De Parkeermeneer: 'Kom uit de comfortzone, mijn liefste'

woensdag 18 september 2019
timer 2 min
Om de uitstoot van fijnstof omlaag te brengen willen gemeenten het autogebruik terugdringen. De milieuzone is daarbij de bekendste maatregel. Er zijn daarnaast gemeenten die verder gaan. De stad moet autoluwer worden. Ze zetten daarvoor twee maatregelen in. Het aanpassen van de verkeerscirculatie voorkomt doorgaans verkeer door de stad. De andere maatregel is het verhogen van de parkeertarieven.

Het is opvallend dat het beleid zich hierbij richt op, in P+R termen gesproken, het bestemmingsverkeer. Hogere parkeertarieven moeten leiden tot minder auto’s van bezoekers. Aan vervuiling bij de bron (lees: bewoners) doet men over het algemeen niets. Raar, want in de meeste gevallen is dit toch de grootste groep parkeerders in een stad.

Voor een deel van de automobilisten die overstappen op een ander vervoermiddel is de motor of scooter een alternatief. Dan kunnen ze op de stoep nog gratis parkeren ook.


Maar het meest opvallend is wellicht dat de parkeerbedrijven zich zo weinig laten horen buiten de vakmedia. Met de huidige stand der techniek zijn zij bij uitstek geschikt om doelgroep gericht te reguleren. Laat bewoners ook betalen naar gebruik! Laat motorfietsen ook betalen op basis van kenteken (of bekeur ze als ze op de stoep staan)! Voer betaald parkeren in voor scooters of zelfs fietsen! De wet maakt het mogelijk en de stand van de techniek nu ook.


De sector zou wat meer kunnen tonen wat ze in hun mars heeft. Niet alleen binnen het werkveld, maar juist daarbuiten. De politiek reageert tegenwoordig meer op wat er in de algemene media verschijnt, dan op een doorwrocht stuk in een vakblad. Het is niet alleen belangrijk dat de ambtenaar weet hoe het werkt, maar ook de wereld om hem heen heeft wat basiskennis nodig. Zwengel een discussie aan. Dat heeft waarschijnlijk voor de dag van morgen geen effect, maar tegen de tijd van de volgende verkiezingen wel.

Schrijft u de volgende parkeermeneer?

Wie is de parkeermeneer? Misschien ben jij het wel. Ook een bijdrage leveren? Wil je meer weten? Stuur een mail naar jwkerssies@acquirepublishing.nl. Publicatie vindt in overleg plaats waarbij anonimiteit gegarandeerd is.

 

Lees verder

Gegarandeerd veilige parkeerdekken

21 jul om 16:19 uur
Afdichten en beschermen van de ondergrond in parkeergarages is essentieel voor een veilige parkeergarage. Systemen…
Lees verder »

Parkeerhandhaving met scanauto doormiddel van verkeerskundige GEO-informatie

20 jul om 15:06 uur
Digitalisering en het verzamelen van data hebben een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Ook in de…
Lees verder »

‘Door parkeergarages worden dure vierkante meters beter benut’

20 jul om 14:23 uur
Parkeergarages die gebouwd worden nabij en zelfs op bedrijfs- en productiehallen worden steeds meer een trend. Dat…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

8 jul om 15:58 uur
De hellingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de Markthal in Rotterdam, waren ernstig beschadigd door…
Lees verder »

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van parkeren bij vastgoed

6 jul om 13:03 uur
Er is een toenemende vraag naar complete ontzorging van beheerders van vastgoed. Dat geldt ook voor de…
Lees verder »

Diefstal van e-bikes met ruim 37 procent gestegen

6 jul om 09:59 uur
De e-bike is populairder dan ooit, en deze trend zal naar verwachting alleen maar doorzetten. Vooral het gemak…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

29 jun om 12:31 uur
De helingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de markthal in Rotterdam, waren hevig beschadigd door…
Lees verder »

Wegen en wegmarkeringen lijden onder extreme warmte

24 jun om 14:36 uur
Met de warmere zomertemperaturen hebben het wegdek en de wegmarkeringen het zwaar te verduren. Het is daarom…
Lees verder »