'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

dinsdag 17 maart 2020
timer 2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is: Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen? Marc Moonen van Kwirkey geeft zijn reactie.

Een mobiliteitshub is geslaagd als de reiziger een rimpelloze reiservaring heeft. Het is een compleet plaatje van een goede app, waarin reizen kunnen worden geboekt en vormen van deelmobiliteit kunnen worden gereserveerd, waarbij ‘gemak’ het sleutelwoord is.

De reiziger maakt de keuze voor verschillende vervoerwijzen op basis van reistijd, prijs, beschikbaarheid, verkeersdrukte en dus gemak. De hub kan worden gebruikt om je pakketje op te halen, je boodschappen worden gedaan en in je auto gezet, er zijn ruimtes voor meetings te boeken en je kunt er een lekkere kop koffie drinken.

De hubs zijn geen op zichzelf staande knooppunten. Niet iedere “traditionele” parkeerlocatie zal ooit een volwaardige hub worden. Of andersom geredeneerd: iedere huidige traditionele parkeerlocatie is al een hub, een overstappunt waar je overstapt van de ene vervoerwijze naar een andere. Wel ontbreken nu vaak de eerdergenoemde specifieke faciliteiten en services van een parkeerlocatie die de parkeerder nodig heeft, waarbij de faciliteiten per parkeerlocatie kunnen en zullen verschillen.

Zo moeten we het ook positioneren; net als bij hotels. Niet ieder hotel is een 5-sterren hotel, want daar is geen behoefte aan. Zo zal er ook behoefte blijven aan de parkeerlocatie die specifiek voor die ene functie dienst doet. Er is al een compleet netwerk van parkeerfaciliteiten, die voorzien in een bestaande (en toekomstige) behoefte. Daar is de categorie ‘hub’ nu al gewoon een onderdeel van. Hét verbindende platform waarmee de reiziger zijn volledige reis makkelijk kan plannen, is echter wel iets dat nu nog ontbreekt. En daar ligt nu juist de sleutel tot succes!

Lees verder

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

De Parkeermeneer: Data in tijden van Corona

3 jul om 09:44 uur
Het zijn rare tijden. Tenzij op korte termijn een vaccin wordt gevonden gaan die nog wel even duren. Het virus…
Lees verder »

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »