‘Blauwe zones overbodig door invoering progressief parkeertarief’
Blauwe parkeerzones zijn in veel steden een bekend fenomeen. Deze zones zijn bedoeld om kort parkeren in drukke gebieden te faciliteren, zodat mensen snel boodschappen kunnen doen, een afspraak kunnen maken of een snelle lunch kunnen nuttigen. Hoewel deze zones veel voordelen hebben, zijn er ook enkele problemen met de handhaving ervan.
Een van de grootste problemen rondom de handhaving van blauwe parkeerzones is dat veel mensen niet begrijpen hoe ze werken. Het is niet ongebruikelijk dat bestuurders zich niet bewust zijn van het feit dat ze een parkeerschijf nodig hebben om in deze zones te parkeren, of dat ze de schijf verkeerd gebruiken. Sommige mensen gebruiken bijvoorbeeld een schijf die niet geschikt is voor de betreffende zone, terwijl anderen de tijd op de schijf niet correct instellen. Hierdoor ontstaan er onduidelijke situaties waarin het voor handhavers moeilijk is om vast te stellen of iemand in overtreding is.
Een ander probleem is dat handhavers niet altijd aanwezig zijn in de blauwe parkeerzones. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Sommige steden hebben simpelweg niet genoeg handhavers om alle zones te controleren, terwijl anderen er bewust voor kiezen om alleen op bepaalde tijdstippen te handhaven. Dit kan leiden tot situaties waarin mensen die in overtreding zijn ongestraft wegkomen.
Daarnaast zijn er ook mensen die bewust de regels overtreden. Sommige bestuurders parkeren hun auto zonder parkeerschijf in een blauwe zone en nemen het risico op een boete voor lief. Anderen gebruiken vervalste schijven of plakken een ongeldige parkeerkaart op hun dashboard. Dit maakt het voor handhavers nog moeilijker om de regels te handhaven.
Om deze problemen op te lossen, zijn wij momenteel bezig met een innovatie aan het Nationaal Parkeer Register. SHPV werkt aan de ontwikkeling van een progressief parkeertarief.
Een progressief parkeertarief is een parkeertarief dat varieert afhankelijk van de duur van het parkeren. Bij een progressief parkeertarief betaalt een automobilist meer naarmate hij langer blijft parkeren. Het tarief kan bijvoorbeeld stijgen na een bepaald aantal uur of na een bepaalde tijd van de dag.
Het doel van een progressief parkeertarief is om automobilisten te stimuleren korter te parkeren en hun voertuig te verplaatsen, zodat er meer rotatie is op parkeerplaatsen. Hierdoor kan er meer parkeergelegenheid worden gecreëerd en kunnen langdurig geparkeerde voertuigen de ruimte niet bezetten.
Bovendien kan een progressief tarief de handhaving een stuk gemakkelijker maken. Immers met een progressief tarief moeten alle bestuurders hun voertuig registreren via een mobiele app of via een automaat op straat. De handhaving kan vervolgens plaatsvinden via de reguliere bestaand handhavingsmiddelen zoals handscanners, scanautos of zelfs scanscooters.
Het lokale parkeertarief geldt direct na aanmelding door de bestuurder, echter om lokale winkeliers of ondernemers tegemoet te komen, kan worden ingesteld dat na aanmelding bijvoorbeeld het eerste uur als korting wordt verstrekt. Op deze manier blijft het mogelijk om bestuurders te verwelkomen op de parkeerplaatsen in het centrumgebied tegen een gereduceerd tarief, terwijl de doorstroming van auto’s en de handhaving hiervan ook beter georganiseerd worden!