Lancering 50-tons elektrische vrachtwagen

dinsdag 11 mei 2021

De eerste volledig elektrische 50-tons elektrische trekker-oplegger-combinatie is in gebruik genomen. Dit is de eerste vrachtwagen van dit formaat die in Nederland rijdt. 

De vrachtwagen is een initiatief van BREYTNER en H.N. Post & Zonen. De vrachtwagen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; het vervoer van bestratingsmaterialen van fabrikant Struyk Verwo Infra voor de Gemeente Rotterdam, supermarktdistributie voor PLUS Retail en containervervoer in de Rotterdamse haven.

Technologisch hoogstandje

De elektrische vrachtwagen is door EMASS ontwikkeld. Met een actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid om tijdens het laden van de goederen snel op te laden is deze trekker zeer geschikt om de regio Rotterdam te bedienen. Het laden en het lossen van het bestratingsmateriaal vindt ook emissievrij plaats via een volledig elektrische stenenkraan.

Stientje van Veldhoven, Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: “Vrachtwagens op batterijen leek tot voor kort onmogelijk. En toch is ook hier een duurzame doorbraak. Een transportbedrijf met schone lucht als doelstelling. Breytner laat zien dat het kan. Samen met de gemeente Rotterdam en supermarktketen PLUS. Met deze 50 tons emissie loze truck werken we aan Nederland, aan onze klimaatdoelen, aan het Schone lucht akkoord en pakken we het stikstofprobleem aan. Dit is een mooie Nederlandse showcase en een voorbeeld voor onze internationale partners.”

Rowell Versleijen, directeur logistiek PLUS Retail: “PLUS is al zeven jaar op rij de Meest Verantwoorde Supermarkt. Bijdragen aan een beter milieu en het vergroenen van transport is een van de aandachtspunten binnen ons MVO beleid. Op die manier kunnen we onze winkels steeds duurzamer bevoorraden. Dat is schoner en stiller voor de buurt en winst voor het klimaat. We zijn er dan ook enorm trots op dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren.”

Alfons van Woensel, algemeen directeur Struyk Verwo Infra: "Struyk Verwo Infra is marktleider in publieke bestrating. Al vóór het Klimaatakkoord, de Green Deal en het Betonakkoord was duurzaamheid een strategische pijler. Wij helpen gemeenten met het realiseren van klimaatdoelstellingen. In de samenwerking binnen de betonketen kunnen we het verschil maken als het gaat om duurzaamheid. Deze pilot met emissieloos transport is daar een mooi voorbeeld van, waarbij we samen met de gemeente en de transporteur een bijdrage leveren aan een duurzamer Rotterdam."

 

 

-

Lees verder

Zo verandert snelheidsassistentie in auto’s de komende jaren de bebording langs onze wegen

10 jun om 12:39 uur
Vanaf juli 2022 is het zover: Intelligent Speed Assistance (ISA) is vanaf dan verplicht in alle nieuwe…
Lees verder »

25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021

8 jun om 09:56 uur
Uit 65 aanmeldingen zijn 25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021. Zij gaan de komende maanden aan de slag…
Lees verder »

ACM: Duidelijke verbetering inzicht in kosten elektrisch rijden

1 jun om 12:24 uur
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op aanbieders van laadpassen voor elektrische voertuigen. De…
Lees verder »

Verkeerslicht met LED-strip voor fietsers in Amsterdam

1 jun om 10:43 uur
In Amsterdam is een LED-strip geplaatst bij het verkeerslicht voor fietsers op de kruising Stadhouderskade/…
Lees verder »

Consortium gaat voor schaalsprong elektrisch rijden

1 jun om 09:21 uur
Een eMobility-consortium, bestaande uit negen bedrijven en kennisinstellingen, wil elektrisch rijden snel naar een…
Lees verder »

Technologie moet mensen gelukkiger maken

25 mei om 13:48 uur
Het is tijd om een stap terug te doen en ons af te vragen voor wie en voor welke concepten we technologie…
Lees verder »

Nieuwe elektrische deelauto's voor Amsterdam

25 mei om 09:28 uur
Autodeeldienst SHARE NOW gaat de vloot in Amsterdam vernieuwen. De huidige vloot Smart Fortwo's wordt geleidelijk…
Lees verder »

StreetPlug: oplaadstation zonder vervuiling van het straatbeeld!

17 mei om 12:20 uur
StreetPlug levert een ondergronds laadstation. “Geen ondergrondse laadpaal, want een paal is boven de grond”, zegt…
Lees verder »