Heeft open parkeerdata pas waarde als deze volledig is en altijd accuraat?

donderdag 25 juni 2020
timer 2 min
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze voorwaarden gaan te veel klanten geen gebruik maken van functies die deze parkeerdata ontsluiten. Wouter Steenstra (Monit) van het Parkeerpanel reageert op de stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

Leg deze stelling voor aan een app-bouwer die zijn gebruiker naar de dichtstbijzijnde beschikbare parkeerplaats wil verwijzen, en het antwoord zal duidelijk “Ja” zijn. Het ligt voor de hand: Een app die je verwijst naar de dichtstbijzijnde beschikbare parkeerplaats waar je in werkelijkheid helemaal niet terecht kan, wordt snel weer verwijderd.

Idealiter is beschikbare data accuraat en volledig. Maar als dit niet het geval is, hoeft de dataset nog niet nutteloos te zijn. Een app-bouwer die jou wil verwijzen naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat bijvoorbeeld, is enkel geïnteresseerd in statische informatie over straatparkeren. De gebruiker kan prima gefaciliteerd worden ook al zijn niet alle gegevens van bijvoorbeeld parkeergarages beschikbaar. Sterker nog: de app-bouwer ontvangt in sommige gevallen feedback van de gebruiker middels een knopje “Informatie onjuist?”. Door ook deze informatie te delen kan de gebruiker van open data de aanbieder zelfs helpen de dataset actueel te houden.

Wanneer is open data het meest waardevol? Een aanbieder van data kan de waarde hiervan zelf soms nauwelijks inschatten. Dat is aan de gebruiker. Een aanbieder van een open dataset zou daarom naast de data zelf ook heldere meta-data moeten delen. Door aan te geven hoe de dataset tot stand is gekomen en wanneer gegevens voor het laatst zijn gewijzigd, kan de gebruiker zelf inschatten hoeveel waarde de dataset voor hem of haar heeft.

Wouter Steenstra