De nieuwe wereld van parkeren

dinsdag 30 november 2021

WPS Parking, specialist in parkeeroplossingen, kijkt graag vooruit. De wereld van mobiliteit is volop in beweging. Komende tijd ligt de focus bij WPS Parking op enkele ontwikkelingen waar het bedrijf veel van verwacht, om zo de eindgebruiker een optimale ervaring te bieden: een zo efficiënt mogelijke customer journey, cloud based data en up-to-date oplossingen voor haar klanten. Jesse Heitlager, technology director bij WPS Parking, licht de ontwikkelingen toe.

“Het gebruik van parkeergarages verandert”, aldus Heitlager. “Het beheer van parkeerruimtes wordt steeds complexer, waarbij niet alleen het mobiliteitsvraagstuk van belang is, maar ook de eindbestemming van de gebruiker. Wij bewegen graag mee om die verandering zo geruisloos mogelijk te ondersteunen”. Heitlager doelt daarmee op een nieuwe abonnementsvorm die WPS Parking aan haar klanten aanbiedt.

Klein updates “Nog niet zo heel lang geleden was het normaal dat een klant een investering deed in hard- en software, die vervolgens alleen een update kregen op een moment dat het echt noodzakelijk was”, vervolgt Heitlager. “Maar door alle veranderingen die gaande zijn, kan dat efficiënter. Die updates kwamen niet vaak voor en vergden veel tijd van medewerkers om aan te leren. Het verschil met de situatie in de garage was daardoor groot. Die updates werden als een verstoring van het werk ervaren en bovendien waren garages in de tussentijd langdurig niet up-to-date. Met een nieuwe abonnementsvorm kiezen we voor kleine, regelmatige updates, waarmee medewerkers gewoon meegroeien. Vergelijk het met updates van apps op je telefoon. Daar heb je ook nooit last van, omdat het meestal kleine veranderingen betreft die je moeiteloos accepteert. Hiermee maken systemen bij parkeergarages bovendien altijd gebruik van de nieuwste mogelijkheden.”

Realtime data Terwijl de systemen voortaan up-to-date blijven, doen de klanten van WPS hun beheer voortaan via een centrale cloud-omgeving. Het is een verschil met voorheen, waarbij WPS Parking éénmalig een systeem op een lokale server installeerde bij een klant en daarna nauwelijks zicht had op wat er verder gebeurde. “Als er iets niet goed ging, was dat niet altijd goed te meten”, aldus Heitlager. “Dan werd het probleem vooral anekdotisch beschreven, zonder dat er veel data beschikbaar was. Zeker voor de meer uitzonderlijke storingen was dat lastig. Maar doordat we alle storingsdata nu centraal in onze cloud beschikbaar hebben, kunnen we garages met elkaar vergelijken. ”

Heitlager vervolgt: “Dat idee is goed ontvangen bij onze klanten. Niet alleen worden zij daarmee ontzorgd, ook hebben klanten meer profijt van hun investeringen, omdat deze nu optimaal benut worden. Data is voor ons nu namelijk realtime beschikbaar en zien we welke problemen zich voordoen. Wordt een systeem optimaal gebruikt of moeten we een aanpassing in de configuratie doorvoeren? Op uniforme wijze komt alle data van de parkeergarages nu bij elkaar, waardoor we de klantervaring kunnen optimaliseren. En dat op een manier waarbij de privacy van de eindgebruikers gewaarborgd blijft.”

Maatwerk WPS Parking biedt parkeeroplossingen aan die zo goed mogelijk aansluiten op de wensen van hun klanten. “Die optimale parkeeroplossing leveren we door eerst met de klant te inventariseren hoe deze zijn eindgebruikers wil benaderen, de customer journeys. We bekijken vervolgens kritisch hoeveel apparatuur daar nog voor nodig is en wat er al met software en apps op te lossen is”, zegt Heitlager. “Je wilt immers zo min mogelijk drempels opwerpen voor je gebruikers. Dat is niet alleen kostenbesparend, maar ook nog eens duurzaam. Daarmee doorbreken we het automatisme waaraan de markt nu gewend is, waarin klanten nieuwe hardware aan moeten schaffen als ze van software willen veranderen. Daar willen we echt vanaf.”

Mobiliteitsmarktplaats Omdat WPS Parking totaaloplossingen levert, probeert het klanten en partners te koppelen aan elkaar door middel van een nieuw platform. Heitlager: “Onze partners kunnen een deel van een parkeer- of mobiliteitsoplossing op zich nemen. Oplossingen waarover wij onze klanten adviseren, zijn dus niet persé oplossingen die we als WPS zelf ontwikkeld hebben”. WPS Parking zet komende tijd vol in op deze manier van oplossingen aanbieden en ziet de ‘parkeermarktplaats’ als een knooppunt in de mobiliteitswereld: “Veel van onze klanten weten wat ze hun klanten willen bieden, maar zoeken soms nog naar de juiste manier om hen te helpen. Vanuit onze marktplaats kunnen we een veel breder aanbod faciliteren dan dat PMS-leveranciers dat kunnen. De snelheid en specialisatie van de aangesloten partners zijn daarbij key.”

Die partners kunnen ook buiten het mobiliteitsgebied worden gezocht, stelt Heitlager. “Want niet alleen parkeeroplossingen zijn belangrijk, maar ook de eindbestemming van de gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan een parkeerplaats in combinatie met het huren van een vergaderzaal of aan het geven van kortingen. Daarmee werken we aan zowel een mobiliteitsvraagstuk als een steeds complexere behoefte met betrekking tot de eindbestemming. Met onze partners geven we hier een totaaloplossing voor, die aansluit bij onze toekomstvisie.”