Stop met tenderen en pilots, begin gewoon!

dinsdag 29 oktober 2019
timer 3 min
Maurice Timmermans verzorgt tijdens het Parkeerbeheer Congres een sessie over het nut en de noodzaak van tenderen. In zijn gastblog voor het komende magazine blikt hij alvast vooruit op zijn sessie.

Door: Maurice Timmermans

Veel gemeentes zijn aan het nadenken over het al dan niet aanschaffen van een scanauto voor parkeercontrole en geregeld worden met scanauto’s pilots gedraaid. Moet je als gemeente een Europese tender uitschrijven voor een scanauto, scanbox en bijbehorende backoffice? En wat is de noodzaak van een pilotperiode?

Gemeenten besluiten nu vaak om een pilot te draaien met een scanauto. Deze fase is wat mij betreft overbodig. Je kunt van te voren goed inschatten wat het effect is als je een scanauto aanschaft. Een aantal zaken zijn belangrijk om te weten; zoals het aantal parkeerplaatsen in een gemeente, de digitaliseringsgraad en het aantal vergunningshouders. Wanneer is de aanschaf van een scanauto financieel aantrekkelijk? Als vuistregel hanteer ik: vanaf 3.500 betaalde parkeerplaatsen en een digitaliseringsgraad van 85 procent. Dit percentage is vaak al haalbaar wanneer de parkeervergunningen via de digitale weg zijn toegekend. Hoe hoger de digitaliseringsgraad, hoe beter. Als je als gemeente nog midden in de digitaliseringsslag zit, dan ben je mijns inziens beter af met lopend handhaven.

Maar wat dan wel in plaats van een pilot? Gewoon beginnen zou ik zeggen. Hoe? Ik heb als adviseur de gemeente Rijswijk begeleid naar parkeerhandhaving met een scanauto. We hebben directe afspraken gemaakt met een leverancier. De gemeente betaalt eenmalige kosten voor het contract en een vast bedrag per maand. Daarnaast kan het contract iedere maand worden opgezegd. Dat maakt je als gemeente flexibel. Omdat de kosten van het contract lager zijn dan het drempelbedrag waarop je als gemeente verplicht bent om Europees aan te besteden, hoef je dus niet meer te tenderen. Daarnaast zijn dure pilots verleden tijd. Door het contract huur je als het ware het benodigde materiaal, dat is wel iets duurder dan zelf het materiaal aanschaffen, maar het verschil is te overzien.

In Rijswijk hebben we in vier maanden tijd de interne besluitvorming geregeld, het contract met de leverancier afgesloten en de scanauto rijdend gekregen. Leveranciers begrijpen dat gemeenten niet altijd de financiële middelen hebben om dure pilots te draaien. Dat zorgt vanuit hun kant voor bereidheid om mee te werken.

Maurice Timmermans is eigenaar van Timmermans Project & Interim Management. Hij geeft tijdens het Parkeerbeheer Congres een sessie over de nut en noodzaak van tenderen. Bekijk het hele programma en meld je aan!

Lees verder

Gegarandeerd veilige parkeerdekken

21 jul om 16:19 uur
Afdichten en beschermen van de ondergrond in parkeergarages is essentieel voor een veilige parkeergarage. Systemen…
Lees verder »

Parkeerhandhaving met scanauto doormiddel van verkeerskundige GEO-informatie

20 jul om 15:06 uur
Digitalisering en het verzamelen van data hebben een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Ook in de…
Lees verder »

‘Door parkeergarages worden dure vierkante meters beter benut’

20 jul om 14:23 uur
Parkeergarages die gebouwd worden nabij en zelfs op bedrijfs- en productiehallen worden steeds meer een trend. Dat…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

8 jul om 15:58 uur
De hellingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de Markthal in Rotterdam, waren ernstig beschadigd door…
Lees verder »

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van parkeren bij vastgoed

6 jul om 13:03 uur
Er is een toenemende vraag naar complete ontzorging van beheerders van vastgoed. Dat geldt ook voor de…
Lees verder »

Diefstal van e-bikes met ruim 37 procent gestegen

6 jul om 09:59 uur
De e-bike is populairder dan ooit, en deze trend zal naar verwachting alleen maar doorzetten. Vooral het gemak…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

29 jun om 12:31 uur
De helingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de markthal in Rotterdam, waren hevig beschadigd door…
Lees verder »

Wegen en wegmarkeringen lijden onder extreme warmte

24 jun om 14:36 uur
Met de warmere zomertemperaturen hebben het wegdek en de wegmarkeringen het zwaar te verduren. Het is daarom…
Lees verder »