Wat doet een parkeeradviseur?

vrijdag 8 juni 2018
timer 3 min
“Parkeeradviseur…? En wat doe je dan?” Deze vraag krijg ik regelmatig te horen. Het vreemde is dat al die mensen die dat vragen, dagelijks gebruikmaken van een parkeerplaats. Velen van hen klagen ook over parkeren, maar niemand is zich bewust van de wereld die erachter schuil gaat. In deze blog zal ik antwoord geven op de vraag: wat doet een parkeeradviseur?

Ik denk dat er twee dingen een rol spelen: de hele parkeerwereld gaat inderdaad 'schuil'. Is niet zichtbaar voor de consument. Maar het belangrijkste: het interesseert ook niemand welke wereld schuil gaat achter het parkeren. Consumenten willen gewoon kunnen parkeren. Op een plek waar ze moeten zijn, zonder gedoe. Gewoon! Je auto parkeren! 

 

Waar houdt die hele wereld achter dat parkeren zich eigenlijk mee bezig? Of mag ik die vraag niet stellen in een blad dat juist alleen wordt gelezen door vakmensen uit diezelfde parkeerwereld? Toch wil ik jullie (want we zeggen geen 'u' in de parkeerwereld) de spiegel even voorhouden. Benieuwd of jullie openstaan om kritisch naar onszelf te kijken. 

 

Maken we het parkeren niet te complex? Overal wordt iets anders aangeboden en ziet het parkeren er anders uit. Kijk alleen al naar de betaalmogelijkheden en de benamingen daarvan. Hier een kleine selectie van vele mogelijkheden: pinnen, tappen, dippen, creditcard, cashless, V-PayMobility Mixx, smartcard, transponder,  loyaltypas, uitrijkaarten, voor- of nasteekkaartenwaardekaarten(prepaid)abonnementen, stadspassen, belparkerenmobielparkerenkentekenparkeren, enzovoorts.  

 

U en ik kennen al deze betaalmethoden. Toch? Allemaal technische mogelijkheden die heel goed doordacht zijn en prima werken. Maar laat dit stukje ook even aan uw partner of buurvrouw lezen. De meeste termen zullen hen niets zeggenIk vind dat vreemd. Is het niet de bedoeling om de parkeerder te faciliteren? Is het niet duidelijker en makkelijker voor de klant om een paar methoden als parkeermarkt te omarmen en overal hetzelfde aan te bieden? 

 

En dat geldt niet alleen voor betaalmethoden. Ik rij zelf een auto met een stekker. Het is mij niet duidelijk waar ik kan parkeren en mijn auto kan opladen. Soms is het opladen gratis. Soms betaal je met een pas van een provider, maar heb je geen enkel idee wat je dan per keer betaalt. Soms kun je met je parkeerkaartje de verbruikte stroom afrekenen bij de betaalautomaat, en zo zijn er nog vele varianten. Technisch zijn het wederom allemaal goede oplossingen. Maar als klant heb je geen idee hoe het werkt. Het is ook niet een kwestie van gewenning, want het is overal anders. 

 

Als parkeerwereld zouden we het parkeerproduct veel eenvoudiger kunnen houden en vooral eenduidiger voor de parkeerder. Dan kunnen we de tijd die we overhouden besteden aan het uitleggen van wat we doen en waarom we het doen. Misschien snapt de consument dan dat parkeren een vak is. En héél misschien wordt er dan ooit positief gesproken over parkeren. Dan hoef ik niet steeds uit te leggen wat mijn beroep is. 

 

Marc Moonen is directeur-eigenaar van Moonen Parkeeradvies. 

Dit artikel is verschenen in Parkeer24 02/2018