“De parkeergarage anno 2021 is van hout, multifunctioneel en energiepositief”

maandag 10 mei 2021

Continental Car Parks heeft een concept ontwikkeld voor een energiepositieve multifunctionele houten parkeergarage. Het bedrijf merkt dat steeds meer partijen geïnteresseerd zijn in parkeervoorzieningen van hout. “De houten parkeergarage heeft een grotere aaibaarheidsfactor”, zo stelt commercieel directeur Jeroen Drenth van Continental Car Parks. Het bedrijf is daarnaast volop bezig om bouwprojecten geschikt te maken voor de geplande energietransitie.

Het nieuwe concept van Continental Car Parks kan worden gezien als een houten mobiliteitshub. “Het is een houten parkeergarage waarbij de begane grond kan worden ingericht als een restaurant, pakketservice of fietsenstalling”, begint Drenth te vertellen. “Het concept is volledig energiepositief. Omdat de zonnepanelen tegenwoordig van hoge kwaliteit zijn, kan het dak worden gebruikt om een veld van zonnepanelen aan te leggen. De garage levert zo meer energie op dan dat het kost. De opgewekte energie kun je dan gebruiken om elektrische auto’s mee op te laden, maar ook de andere functionaliteiten van de hub kunnen ermee van energie worden voorzien.”

Primeur

Als alles meezit ontwikkelt Continental Car Parks volgend jaar de eerste houten parkeergarage van Nederland. Het bedrijf vraagt na de zomer de vergunning aan. “Dat is wel spannend, je bent toch de eerste in Nederland die een houten parkeervoorziening wil gaan bouwen”, vertelt Drenth. “We merken wel dat er brede interesse is voor onze houten parkeergarage, zowel van gemeenten als projectontwikkelaars die ons benaderd hebben. Het concept past vaak goed binnen bestaande ideeën om met houtbouw aan de slag te gaan.”

Continental Car Parks liet verschillende partijen onderzoek doen naar de haalbaarheid van de houten parkeergarage. Conclusie: technisch gezien kan het. Drenth: “We dachten eerst dat je bij een brand aan de goden bent overgeleverd. We hadden ook onze vraagtekens bij de belastbaarheid van hout. Daarnaast vroegen we ons hardop af hoe duurzaam hout is.” Onderzoekers, architecten en brandveiligheidsexperts namen alle twijfels weg bij het bedrijf. De houten parkeergarage in Schiedam maakt deel uit van het herontwikkelingsproject De Nieuwe Kethelpoort in de wijk Schiedam-Nieuwland. De garage krijgt meerdere parkeerlagen, 165 parkeerplaatsen voor auto’s en 750 fietsparkeerplaatsen. “De fundatie van de parkeergarage is van beton, de liggers en de vloeren zijn van hout. Ongeveer tachtig procent van de garage bestaat uit houten onderdelen”, zo vertelt Drenth.

Aaibaarheidsfactor

In Europa staan in totaal vijf houten parkeergarages. Drenth: “We hebben - nog voor de coronacrisis - drie daarvan bezocht. Vervolgens hebben we onze ideeën met verschillende partners doorontwikkeld. We hebben daarvoor nauw samengewerkt met een buitenlandse architect en constructeurs. De juiste kennis konden we alleen maar uit het buitenland halen, omdat er in Nederland nog geen concrete gebruikerservaringen zijn met houten parkeergarages.” Een houten parkeervoorziening is wel wat duurder dan bijvoorbeeld een garage van beton. Drenth merkt echter in de praktijk dat het draagvlak veel groter is. “Een betonnen garage moet je voorzien van een spectaculaire gevel om draagvlak te creëren. De meeste mensen willen niet tegen een betonnen gebouw aankijken. De aaibaarheidsfactor van houten parkeergarages is veel groter. Ook projectontwikkelaars scoren er punten mee. Het concept past vaak beter binnen de stedelijke gebiedsontwikkeling. Houten parkeergarages worden minder gezien als noodzakelijk kwaad om simpelweg een auto in te parkeren. Zeker als je er ook nog andere functionaliteiten aan toevoegt zoals een restaurant, sportschool of eetcafé.” De houten parkeergarages van Continental Car Parks zijn modulair en gemaakt van Europees grenenhout. “Het hout wordt eerst bewerkt, dat zorgt er onder meer voor dat er geen bacteriën meer in het hout zitten. De garage is zo minder gevoelig voor invloeden van buitenaf.  Vervolgens wordt het materiaal brandwerend gemaakt”, aldus Drenth.

Energieneutrale en circulaire parkeergarage

Een goed voorbeeld van een energieneutrale parkeergarage wordt vanaf april gerealiseerd op het Utrecht Science Park. Daar start Continental Car Parks met de bouw van een parkeervoorziening voor de Universiteit Utrecht. De opdracht voor de parkeervoorziening met de naam Olympos werd gegund na een Europese aanbestedingsprocedure op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Parkeergarage Olympos is energieneutraal ontwikkeld door onder andere het gebruik van ledverlichting, een energiezuinige personenlift en zonnepanelen. De toegepaste bouwmaterialen worden geregistreerd middels een materialenpaspoort van Madaster. Dit registratiebewijs van alle toegepaste bouwmaterialen geeft op de lange termijn zicht op de gebruikte grondstoffen en materialen, zodat ze bij sloop in de markt kunnen worden aangeboden en opnieuw ingezet. Daarmee is de parkeergarage grotendeels circulair en voldoet aan diverse criteria voor het behalen van een BREEAM en ESPA-Gold certificering. 

 

-