Altijd licht op de fiets

woensdag 20 maart 2019
timer 2 min
Waarom fietst 50 procent van de fietsers zonder verlichting? Als we deze vraag stellen aan degene die zonder licht fietst krijgen we diverse redenen te horen. Mijn lampjes zijn net vandaag kapot gegaan, ik zie toch wel genoeg, ik ben vergeten mijn lampjes aan te doen of vergeten mijn lampjes mee te nemen. Met name die laatste twee blijken belangrijke redenen te zijn voor jongeren om te fietsen zonder verlichting. Ze zijn zich er wel van bewust dat verlichting de veiligheid vergroot, en toch doen ze het niet.

Door: Gertjan Hanckmann

Hoe stimuleer je het gebruik van fietsverlichting?

Bewustwording is hier dus niet voldoende om een gedragsaanpassing te bewerkstelligen. Daarom hebben wij, Kragten en Shift Gedragsverandering, onze Light it Up campagne met name gericht op het bieden van goede reminders en het gemakkelijk maken van het gewenste gedrag. Uit onze metingen blijkt dat er geen verschil bestaat tussen de acties op straat waar een goed gesprek is gevoerd en de locaties waar we simpelweg een hoop lampjes beschikbaar stelden. Dat bevestigt het idee dat het niet om de bewustwording gaat, maar om het gemakkelijker maken om het juiste gedrag te vertonen. Maar is dat dan de structurele duurzame oplossing? Dat verschillende organisaties onder verschillende campagneslogans ieder jaar vele promotieteams de straat opsturen, grote hoeveelheden lampjes uitdelen die na een paar maanden weer worden weggegooid, een bescheiden resultaat boeken en volgend jaar weer opnieuw beginnen? 

 
Naar een duurzame verbetering van de fietsveiligheid

Ik denk dat het tijd is voor een structurele verandering. Als we blijven doen wat we altijd deden krijgen we immers wat we altijd kregen. Dat zet ons aan het denken: zit deze verandering in het gedrag of in de techniek? Waarom rijdt bijna iedere automobilist nu wel met verlichting? Niet omdat ze braaf hun verlichting aanzetten, nee dat is opgelost door de autofabrikant. Waarom kan de fiets- of verlichtingsfabrikant dit niet oplossen, bijvoorbeeld met verlichting die altijd werkt, die niet zo snel kapotgaat en die geen batterijen nodig heeft? Of is dit nu te makkelijk bedacht?

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 1, maart 2019.

Lees verder

Campagne over het nut van de fietsspiegel

27 jul om 09:37 uur
Fietsen houdt mensen gezond en vitaal, dat geldt vooral voor senioren. Daarom moeten ouderen zich veilig voelen op…
Lees verder »

Fiets en ITS: fietsapps in soorten en maten

12 jul om 15:33 uur
Denk je aan fietsapps, dan denk je al snel aan Strava (voor de sportieve fietser) of de fietsknooppuntenplanner (…
Lees verder »

Werkgevers kunnen meer doen om fietsen te stimuleren

7 jul om 09:41 uur
Hoewel steeds meer werkgevers aangeven hun werknemers te willen stimuleren vaker de fiets te pakken, ervaren…
Lees verder »

Diefstal van e-bikes met ruim 37 procent gestegen

6 jul om 09:59 uur
De e-bike is populairder dan ooit, en deze trend zal naar verwachting alleen maar doorzetten. Vooral het gemak…
Lees verder »

Bikenomics: de economische en maatschappelijke waarde van fietsen

5 jul om 13:24 uur
Fietsen houdt onze steden aantrekkelijk en bereikbaar en biedt oplossingen voor uitdagingen als duurzaamheid,…
Lees verder »

Gebruik van werkelijke data op fietspaden voor doorstroom van fietsers

28 jun om 11:14 uur
Binnen mobiliteit neemt de fiets een belangrijke rol in. De fiets wordt gezien als de oplossing voor…
Lees verder »

Fietsdata: eilandjes binnen de mobiliteit

21 jun om 14:55 uur
Keypoint maakt openbare data inzichtelijk in publiek toegankelijk dashboard Datapoint. “Datapoint is ontstaan…
Lees verder »

Werkend Nederland kiest vaker voor de fiets

21 jun om 12:46 uur
ALD Automotive deed onderzoek onder duizend werkend Nederlanders naar de motivatie en bereidheid om te fietsen van…
Lees verder »