FietsParkeur introduceert nieuwe normen fietsparkeervoorzieningen

maandag 11 januari 2021

FietsParkeur is hét keurmerk voor veiliger, duurzame en comfortabele fietsvoorzieningen. De stichting heeft nieuwe normen geïntroduceerd om mee te bewegen met de ontwikkelingen op de fietsmarkt. “De oude normen zijn wel af en toe geüpdatet, maar de laatste jaren is het fietslandschap zo veranderd, dat nieuwe normen op zijn plek zijn”, aldus Miko Wijnands, branchemanager Stichting FietsParKeur.

“In de fietsenstallingen staan nu gewone fietsen, kratfietsen, elektrische fietsen, bakfietsen, fietsen met kinderzitjes voor of achter op de fiets, enzovoort. Al deze soorten fietsen zijn nu ondergebracht in één goedkeuringsdocument. De fabrikant of de opdrachtgever kan in het nieuwe systeem zelf aangeven of een bepaald stallingssysteem geschikt moet zijn voor bepaalde typen fietsen. De behoefte zal immers verschillen per locatie.”

“Iedereen heeft toegang tot het nieuwe goedkeuringsdocument én de nieuwe keuzewijzer op de website van FietsParkeur. Met de keuzewijzer kan bijvoorbeeld een gemeente precies aangever wat voor systeem gewenst is, niet alleen qua type fietsenrekken en stallingen maar ook op gebied van bijvoorbeeld veiligheid en comfort. De fabrikant zal iets meer in de details moeten duiken en ik het document moeten kijken of hun systeem voldoet aan zaken zoals tilhoogte en gebruiksgemak.”

Keuzewijzer

Samen met de nieuwe normen lanceert FietsParkeur de nieuwe Keuzewijzer. Deze is nieuw, want in het vorige document was de goedkeuring heel simpel: een systeem was goedgekeurd, of niet. Nu is daar meer nuance in aangebracht. De Keuzewijzer geeft de mogelijkheid om op maat stallingssystemen te zoeken.

“Niet alleen het aantal verschillende fietstypes is toegenomen, ook het aantal stallingssystemen”, stelt Wijnands. “Het is vrijwel onmogelijk om één systeem te ontwerpen dat aan alle mogelijke eisen en wensen voldoet en dan ook nog eens niet teveel ruimte inneemt. Ook zaken als kosten en onderhoudsinterval verschillen nogal. Het ene systeem heeft vrijwel nooit onderhoud nodig, het andere twee keer per jaar. Dat kan zelfs per locatie verschillen, een goot waar bladeren in terecht komen moet nou eenmaal af en toe schoongemaakt worden, terwijl een binnenstalling ander onderhoud nodig heeft.”

Wijnands: “Er zijn veel systemen die al een licentie hebben aan de hand van de oude normen. Voor deze systemen geldt een overgangsperiode van een jaar, tot 31 december 2021. Om de licentie langer te vernieuwen zal het systeem opnieuw gekeurd moeten worden. Nieuwe systemen worden aan de hand van de nieuwe normen getoetst. De eerder goedgekeurde systemen zijn nog wel te vinden op de website, tijdelijk zowel in de keuzewijzer als in het typedocument.”

Meer informatie

FietsParkeur

 

Lees verder

Mobiliteit heeft ongekende weerbaarheid

14 apr om 16:33 uur
We zitten nog in de tweede lockdown. Het reisverbod is weer verlengd tot medio april, er is een avondklok en nog…
Lees verder »

1500 extra fietsparkeerplekken in Rotterdamse binnenstad

14 apr om 14:58 uur
In de Rotterdamse binnenstad moeten nog dit jaar 1500 tot 2000 extra fietsparkeerplekken gerealiseerd worden. Het…
Lees verder »

‘Ondanks scanauto’s zijn veldwerkers nog lang geen verleden tijd’

13 apr om 13:02 uur
“Vaak is de scanauto een doel, maar voor ons is het een middel.” Dat stelt Jacob de Vries van onderzoeksbureau…
Lees verder »

Data top 15, en dan?

12 apr om 16:20 uur
De Data top 15 is een term die momenteel veelvuldig de revue passeert bij onder andere gemeenten en andere…
Lees verder »

Arnhemse parkeergarage gaat op de schop

12 apr om 13:18 uur
De parkeergarage Rozet in Arnhem moet een ‘duurzame mobiliteitshub’ worden, met onder een zonnedak en veel ruimte…
Lees verder »

Provincie Gelderland werkt aan Handreiking Parkeernormen voor gemeenten

8 apr om 12:18 uur
De provincie Gelderland werkt samen met Ecorys aan een Handreiking Parkeernormen, in het kader van het Actieplan…
Lees verder »

“Zorgen dat fietsers kunnen dóórfietsen”

8 apr om 11:35 uur
Op initiatief van Goedopweg en de gemeente Utrecht heeft een pilot plaatsgevonden om de doorstroming voor fietsers…
Lees verder »

Veilige routing op stations

6 apr om 10:26 uur
Bezoekers van stations en perrons dienen zo veilig mogelijk van A naar B te komen. Markeringen en veiligheid gaan…
Lees verder »