelijker geworden en bovenal een stuk duurder als je een parkeerplek hebt gevonden. Dit geldt niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor de bewoners. Nieuwe bewoners moeten lang wachten op een parkeervergunning.

Parkeren fors duurder
Stadscentra worden steeds meer autoluw gemaakt en daarbij hoort ook het ontmoedigen van parkeren. Veel gemeenten hebben uitgebreide parkeerruimte buiten het centrum waar parkeerders met openbaar vervoer naar het centrum worden gebracht. Wil je toch parkeren in de schaarse plekken in de parkeergarages dan dien je daarvoor fors te betalen. Vooral in Amsterdam, de stad met de hoogste tarieven voor kort parkeren.

Parkeergarages
De ANWB heeft onlangs in 20 steden de parkeergarages getest op toegankelijkheid en veiligheid. Recent gebouwde parkeergarages scoren een stuk beter dan oude garages die veelal gekenmerkt worden door smalle hellingen en krappe parkeerplekken en onvoldoende veiligheid voor voetgangers. Elke stad kent wel deze garages waarbij je met een forse auto weinig te zoeken hebt. Voorbeelden zijn De Rozet in Arnhem en Markthof in Den Haag.

Vergunning parkeren
Parkeren is dikwijls voorbehouden aan vergunninghouders. Het betreft een parkeerzone die uitsluitend bestemd is voor bewoners en bedrijven wat aangegeven wordt met ‘P voor vergunninghouders'. Vergunningshouderparkeren betekent dikwijls geen garantie voor een parkeerplek. Is er wel sprake van een eigen parkeerplek dan wordt dit aangegeven met een bord waarbij het kenteken van de auto is vermeld. Om toch te voorkomen dat vreemde auto’s worden geparkeerd wordt de parkeerplek afgeschermd met een parkeerbeugel. Handig is dan een automatische parkeerbeugel die bediend kan worden met een handzender.

Een eigen parkeerplek is in de stad goud waard. De wachttijd voor een parkeervergunning is in veel steden zo’n 12 maanden. Een parkeerplek in een parkeergarage in eigendom kost in Amsterdam gemiddeld zo’n 50.000 euro, maar binnen de grachtengordel worden prijzen tot 150.000 euro gevraagd. Buiten de vier grote steden kost het zo’n 20.000 euro.

 

Lees verder

Tilburg hervormt parkeer- en mobiliteitsbeleid

21 sep om 14:38 uur
De gemeente Tilburg wil nieuw beleid voor deelmobiliteit en parkeren ontwikkelen om de stad in de toekomst…
Lees verder »

Financiën en mobiliteit: welke prikkels werken?

21 sep om 08:52 uur
Zijn financiële of andere prikkels aanleiding om de auto te laten staan? Tamara Madern, lector Schuldpreventie en…
Lees verder »

De agenda van… Floor van Dorresteijn

20 sep om 09:29 uur
Zo’n vier jaar geleden had ze na haar studie geen idee wat ze wilde gaan doen. Nu kan Floor van Dorresteijn zich…
Lees verder »

Hogere parkeertarieven door marktwerking

15 sep om 10:48 uur
Het wordt steeds drukker in onze steden. Dat neemt de komende jaren alleen maar verder toe. Een forse…
Lees verder »

Parkeervoorziening The Grid technisch en esthetisch vernieuwd

10 sep om 16:22 uur
De bestaande afwerking van de aangrenzende parkeervoorziening van Business Center The Grid in Utrecht, was…
Lees verder »

Kwaliteitssprong fietsparkeren; uit én thuis!

7 sep om 09:19 uur
Een fietsenstalling kan een fietsnetwerk of herontwikkeling maken maar ook breken. Je kunt nog zo’n mooie (snel)…
Lees verder »

Fietsenstalling ov-knooppunt Capelsebrug flink uitgebreid

3 sep om 09:20 uur
De fietsenstalling bij het bus- en metrostation Capelsebrug is flink uitgebreid. Vanaf september zijn er in 430…
Lees verder »

Parkeervoorziening St. Antonius Ziekenhuis krijgt een nieuw jasje

19 aug om 13:09 uur
Als gevolg van weersinvloeden en mechanische belasting van auto’s, was het bovendek van het St. Antonius…
Lees verder »