Moeten gemeenten betaald parkeren tijdelijk afschaffen?

dinsdag 31 maart 2020

Je kon er op wachten: de vraag of in verband met de coronacrisis het betaald parkeren niet even kan worden afgeschaft.

Door: Empaction

In Lelystad vraagt de ondernemersvereniging erom in verband met de teruggelopen inkomsten. In Meppel is het argument de kans op besmetting bij de parkeerautomaat. Wageningen wil de BOA’s vrijmaken voor coron-gerelateerde activiteiten en in Amsterdam en Rotterdam biedt men alleen gratis parkeren aan voor de zorgverleners. De lijst met steden waar betaald parkeren tijdelijk afgeschaft wordt, of de discussie daarover gevoerd wordt, groeit met de dag. 

Paradox

Alle argumenten, voor en tegen, zijn valide. Maar ook onderuit te halen. Als er ooit een argument is geweest om het wel te doen, dan is het nu. Er is noodgedwongen (#blijfthuis) in geen enkel centrum een bovenmatige parkeerdruk door bezoekers, hooguit door bewoners (#blijfthuis). Waarom dan aan bezoekers nog geld vragen? Maar de reden kan niet zijn om meer bezoekers te trekken (#blijfthuis). Dus is er eigenlijk geen argument om het wel te doen. Wat een paradox!

De reden om betaald parkeren tijdelijk af te schaffen heeft dus niet zozeer te maken met parkeerregulering, maar ligt meer op het vlak van sympathie tonen met bevolkingsgroepen die het moeilijk hebben. En dat is juist in deze tijden van crisis een heel valide argument. 

Tijdelijk kan definitief blijken te zijn

Als een gemeente zo’n gebaar wil maken, dan is er nog wel een onderwerp dat aan de voorkant aandacht verdient. Wanneer zetten we parkeerregulering weer aan en in welke vorm? Dankzij de tijdelijke steunmaatregelen van de overheid is het economisch belang van de middenstand na de crisis waarschijnlijk groter dan dat het nu is.

In Meppel is al een petitie gestart om betaald parkeren maar meteen definitief af te schaffen. En de verwachting is dat veel gemeenten zullen volgen. De financiële gevolgen van het tijdelijk afschaffen in geval van lege straten zijn goed te overzien, maar definitief afschaffen is een ander verhaal. En zeker in tijden dat het sociaal domein al zo’n grote claim legt op de gemeentelijke begroting.

Hoe kunnen we tegelijkertijd én de middenstand helpen én het centrum bereikbaar houden én de begroting in balans laten? Iedere gemeente die overweegt betaald parkeren tijdelijk af te schaffen moet eigenlijk eerst een antwoord bedenken op deze vraag, want tijdelijk kan zomaar definitief blijken te zijn.

Maatwerk

Ieder probleem is oplosbaar. Waarom? Als een probleem niet oplosbaar is, is het een feit en kunnen we niets anders doen dan ons er bij neerleggen. Het al dan niet afschaffen van betaald parkeren is een probleem en geen feit. Beantwoording van de vraag ‘Hoe dan?’ is altijd maatwerk. 

Wilt u naar aanleiding van deze blog meer weten? Neem dan contact op met Empaction via telefoonnummer: 040-213 78 80, of stuur een mail naar: info@empaction.nl. U kunt ook gebruikmaken van ons gratis telefonisch spreekuur, van maandag 30 maart tot en met donderdag 2 april, tussen 9:00 en 10:00 uur. 

Lees verder

Gegarandeerd veilige parkeerdekken

21 jul om 16:19 uur
Afdichten en beschermen van de ondergrond in parkeergarages is essentieel voor een veilige parkeergarage. Systemen…
Lees verder »

Parkeerhandhaving met scanauto doormiddel van verkeerskundige GEO-informatie

20 jul om 15:06 uur
Digitalisering en het verzamelen van data hebben een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Ook in de…
Lees verder »

‘Door parkeergarages worden dure vierkante meters beter benut’

20 jul om 14:23 uur
Parkeergarages die gebouwd worden nabij en zelfs op bedrijfs- en productiehallen worden steeds meer een trend. Dat…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

8 jul om 15:58 uur
De hellingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de Markthal in Rotterdam, waren ernstig beschadigd door…
Lees verder »

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van parkeren bij vastgoed

6 jul om 13:03 uur
Er is een toenemende vraag naar complete ontzorging van beheerders van vastgoed. Dat geldt ook voor de…
Lees verder »

Diefstal van e-bikes met ruim 37 procent gestegen

6 jul om 09:59 uur
De e-bike is populairder dan ooit, en deze trend zal naar verwachting alleen maar doorzetten. Vooral het gemak…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

29 jun om 12:31 uur
De helingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de markthal in Rotterdam, waren hevig beschadigd door…
Lees verder »

Wegen en wegmarkeringen lijden onder extreme warmte

24 jun om 14:36 uur
Met de warmere zomertemperaturen hebben het wegdek en de wegmarkeringen het zwaar te verduren. Het is daarom…
Lees verder »