Hoe staat MaaS-pilot Utrecht er na een jaar voor?

dinsdag 3 augustus 2021

De eerste MaaS-pilot in Nederland startte in september 2020 in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern. De reisapp Gaiyo werd daarbij ook gelanceerd. Hoe staat het er bijna een (corona)jaar later voor?

Ondanks de coronacrisis en de afgekondigde maatregelen van de Rijksoverheid, werd reisapp Gaiyo in samenspraak met de gemeente Utrecht tóch gelanceerd. Inwoners van de wijken Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern konden de afgelopen maanden kennismaken met het boeken van deelvervoer via deze app. De coronacrisis biedt namelijk – gedwongen - kansen om ons mobiliteitsgedrag opnieuw in te richten en daarom is dit het uitgelezen moment geweest om de gewenste gedragsverandering in gang te zetten.

De focus ligt dan vooral op het gebruik van individueel vervoer, in de vorm van deelauto’s, -fietsen en -scooters.  Het succes van een dienst als Gaiyo valt of staat met het aanbod aan mobiliteitsdiensten. Immers: hoe meer keuze er is voor de reiziger, des te aantrekkelijker het is om gebruik te maken van de dienst.

Afgelopen jaar is het aanbod van deelvervoer in Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern flink uitgebreid. Er staan inmiddels meer dan honderd deelfietsen van verschillende aanbieders verspreid door heel de wijk en het aantal deelauto’s is gestegen tot enkele tientallen. Een aantal van deze diensten zijn direct te gebruiken via de reisapp.

Deze dienst toont de reiziger een aantal mogelijke combinatiereizen om op te bestemming te komen, waarbij openbaar vervoer gecombineerd wordt met deelvervoer zoals elektrische scooters en fietsen. Ook worden automobilisten gewezen op alternatieven voor hun reis. Goedkoop parkeren aan de rand van de stad om de reis per deelvervoer te vervolgen is één van de mogelijke opties die getoond wordt. Een extra voordeel van Gaiyo is dat meerdere diensten direct kunnen worden afgenomen in de app en er geen extra apps en accounts meer nodig zijn.

De eerste resultaten

Veel inwoners zijn niet bekend met het aanbod aan deelmobiliteit dat Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern rijk is. Dit toont temeer aan dat er nog flinke progressie is te boeken om het gemak en de voordelen van deelmobiliteit – op de plek van herkomst, maar ook op bestemmingslocaties – te delen met potentiële gebruikers. Gebruikers zijn namelijk erg tevreden over de dienst als ze eenmaal kennis hebben gemaakt met het gebruik van deelvervoer. Vooral het gemak in gebruik, de prijs en de ruime beschikbaarheid worden als meest positief ervaren.

Inmiddels zijn er bijna 700 actieve deelnemers in de drie Utrechtse wijken. Gezamenlijk hebben zij meer dan 3000 fietsritten gemaakt met de deelfietsen die beschikbaar zijn in Gaiyo en bijna 500 ritten met deelauto’s. Ook de parkeerfunctionaliteit wordt veelvuldig gebruikt door heel het land. Het aantal gemaakte autoritten dat voor het laatste stuk van de reis wordt vervolgd met deelvervoer of het openbaar vervoer is de laatste twee maanden verviervoudigd.

Gemeentelijk beleid mobiliteit

De gemeente Utrecht zet flink in op deelmobiliteit. De komende maanden worden er maar liefst 1100 deelfietsen bijgeplaatst, waarvan 500 elektrisch, en krijgen de inwoners van de stad de mogelijkheid om gebruik te maken van één van de 100 beschikbare bakfietsen. Verder wordt de stad voorzien van 300 elektrische deelscooters. Al deze diensten zijn vanaf de lancering in Utrecht ook te boeken via de reisapp van Gaiyo. De gebruiker heeft op deze manier alle beschikbare diensten centraal in één handige app en kiest voor elke reis het gewenste vervoersmiddel.

De komende periode wordt hard gewerkt aan de integratie van meerdere ov-maatschappijen. Met de app kun je straks gemakkelijk je toegangsbewijs voor de bus en tram aanschaffen en heb je geen extra OV-chipkaart meer nodig. De gemeente Utrecht onderzoekt hoe deze ontwikkelingen kunnen bijdragen aan het vraagstuk om de parkeerdruk in de stad te verminderen en juist de randen van de stad te gebruiken als zogenaamde ‘parkeerhubs’, waarbij het laatste stuk van de reis vervolgd kan worden met deelvervoer (fiets of scooter) of openbaar vervoer (bus of tram).

Lees verder

Vervoersapp Gaiyo lanceert straatparkeerfunctie zonder transactiekosten

6 mei om 14:29 uur
Mobiliteitsapp Gaiyo biedt reizigers in nu ook de mogelijkheid om, zonder bijkomende kosten, te betalen voor…
Lees verder »

Hoe Eindhoven MaaS onder werknemers wil uitrollen

4 mei om 09:51 uur
Het doel van de MaaS-pilot in Eindhoven is om te leren of MaaS via werkgevers kan worden uitgerold onder…
Lees verder »

Ov en doelgroepenvervoer: 'Durf buiten de lijntjes te kleuren'

2 mrt om 09:50 uur
Waar menig ov-liefhebber flexibele systemen in het verleden weinig kansen toedichtte, gloort voor flexadepten nu…
Lees verder »

Siemens bouwt MaaS-dienst ov-bedrijven

23 feb om 11:57 uur
Het gezamenlijke MaaS-platform van NS, RET en HTM moet er na verwachting dit najaar komen. Siemens Mobility gaat…
Lees verder »

15 aanbieders van MaaS en deelmobiliteit tekenen intentieverklaring standaardisering

9 dec 2020
15 aanbieders van MaaS- en deelmobiliteitsdiensten hebben een intentieverklaring getekend om samenwerking te…
Lees verder »

Reisapp Gaiyo live in MaaS-pilot Utrecht

25 sep 2020
Sinds vorige week kunnen reizigers deeldiensten boeken via de reisapp Gaiyo in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn,…
Lees verder »

MaaS-programma tijdens corona

24 sep 2020
Rond april zouden de eerste van zeven nationale MaaS-pilot-apps van start gaan. De intelligente lockdown leek…
Lees verder »

“We moeten klaar zijn voor de toekomst”

3 jul 2020
Lennart Persson is ‘Kontorschef’ bij Trivector in Göteborg. Trivector heeft in samenwerking met onder meer de stad…
Lees verder »