Betaalgemak zorgt voor verbeterde klantbeleving parkeerders

vrijdag 9 december 2022

Iedereen herkent het wel; je gaat een dagje weg, parkeert de auto in een parkeergarage, je komt terug en noodgedwongen sluit je je maar aan bij de ellenlange rij om te betalen voor parkeren. Dat is toch een domper op een leuke dag. Reden te meer om niet meer voor deze parkeerfaciliteit te kiezen en op zoek te gaan naar een locatie die een klantvriendelijkere manier van betalen aanbiedt. Als parkeeroperator riskeer je hierdoor slechte beoordelingen met als gevolg inkomstenverlies. En dit terwijl het ook anders kan door eenvoudig naadloze betalingen vanaf je mobiel toe te laten.

In deze blog gaat Dries Calcoen, Global Product Marketing & Partnership Manager bij WPS Parking Solutions, in op de noodzaak van het aanbieden van alternatieve betalingsmogelijkheden aan parkeerders om zo het betaalgemak te verhogen en worden de voordelen van betalen via de nieuwste mobiele mogelijkheid op een rijtje gezet. 

Klantbeleving is leidend voor omzet 

Parkeren bij een off-street parkeervoorziening houdt in dat de operator een vergoeding vraagt aan gebruikers om te parkeren. Traditioneel gezien betaalt men dan bij een parkeerautomaat. Bij piekmomenten zorgt dit nog weleens voor frustratie onder parkeerders. Het kan voorkomen dat de betaling misgaat of de automaat heeft een storing. Resultaat: men moet lang wachten om te betalen en kan minder snel door tot de orde van de dag. Dit alles draagt niet bij aan een soepele klantenreis en zorgt ervoor dat gebruikers de parkeerlocatie gaan mijden. 

Parkeeroplossing aanbieders, zoals WPS Parking Solutions, en operators houden zich continue bezig met het ontwikkelen van manieren om de parkeertransactie soepel te laten verlopen met als doel de klantbeleving te optimaliseren. Met hogere bezettingsgraden en inkomsten voor de parkeervoorziening tot gevolg. 

Invloed van betaalgemak op klantbeleving 

Een manier om de klantbeleving onder gebruikers te verhogen is het aanbieden van meer keuze op betaalgebied. Het betalen via de parkeerautomaat wordt steeds meer passé en men heeft behoefte aan een eenvoudige oplossing: direct betalen via mobiel.  Het betalen via je mobiel voor parkeren is al een paar jaar mogelijk. In Europa en de UK zijn er een handvol aanbieders die betalen via mobiel mogelijk maken, dit zijn parkeer- en mobiliteitsapps zoals 4411, Flitsmeister, ParkBee, ParkMobile, Yellowbrick, RingGo en Justpark.

Parkeerders installeren een applicatie, moeten zich aanmelden en een betaling bevestigen. Dan pas kan de parkeerder betalen. Daarboven werken deze apps vaak enkel in het land van registratie. Voor menig gebruikers werpen deze stappen een bijna onoverkoombare drempel om ‘even’ snel te kunnen betalen. Het wordt ervaren als een extra last. Ook worden niet alle betaalmethoden ondersteunt die de gebruiker wenst te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een Belgische toerist in Middelburg die bijvoorbeeld iDEAL of PayPal als betaalmethode optie krijgt voorgelegd. Waarbij geen van de twee gebruikt kunnen worden of men wenst liever een andere optie te gebruiken die niet op de lijst staat, wat uiteindelijk tot grote frustratie leidt.

Tevens valt de impact van het toevoegen van een extra betaaloplossing moeilijk in te schatten voor de operator. Vaak gaat dit met uitgebreide contracten, is er weinig ruimte voor flexibiliteit en sluit het niet aan op nieuwe (inter)nationale betaaloplossingen die regelmatig gelanceerd worden.

Meer keuze in betalen aanbieden is één stap in de goede richting. Ervoor zorgen dat de keuze die wordt aangeboden ook optimaal aansluit op de noden en wensen van zowel de operator als parkeerder is twee. Het vraagt om een radicaal nieuwe benadering. Een oplossing die de klantbeleving verhoogd, maar wel op een zeer laagdrempelige manier voor operator en parkeerder. 

Maak van betaalgemak een uniek en schaalbaar voordeel  

Betaalgemak zonder drempels integreren in een continue veranderende klantreis. Dat was de uitdaging die we als WPS zijn aangegaan met WPS PAY. Vanuit de open en adaptieve visie zijn we vanaf nul begonnen. Met deze innovatie betaaloplossing hebben we niet alleen een unieke oplossing gebouwd met Adyen maar tegelijkertijd ook het businessmodel aangepakt. Het resultaat is WPS PAY, een betaaloplossing die zich onderscheidt op vijf fronten. 

  1. De parkeerder hoeft geen app te downloaden. Het zet zich daarmee volledig in op het verbeteren van de klantervaring. Betalen kan door simpelweg de QR-code op de parkeerkaart te scannen of middels strategisch geplaatste borden bij parkeergelegenheden met kentekenherkenning. De parkeerder wordt onmiddellijk doorgestuurd naar een online webpagina van het WPS PAY platform.
  2. Oplossing voor verschillende klantenreizen. Of de parkeerder nu een parkeerticket neemt of op nummerplaat binnenrijdt. WPS PAY ondersteunt elk gebruiksscenario.
  3. De parkeerder kan dan eenvoudig betalen met een betaalmethode naar keuze; zoals iDEAL, Credit Cards, Apple Pay, Google Pay of zelfs Payconniq. Zo wordt betaalgemak een voordeel in plaats van een drempel. Bovendien is WPS PAY gebouwd binnen een adaptief WPS platform. En heeft dus de flexibiliteit om nieuwe betaalopties toe te voegen.
  4. Gratis te activeren voor ParkID cloud abonnees. Met WPS PAY is de ‘betaaldrempel’ niet alleen voor de parkeerder maar ook voor de operator weggenomen. Alle ParkID cloud abonnees kunnen gratis WPS PAY activeren zonder de noodzaak voor een contract.
  5. Laatste onderscheidingsfactor is dat alle kosten vooraf helder zijn. Als operator is er keuze uit twee contracten. De standaardversie is WPS PAY ‘Pay-as-you-go’. Op basis van een all-in-one fee weet de operator waar men aan toe is. Dat betekent geen volume verplichtingen, geen jaarlijks abonnement en geen extra afrekening van transactiekosten voor betalingen. Daarboven heeft de operator met WPS PAY de flexibiliteit om op elk moment te upgraden naar een Volume abonnement. 

Met de unieke propositie van WPS PAY kan de operator betaalgemak leveren aan parkeerders tijdens huidige en toekomstige klantenreizen. Tegelijk levert het de operator een kostenbesparing op doordat er minder betaalterminals nodig zijn. Dit leidt tot lagere investeringen en lagere onderhoudskosten. Een win-win voor operator en parkeerder. En dat alles gerealiseerd met het open en adaptief parkeerplatform van WPS.

Klik hier voor meer informatie en voordelen van WPS PAY. 

 

-